Kost wedstrijden rijden een paard meer enrgie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kafue

Kost wedstrijden rijden een paard meer enrgie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 10:48

Wij hebben de paarden sinds kort aan huis en moeten derhalve nog heel veel leren.
Nu ben ik ook weer begonnen met het rijden van wedstrijden, L2 dressuur om precies te zijn.
Het paard en ik zijn er al lang uit geweest dus voorzichtig proberen dus maar en we kunnen tevreden zijn al is het nog niet om te juichen.

Liep meneer eerst te swingen nu is dat er een beetje uit. En dan maak je je direct zorgen he Bloos .
in ieder geval we rijden nu net een week wedsrtrijden eerste keer zondag en tweede keer zaterdags. Beiden twee proeven. Maar de energie is er niet. Eerste concours nog wel een beetje maar tweede copncours heel erg lauw. Het paard is van zenuwen ook een beetje aan de dunne.

Nu is mijn vraag eigenlijk moet je gedurende het wedstrijdseizoen meer voeren ofzo?
Ik wil het wel graag goeddoen en ik kan hier geen informatie over vinden.

mirkip

Re: Kost wedstrijden rijden een paard meer enrgie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:25

'Mijn' paard heeft op wedstrijd ook héél veel spanning in zich.
Waardoor ze heel veel zweet, slomer wordt (omdat ze zich van te voren zo druk heeft gemaakt), en soms ook aan de dunne.

Ik merk dat het een kwestie is van: hoe vaker is ga (of naar een ander vreemd terrein), hoe minder het wordt.

Verder heb ik weinig te zeggen over het voer e.d., en daar kan ik je dus niks over vertellen. Het is nl. niet mijn eigen paard.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:21

Mijn paard kent gelukkig niet echt stress of spanning, alleen de eerste keer, maar zelfs dan was het binnen een paar minuten weg. Ze is wel gespannen, maar niet door en door. Ze blijft ook goed te rijden en zo.

Ik voer die van mij de dag van te voren altijd een halve schep musli meer. Verle staat sowieso op alleen musli en geen brok, en in musli zitten toch andere dingen in, die er voor zorgen dat de energie anders verdeeld wordt. Sinds Verle op musli staat kan ze langer doorlopen zonder snel moe te worden en zweet ze zo goed als niet meer, ook het hele explosieve is er uit, maar toch is ze fel. Super in ieder geval! Die van mij komt nooit meer terug op brok. Knipoog

Dan na de wedstrijd krijgt ze ook altijd nog een halve schep extra en in de winter of als het koud is een schep slobber.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:30

ik denk dat het sowieso zwaarder is als een gewone training thuis, ze worden toch bloot gesteld aan een andere omgeving waar ze vaak alerter zijn als thuis en soms ook meer gespannen zijn, ook het reizen er naar toe is vermoeiend voor een paard.

ik denk dus wel dat een wedstrijd bij voorbaad al vermoeiender is en meer energie kost.

ik neem altijd voer mee op wedstrijd als ik niet meteen terug naar huis kan, ik doe dit zodat de verloren stoffen weer aagevult worden.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:28

bij mijn paard kost het heel veel energie een wedstrijd maar dat doet die zelf hij is zo gestrest op de wedstrijd en hij laat me regelmatig het hele veld zien dan raakt die in paniek en slaat ie als het ware op hol en heb je er niks over te zeggen neem maar aan dat die blij is als die thuis is.
En waar het aan ligt ik weet het niet

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:08

Ik denk het wel, de trailerrit en vreemde omgeving zorgen bij veel paarden voor veel stress en zenuwen en dat vreet aardig wat energie.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:40

Ik zie wel dat veel paarden in de loop van het wedstrijdseizoen wat invallen, ik denk door de stress en vaak eten ze met de stress ook iets minder goed.
Op zich is de training wel lichter maar blijkbaar maakt die psychische gesteldheid toch echt veel uit. Mijn paarden blijven wel altijd vrij heet, dus ik voer zelf alleen bij het invallen iets wat ronder houdt zonder heet te maken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:27

Zorg er voor dat de training in regelmatig een stuk zwaarder is als het proefje dat je moet lopen. Daarnaast zorgen dat je paard 3 uur voor de 1e proef geen krachtvoer meer krijgt, en een uur voor de 1e proef geen hooi meer. (dit ivm glucosedip). En hoe is het paard op de trailer? Als ze dat spannend vinden, kost dat nog veel meer energie als dat het normaal al kost (ze moeten zich een hele tijd staande houden in een bewegende trailer). Ga dus ook vaak oefenen met het trailerrijden, zodat ze daar meer routine in krijgen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 13:17

Het paard is heel erg rustig op de trailer. Maar op de wedstrijden zelf is hij iets meer terughoudender dan thuis. En eigenlijk dan ook aan de dunne zeg maar. Beetje gespannen en behoorlijk kijkerig. Ik ben ook een dikke vier jaar neit gestart en vorig jaar ook maar een keer of vier hooguit dus mischien wil ik ook wel weer te snel.
Ik ga nu ook over op voer met iets meer energie ik heb het overlegd met de voerleverancier.
En we gaan ook weer wat zwaarder trainen, en meer draf uitzitten want nu rijd ik thuis bijna altijd ligt en in de proef is het toch echt uitzitten in de draf.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:09

Het lijkt me dan idd verstandig om daar thuis in ieder geval ook veel op te trainen Lachen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 17:53

Meer richting wedstrijd denken. En ik ga ook proberen een dressuurbak op het gras uit te zetten. Want met 1,2 Ha om te rijden wordt zon 20 *40 plaatsje wel erg smal.

En meer voeren gaan we ook doen. iets vaker de wedstrijd nabootsen zeg maar.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 08:41

Citaat:
Daarnaast zorgen dat je paard 3 uur voor de 1e proef geen krachtvoer meer krijgt, en een uur voor de 1e proef geen hooi meer. (dit ivm glucosedip).

dit vind ik ook een zeer goede opmerking, zeker iets om rekening mee te houden!
ik merk het heel erg goed aan mijn paard en zorg er dan ook voor dat hij uiterlijk 3 uur voor het losrijden zijn krachvoer krijgt!
van een glucodip kun je echt een loom paard overhouden en dat kun je niet gebruiken op wedstrijd!

ik denk overigens dat veel mensen dit onderschatten.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:48

Goed op het voer letten. Wat al is gezegd de laatste portie krachtvoer niet korter dan 3 uur voordat je moet rijden. Ruwvoer kan je hem eigenlijk altijd voeren en is juist goed. Het paard is gewend en gemaakt om dat altijd in zijn systeem te hebben.

Daarbij moet je rekening houden dat je naar de wedstrijd toe moet reizen en weer terug naar huis. Andere omgevind, andere mensen en andere paarden. Kortom andere indrukken dan thuis. Dit kost ook een boel energie. En dan heb je nog geen pas gereden! Ik voer voor de wedstrijd extra, maar ook na de wedstrijd extra. Dit om het energie op peil te houden. Vooral na de wedstrijd zijn ze gebaat bij extra energie.

Goed voeren win je de halve proef mee!! Het heeft niet heel erg veel zin om het trailer rijden te oefenen als je paard netjes op de trailer staat. Dit kost nu eenmaal energie omdat ze telkens hun evenwicht moeten bewaren. Zorg dat je zelf water meeneemt als je op concours gaat en ruwvoer. Dan kunnen ze na het rijden wat eten en drinken als ze daar belang bij hebben.

Zorg dat jezelf ontspannen weg gaat. Leg de dag van te voren alles klaar. denk eraan dat een paard gevoelig is op jouw stemming. Probeer dus eventuele stres zoveel mogelijk te voorkomen. Als je hier erg veel last van hebt zou je ander het paard kunnen laten zadelen. Dat deed wonderen voor en oud stalgenootje van mij. Die zat altijd onder de zenuwen en dit reflecteerde zich op het paard. Als een ander ontspannen het paard zadelde was er niks aan de hand.

En vooral. Rijdt niet te lang in. Op concours heeft het geen zin om de dingen te oefenen die niet zo goed gaan. Concentreer je liever op wat wél goed gaat. Rijdt niet te lang in. Helemaal als je 2 proeven moet rijden. Beter na de 2e proef nog energie over te hebben. Je moet ook de reis naar huis nog maken.

Zorg bij het los rijden dat je iig goed hebt losgestapt. Warme spieren is een must. Liever 15 min stappen en dan nog wat draf en galop werk dan 15 min losrijden.

Oefen het losrijden eens thuis. Kijk op horloge wanneer je paard fijn aanvoelt om met het trainen te beginnen. Deze tijd ben je ook op wedstrijd nodig om jullie klaar te maken voor de proef.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 00:03

marloezzke schreef:
Citaat:
Daarnaast zorgen dat je paard 3 uur voor de 1e proef geen krachtvoer meer krijgt, en een uur voor de 1e proef geen hooi meer. (dit ivm glucosedip).

dit vind ik ook een zeer goede opmerking, zeker iets om rekening mee te houden!
ik merk het heel erg goed aan mijn paard en zorg er dan ook voor dat hij uiterlijk 3 uur voor het losrijden zijn krachvoer krijgt!
van een glucodip kun je echt een loom paard overhouden en dat kun je niet gebruiken op wedstrijd!

ik denk overigens dat veel mensen dit onderschatten.

hier heb ik dus nooit bij nagedacht!
ik voer tijdens concoursdagen altijd rond 7 uur in de ochtend of 6 uur in de avond en heb bijvoorbeeld weleens vroeg concours gehad waardoor ik binnen de 3 uur bleef en inderdaad een wat loom paard had terwijl ze normaal harstikke voorwaarts is.
dat word dit weekend nog vroeger opstaan dus Nagelbijten / Gniffelen

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 13:47

normaal wordt voor het voeren voor geschereven.

een licht training kan als je een uur na de voerbeurt op je paard zit, maar dan is het voedsel nog niet goed opgenomen.
na 2 uur na het voeren zitten paarden in een glucosedip en heb je er dus het meeste last van met rijden.
na 3 uur is het goed opgenomen en is het glucose gehalte weer goed.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:05

geld dat echt alleen voor biks? Of ook voor muesli?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:08

Ook voor muesli

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 17:25

Dus dan toch maar niet voeren als je binnen drie uur moet starten. Ik heb er overigens thuis eigenlijk geen hinder van we voeren om 8 uur en rijden vaak rond half tien en dan gaat het normaal wel goed. Maar ik zal er toch eens meer rekening mee gaan houden.
Ik ben nu wel over op de Hipro Performance in plaats van de reliance en dan maar af wachten cq rijden.
Vandaag was hij in ieder geval springerig genoeg of zou dat door de regen zijn gekomen. Haha!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 20:03

nee ik kies dan idd voor niet voeren, in ieder geval geen krachtvoer hooi is wat anders.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 21:19

Mijn paard heeft soms echt erge spanningen waarbij zijn achterbenen gaat trillen en dat is zo opgelost als ik kuilgras extra nat maakt.
Als ik kuilgras niet nat maakt, dan is mijn paard dan echt helemaal leeg bij 2e proef.
Bij voeren heb ik niet eens bij stilgestaan Bloos

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 07:38

Op dat voer ga ik ook eens letten...
Dat verklaard waarom hij op de vorige wedstrijd zo loom was.
Hij had ongeveer 2 uur daarvoor nog wat krachtvoer gekregen, en in zn trailer hing kuil...

Hij zat gewoon midden in een glucosedip Nagelbijten / Gniffelen

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 20:51

Voeren is volgens mij echt een vak apart geloof ik.
Al moet ik zeggen dat het energie peil van mijn paard nu beter is dan op de pensionstal.
We voeren nu gewoon hooi in plaats van kuil en dat bevalt veel beter. Geen last meer van dikke benen.
Weidegang met goed veel gras doet het ook wel goed. En voledig voeren van Hipro. Ik voer nu veel minder en het paard heeft energie voor dik een uur, voorheen een half uur. Goed voer is dus ook belangrijk.
Maar ik denk dat ik echt in de glucosedip heb gezeten. Had dus om kwart voor twaal nog gevoerd en moest om kwart voor twee losrijden om om half drie de proef in te gaan, stom maar dus niet bij na gedacht.

Metall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:43

De juiste hoeveelheid voer is belangerijk voor het energie niveau op wedstrijden maar ook voor thuis. Wat je zeker niet moet vegeten is je training, als je paard in een goede conditie is en je traint je paard //goed//. zal het paard met een wedstrijd weinig moeite hebben. Maar een wedstrijd kost idd meer energie door spanningen van het paard en !!je zelf!!! (en omdat je langer rijdt dan normaal), maar ik denk als je het over oefeningen hebt, het niet zoveel uitmaakt omdat je die thuis ook oefent.