Beste Allemaal,
Ik ben bang dat mijn paard erge last heeft van verlatingsangst en nou is mijn vraag wat kan je daaraan doen en is het wel verlatingsangst? Nou hoop ik dat er mensen zijn die dit lezen en het bekend voorkomt.
Ik en mijn zus (we hebben haar samen) hebben haar nu ruim 5,5 jaar. Vanaf het begin hecht ze zich heel erg aan de paarden die naast haar op stal staan, zodra ze allebei weg zijn gaat ze lopen weven in haar stal. Nu staat ze sinds een paar weken weer op het weiland met nog 4 andere paarden, maar die paarden vormen al 2 groepjes van 2 die aan elkaar gehecht zijn en zij is dus alleen zonder vriendje. Nu houdt ze dat een paar uur vol op het land maar op een gegeven moment is ze dat zat en gaat ze lopen weven langs het touw wat natuurlijk hartstikke slecht voor haar benen is gelukkig wordt ze er dan gelijk uit gehaald en op stal gezet en daar is ze dan wel redelijk rustig, omdat er paarden tegenover haar staan. In het begin zijn we bij haar gebleven toen ze in het land stond zijn we lekker in het zonnetje gaan liggen naast de wei en toen was er niks aan de hand en kon ze uren zonder problemen in het land staan, maar ze bleef wel dicht bij ons staan.
Ook als wij bij haar gaan staan in het weiland of in de paddock en er komt een ander paard aangelopen die ook aandacht wilt wordt die gelijk aangevallen door haar. Zo van blijf bij mijn baasje uit de buurt. En als wij met een ander paard bezig zijn houdt ze alles goed in de gaten.
Alleen naar buiten gaan lukt ook niet als we aan de hand wandelen kan je zo overal met haar naartoe en langs lopen, maar zodra je erop zit en je gaat alleen durft ze niet en wil ze alleen maar omkeren en terug naar stal, tenzij er een ander paard bij is die ze vertrouwd dan wil ze wel.
Kortom hebben wij het idee dat ze niet alleen kan zijn, omdat ze dan heel onzeker is en zich vast klampt aan iets wat er in de buurt is, zoals om het moment dat ze op stal staat de paarden om haar heen en als wij bij haar zijn ons.
Het tekort aan aandacht krijgen kan niet zijn want ze komt als ze op stal staat elke dag 2 keer uit tenzij ze op het land staat en we zijn altijd met rijden, borstelen, wandelen etc 2 a 3 uur met haar bezig.
Heeft iemand een idee wat we hieraan kunnen doen om het minder te maken?
Wij zaten er zelf aan te denken om een shetlander bij haar op stal te zetten die dan ook mee de wei in gaat en er dus altijd voor haar is. Haar stal is er groot genoeg voor (4m bij 3m).
Sorry voor het lange verhaal!
Ik hoop dat iemand er ervaring mee heeft!
Groetjes Annemiek