Paard over laten brengen vanuit het buitenland?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sirius_

Paard over laten brengen vanuit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 12:44

Hoe gaat dat in zijn werk, aan welke kosten moet ik denken?
Wie heeft wel eens een paard geimporteerd vanuit het buitenland, wat zijn de ervaringen?

Waratje

Re: Paard over laten brengen vanuit het buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:57

Waar vandaan?

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 14:10

Om het even, heb niets op t oog, maar ben wel nieuwsgierig. Spanje, Duitsland, Ierland bijv.

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:12

Je kan het beste uit duitsland doen daar komen Meestal de beste paarden vandaan daar komen Salinero en Bonfire ook vandaan en Krack C gloof ik ook Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:15

Bekend probleem met paarden die uit het buitenland komen is dat ze gevoelig zijn voor staart- en manenexceem. Dit geldt met name voor paarden uit IJsland en Ierland, ze hebben daar kennelijk andere vliegjes en daardoor geen afweer tegen de vliegjes van hier. Duitsland/België geldt dit minder voor, afhankelijk waar je het paard precies vandaan haalt.
En er zijn in Nederland zoveel paarden te koop, dat ik me afvraag waarom je er dan eentje uit het buitenland zou moeten gaan halen. Zitten imo meer risico's aan dan dat het waard is.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 14:16

Klopt waratje, het is ook bijna geen doen en je kan t beter laten. Maar wat als je een raspaard wilt die niet in nederland te koop is? Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:19

PiieterLY schreef:
Je kan het beste uit duitsland doen daar komen Meestal de beste paarden vandaan daar komen Salinero en Bonfire ook vandaan en Krack C gloof ik ook Knipoog

Het hangt er maar net van af wat voor paard je zoekt en wat je ermee wilt gaan doen. Knipoog

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 15:03

Ik hoef in ieder geval geen salinero Clown
Maar t lijkt me sterk dat de paarden in duitsland het beste zijn, ligt gewoon aan de lijnen die worden gebruikt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:14

sja, ligt er een beetje aan wta je wil ...
(ik laat het eczeem etc verhaal nog even buiten beeld omdta het vaak niet eens de vliegjes zijn die het veroorzaken)
maar de meeste europese landen zijn vrij simpel kwa im en export van paarden ...men neme paspoort/papieren en in sommige gevallen een gezondheids certificaat en laad het paard op een trailer en gaan Tong uitsteken
om het even heel simplistisch te beschrijven
of het oet een land over het water zijn, dan word het een boot of vlieg verhaal en dan kan het ingewikkelder worden

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 18:37

Even in het kortgezegd, en wellicht heeel voorbarig maar goed, ik ben een controlfreak en wil alles ver van te voren uitgestippeld hebben zodat ik weet waar ik aan toe ben.

Volgend jaar komt er hoogstwaarschijnlijk een tinker. Ik ben een held op sokken, dit is t ras die mij het meest ligt en aanspreekt momenteel. Hiermee wil ik westernlessen gaan rijden, zodat ik gewoon eerst ervaring in western kan op doen en ervaring op kan doen met een eigen paard.
Maar dan zit ik te denken, misschien (!!) dat ik ooit een echt westernpaard/veulen kan aanschaffen. En dan gaat mijn interesse uit naar de missouri foxtrotter, die zoals ik nu weet, volgens mij of vanuit duitsland moet komen of vanuit amerika. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar de transport en wat erbij komt kijken.

(Mensen die hier alleen maar willen reageren dat ik dingen overhaast of dat dingen niet aan de orde zijn, reageer maar niet. Zoals ik al zei wil ik graag weten waar ik aan toe ben en welke stappen ik hiervoor moet ondernemen.)

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:43

ik kan je vraag wel een beetje beantwoorden
wij kwamen via een advertentie in contact met iemand die vlak in de buurt van Spa bij de Belgische Ardennen woont en kochten bij deze man een leuk fjordenveulen.
Inmiddels 3 jaar geleden en ik had het stamboek gebeld en gevraagd hoe daarmee om te gaan.
Echter het nederlandse stamboek probeerde hier toch aardig wat centjes aan over te houden dus gelijk mijn huidige lidmaatschap opgezegd en lid geworden in Belgie (was nog goedkoper ook)
Affin geregeld dat dit veulen dus gechipt werd op een keuring in Belgie en ook voor de zekerheid een DNA test afgenomen en toen het beestje na afloop van de keuring in een trailer gezet in na 4 uur reistijd aangekomen in Nederland en was hij dus geimporteerd
En ik ben tot op de dag van vandaag nog zeer gelukkig met hem

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 21:10

Nou lig ik toch nog te malen he..
Vrgeet mijn bovenstaande bericht maar. Ik moet mijn droom mijn droom laten en eerst mijn eerste doel realiseren vóór ik al na ga denken hoe ik t tweede ga doen.

Ik ga lekker sparen en volgende zomer mijn tinkertje verwelkomen. Wat komt dat komt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:14

Pam schreef:
Vrgeet mijn bovenstaande bericht maar. Ik moet mijn droom mijn droom laten en eerst mijn eerste doel realiseren vóór ik al na ga denken hoe ik t tweede ga doen.

het kan geen kwaad je daarover te informeren, of erover te fantaseren hé. Lachen Mijn droompaardjes zijn stuk voor stuk rassen die hier bijna niet te vinden zijn (gangenpaarden) dus import uit Amerika is niet zo onrealistisch.
Niet dat ik daar concrete plannen voor heb, maar ik vind het altijd leuk om verhalen te horen van mensen die dat wel al gedaan hebben. Lachen

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 21:19

Ja dat snap ik.. Maar ik vind het achteraf een beetje verwend of egoistisch over komen. En zo is het helemaal niet bedoeld.

Toen ik 14 was ofzo kwam ik de missouri tegen op internet en in de boeken en ik was op slag verliefd. En toen dacht ik al, als het ooit mogelijk is..
Plannen lopen iets anders nu. Maar het ene paard is er nog niet of ik loop al over het andere te fantaseren. Vandaar dat ik mijzelf even een halt toe roep, eerst mijn ene doel halen. Rest is voor latere zorg. Ter verduidelijking.

Ik ben nog steeds benieuwd hoe dit zou gaan met transport hoor Lachen Want dromen zijn er om nageleefd te worden Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 08:11

Het grootste probleem van importeren is dat je niet zo gemakkelijk bij het paard kunt gaan kijken om te zien of het klikt. Je moet in principe een paard via een plaatje kopen, de kans dat je dan karaktertrekken over het hoofd ziet is bijzonder groot. Het is allemaal leuk en aardig om een paard van een bepaald ras te willen, maar het individu moet kloppen. Persoonlijk vind ik Morgans hele aantrekkelijke paarden, maar ik heb geen enkele ambitie om er eentje uit Amerika te halen. En vind maar eens een betrouwbaar tussenpersoon hiervoor.
Nee hoor, zoek gewoon een leuk paard hier in de regio (NL, B, D) waar je een paar keer kunt kijken voordat je koopt. Enige reden voor mij om een paard uit het buitenland te halen is dat ik in dat buitenland volstrekt verliefd wordt op een paard, dat ik daar redelijk kan leren kennen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 18:12

Ik kan in de toekomst altijd een paar weekjes op vakantie Clown

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 20:36

gaan kijken bij paarden in het buitenland is idd goede vakantie Haha!

duitsland is kwa import vrij makkelijk
als je paspoort en chip in orde hebt kun je hem op de trailer laden en gaan ...
engeland bv is iets ingewikkelder...
ivm bootreis ...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 22:12

Wij hebben ons paard in Duitsland gehaald. Was geen probleem, laden grens over en thuis.
Het ging in dit geval wel over een kwpn er. Haha!

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:21

Heb je al antwoordt op je vraag gekregen?

Ik zou graag een australian stock horse uit australie willen laten komen. Maar bij welke instantie moet je terecht, wat zijn de regels etcetc?

wie weet dat?

groeten, Fleur