Al aardig opgeknapt!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseES

Al aardig opgeknapt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 10:31

Helleu!

Dit topic is al ergens geplaatst, maar omdat we meer commentaar dan tips kregen proberen we zo tips eruit te halen! Dus als iemand nog tips ofzo voor ons heeft! Plaats ze dan!!!

De verzorgpaardjes van mij en mijn vriendin staan op een boerderij. De broer van de boer is dierenarts, en heeft aardig wat paardjes die hij als 'betaling' krijgt wanneer iemand hem niet kan betalen. Hij heeft ook een ponytje voor zijn dochter, daar rijd ze op, daar is niets mis mee, behalve dat ze een goedweerrijder is Knipoog maar dat is nog niet zo'n ramp. De pony heeft het goed.

Maar nou heeft die broer ook ooit een friesche merrie gekocht (nu ongeveer 6 jaar) en die heeft hij laten dekken. Er kwam een prachtig merrieveulen uit (nu twenter). Stonden in november ineens die twee friesjes er weer (die worden bij de boer gestalt = gedumpt en niet meer naar omgekeken door de eigenaar).

Ik en mijn vriendin zijn erbij gaan kijken (2 mooie friezen tot onze beschikking, wat wil je nog meer!). Ze zagen er gewoon níet uit! Verwaarloosd, echt niet goed gewoon. We hebben ze eens flink onder handen genomen. Ze stonden echt vanaf november dag en nacht in de stal. We hebben ze vorige maand zelf in de wei kunnen zetten.

De moeder aangetroffen:
- heeft al een paar jaar een abces op haar kaak, deze is op 2 plaatsen naar buiten open gebroken, er stroomt rijkelijk pus uit, maar de eigenaar heeft het nog steeds niet weggesneden. Hij heeft het er al wel lang over om het te doen, maar hij doet het niet.
- ze zat echt van staart tot maantop onder de plakaten stront, het was echt vastgekoekt, er zat gewoon een dikke laag stront (het is zo moeilijk uit te leggen) vast aan hun vacht, die kon dus ook niet ademen, het was keihard!
- de hoeven zien er ook niet uit, we hebben slechter gezien, maar aangezien de eigenaar ze zelf kan bekappen... waarom doet hij het niet...? De achterhoeven afgebrokkeld en veelste lang, naar buiten gegroeid.
- conditie van een aardappel...
- totaal mensenschuw! We zijn de eerste maanden bezig geweest met ze aan ons te laten wennen. We konden er écht niets meer mee behalve dat. We konden ze ook maar niet laten wennen aan borstels, en eer we het halster omhadden waren we ook een hele poos verder.
- echt niet verkeersmak, van elke grasspriet verspringt ze.

het abces, niet zo'n duidelijke foto, maar bij haar kaak zie je dus opgedroogd pus, aan de onderkant zit nog een gat waar het pus uit komt... heel jakkiej...
Afbeelding

zo ziet ze er nu uit Haha!
Afbeelding
Afbeelding

De moeder nu:
Ze is nu aan ons gewent (vooral aan mij, Natasja houdt zich vooral met de tweejarige bezig) en is weer prachtig schoon, de plakaten zijn er ook af en de wintervacht ook, met het abces en de hoeven kunnen we niet zoveel. Ze was ook te dik (omdat ze het voer van dr dochter ook op at. (ze werden gevoerd, maar er werd niet naar gekeken of ze het allebei op aten) Ze had dus ook alleen maar vet en weinig spier Tong uitsteken) Nu zijn we bezig met longeren op de loswerk manier (dus zonder zweep) we moeten het wel aan de longe doen, omdat we geen stuk weiland kunnen afzetten om dit te doen, we zijn er wel mee bezig, maar er komt al meer spier op Haha!) Ook zijn we ze de normale beginselen aan het leren zoals hoeven optillen enzo, we zijn beetje bij beetje naar buiten aan het gaan, maar ze blijft het buiten echt verschrikkelijk spannend vinden, we kunnen dus geen kilometers wandelen/fietsen voor beweging. Met vrijheidsdressuur zijn we ook bezig, en we zijn ook van plan haar in te gaan rijden (heb ik ervaring mee, ik rommel niet wat aan)

De dochter aangetroffen:
- ook onder de plakken stront, echt met geen mogelijkheid vanaf te krijgen
- ondervoed, aangezien ma alles op at en zij dus geen biks kreeg, wel maagvulling in de vorm van wat hooi
- ook slechte hoeven, moeten nodig gekapt worden
- ook mensenschuw, wat minder dan de moeder, omdat ze verschrikkelijk nieuwsgierig is Tong uitsteken
- ook niet verkeersmak, het gaat wel beter dan met ma, waarschijnlijk omdat hier de nieuwsgierigheid weer groter is dan wat anders Knipoog
- kan nog steeds de basis niet, zoals hoeven optillen en meelopen aan het halster.
- kale plekken op achterbenen (kan iemand mij vertellen wat dit zou kunnen zijn!?!?!)

Op deze foto waren ze al aan de veel betere hand, op de kont van de twenter zit nog een plek die we er echt niet af kregen, maar daar zaten ze er dus allebei helemaal onder!
Afbeelding

zo ziet ze er nu uit!!!
Afbeelding
Afbeelding

Dochter nu:
- ze is lekker aan het eten in de wei, en we geven haar elke dag extra biks, voeding is wel zo belangrijk voor een paard in de groei!
- ik moet toegeven, we waren een beetje aan het longeren met haar, niet lang, maar omdat we tips hebben gekregen dat dit niet zo goed is, doen we dit niet meer!
- we zijn met haar ook lekker buiten aan het wandelen, dit gaat prima!
- ze is nog steeds moeilijk in de basisdingen zoals voetje optillen, we mogen ook niet bij haar oren in de buurt komen. Het vertrouwen moet nog wat groeien.
- ze loopt mee aan het halster, soms draaft ze zelfs Tong uitsteken maar dat ligt maar net aan haar dag...
- we zijn bezig met het grondwerk van vrijheidsdressuur, niets intensiefs natuurlijk, gewoon de basis.

nog even voor de goede orde:
- ze hebben de hele winter in stal gestaan
- ze zijn er pas uit gekomen toen wij ze de wei in deden
- we hebben toestemming om ons bezig te houden met ze
- verwaarlozing: (opgezocht) 'geen of te weinig aandacht schenken aan'
- we zijn supertrots op onze meisjes!!!
- de bandages bij ma zijn 1 keer omgedaan, voor de foto's
- het hoofdstel van ma zit inderdaad te hoog, dit is nu ook verholpen

Iedereen die nog tips ofzo heeft over het opvoeden, beweging, enz!!! Laat maar weten!!!

Boktpony

Re: Al aardig opgeknapt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:39

nou als ik het zo lees vind ik het knap werk van jullie!!! ze zien er echt stukken beter uit...
verder zou ik ook gewoon verder blijven gaan met grondwerk en wandelen enzo! en toch proberen de 2-jarige? aardig opgevoed zien te krijgen! vooral voor zulke beestjes is 1 ding eigenlijk het belangrijkste gedult hebben en blijven proberen (met hoefjes optillen enzo)

SUCCES!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:12

Misschien kun je aan de boer vragen of jullie de hoefsmid mogen bellen. Zeker als je aan de gang gata met de oudere merrie en de voeten staan scheef kan dit de kans op blessures ernstig vergroten. bekappen kost nagenoeg niks en je kan het vast wel met hem bespreken. Laat hem wel betalen. Verder doen jullie prima werk en goed dat jullie gestopt zijn met het longeren van de 2 jarige. Lekker wandelen en rustig opgroeien is het beste voor zo'n jong dier.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 13:29

Heey bedankt Haha! voor de reacties! Maar de eigenaar zelf is hoefsmid! Nouwja, geen hoefsmid, maar hij kan wel bekappen... Denk dat dat een goed idee is, dat ik er zelf nog niet opgekomen ben :S... maar eerst moeten we ze dan wel leren die hoeven normaal op te tillen Knipoog want het richt alleen maar schade aan als het dan geforceerd wordt...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:32

DeniseES schreef:
Heey bedankt Haha! voor de reacties! Maar de eigenaar zelf is hoefsmid! Nouwja, geen hoefsmid, maar hij kan wel bekappen... Denk dat dat een goed idee is, dat ik er zelf nog niet opgekomen ben :S... maar eerst moeten we ze dan wel leren die hoeven normaal op te tillen Knipoog want het richt alleen maar schade aan als het dan geforceerd wordt...

Een goede hoefsmid weet vaak wel hoe ze paarden moeten bekappen ook paarden die dat niet gewend zijn. Mocht je een hoefsmid bellen leg hem dan wel uit dat het om paarden gaat die het niet gewend zijn. Vaak houden ze er dan extra rekening mee en trekken wat meer tijd uit. Of ze nemen een helper mee die net wat sterker in zijn schoenen staat dan 2 meiden Knipoog Ik denk dat het belangrijker is dat ze zo snel mogelijk goed op de voeten staan dan dat je eerst tot vergeefs gaat proberen om netjes voetjes te geven. liever met spoed goed op de voeten met wat gehannes dan nog langer wachten Nagelbijten / Gniffelen

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:39

Ik vind het echt knap.
Ja alles is al gezegt.
nou veeel suc6 en natuurlijk ook plezier! Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:41

Knap hoe jullie bezig zijn. Voor de 2 jarige zou je misschien wel wat grondwerk kunnen doen (parelli), hou wel de sessies kort, niet meer dan een minuut of 10. Doro het grondwerk bouw je aan meer vertrouwen, en is het ook mogelijk om al een beetje aan de basis voor het veel latere inrijden te werken (bijvoorbeeld door het wijken voor druk aan te leren)

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:17

knap werk van julliee..!!
ze zien er egt veel beter uit
maar hoe oud is die moeder eigenlijk??

succes verder nog...Haha!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:24

Zo zeg! Die zien er stukken beter uit Lachen Al heel knap wat jullie tot nu toe voor elkaar hebben gekregen. Ben nu zelf ook bezig met twee totaal mensschuwe shetters, gaat ook al veeel beter. Denk idd dat je gewoon veel geduld moet hebben, en wat je vooral niet moet doen, is hun vertrouwen schenden. Dus niet te snel gaan handelen, gewoon alles op zijn tijd.
Succes er verder mee!
Groetjes, mij

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 18:42

Bedankt Haha! de moeder is ongeveer 6 jaar, dus nog helemaal niet zo oud! Ik denk dat we er nog heel veel plezier mee kunnen hebben Lachen

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 20:34

wat een leuke berichtjes allemaal Haha! dankjullie!!!

shanna85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:31

Jeetje, dat ziet er uit als een hele klus als die boeren er niets aan doen!
Gelukkig dat er mensen zo als jullie toch begaan zijn met die beestjes!

Wat je kan doen wat nog niet gezegd is: zowieso zorgen voor een goede basis
- dagelijks stallen goed schoonhouden
-als ze samen op stal staan, zorgen voor aparte voerbakken als moeder en dochter die niet hebben (en de boer er van overtuigen dat hij ze apart voert dan).
- zorgen dat ze ook swinters dagelijks uitloop hebben (desnoods stukje wei afzetten daarvoor).

Verder veel liefde, geduld en aandacht.
Suc6 ermee!!

geven de boeren de paarden wel wormenkuren en entingen?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 07:41

heej, ja ze geven ze gelukkig wel wormenkuren aan het begin van het weideseizoen.. al heb ik ze dat nu nog niet zien doen, ze staan nu wel dag en nacht in de wei, maar entingen.. Verward geen idee eigenlijk..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 13:10

Dit is al de 3de keer dat jullie dit topic openen. IN de andere 2

Een paard ziet er met zomervacht altijd beter uit dan met een wintervacht, dus dat ze er beter uitzien is niet zo verwonderlijk.

Daarbij blijf ik erbij dat ik het vreemd vind dat jullie een 2 jarige longeren..

Maar fijn voor jullie dat je leuke verzorgpaardjes hebben

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:04

DeniseES schreef:
- ik moet toegeven, we waren een beetje aan het longeren met haar, niet lang, maar omdat we tips hebben gekregen dat dit niet zo goed is, doen we dit niet meer!

lezen?

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-07 20:27

idd... en:

DeniseES schreef:
Dit topic is al ergens geplaatst, maar omdat we meer commentaar dan tips kregen proberen we zo tips eruit te halen! Dus als iemand nog tips ofzo voor ons heeft! Plaats ze dan!!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:12

xXutopiaXx schreef:
DeniseES schreef:

lezen?

En in je vorige topic zij je dat je ondanks alles wat je ervan gehoord had toch er maar mee door ging, omdat je bang was dat ze het zou verleren...

Als je alleen maar positieve reacties wil dan moet je een brief aan jezelf schrijven met hoe goed je bent, en die steeds lezen. Op een openbaar forum zul je altijd ook andere reacties krijgen. Ik vind het weinig bijzonder wat jullie doen, maar het is leuk voor jullie dat je een verzorgpaardje hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:50

Gezien je al een ander topic hierover hebt, hier een slotje. Crossposts zijn niet toegestaan. Daarnaast mag je sowieso maximaal 2 foto's per post ter illustratie plaatsen, niet meer Lachen