2 jury’s bij 1 proef, wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pittig_ding

2 jury’s bij 1 proef, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 09:37

Afgelopen weekend heb ik met mijn 6 jarige merrie een dressuurweekend gehad. Eerste dag werd ik met 199 punten eerste, en met 193 punten tweede. De proefjes gingen echt heel erg goed, dus met een goed gevoel vertrok ik gisteren weer voor 2 proefjes.
De eerste proef ging nog beter dan de dag ervoor. Dus dat beloofde wat. Helaas, ging het tweede proefje wel iets minder, maar zeker wel een winstpunt waardig.
Ook was er een prijs, over de 2 dagen. Beloning was een extra geldprijs!
Tijdens de prijsuitreiking van de laatste dag, kreeg ik voor mijn eerste proefje 198 punten en het tweede proefje kreeg ik maar 178 punten! 20 punten verschil, terwijl dit echt in werkelijkheid niet zo groot was.

Het is en blijft een jurysport. De ene jury ziet het ene paard liever dan het andere paard, maar er waren meer klachten geweest over de jury’s. Het verschil was niet alleen bij mij, maar ook nog bij andere combinaties.

Nu zat ik te denken, wat je hier aan zou kunnen doen.
Het enige wat bij mij op kwam was om 2 jury’s te hebben bij een proefje. Deze punten kunnen ze dan met elkaar vergelijken en wellicht over discussiëren.
Ik denk alleen (en weet het bijna zeker) dat dit zeker niet rendabel zal zijn en de prijzen per proefje alleen maar hoger zal worden.

Wat vinden jullie hiervan? Of hebben jullie andere ideeen?

Zesiram

Re: 2 jury’s bij 1 proef, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 09:41

Bij belangrijke wedstrijden, zoals kampioenschappen of selecties, zijn er vaak 2 jury's per proefje. Alleen is er dan ook altijd gezeur over het puntenverschil Knipoog Het is voor de meeste verenigingen niet rendabel om meerdere juryleden op 1 baan te hebben. Volgens mij blijft er toch altijd wel discussie, 1 jurylid of 5, er zijn altijd ruiters die het er niet mee eens zijn Knipoog

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:40

Ik vind het wel fijn als ik 2 jurys heb. Dan weet ik teminste of het aan de jury ligt of niet. als ze bijv. allebei laag zitten weet ik dat ik toch nog beter mijn best moet doen Schijnheilig

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:15

In theorie zou het heel erg mooi zijn, in de praktijk gewoon niet haalbaar.

Net zoals bij regio kampioenschappen en de hippiade hebben ze er altijd 2 jury's op 1 ring. Dat vind ik wel goed, omdat dat toch de wat 'serieuzere' wedstrijden zijn, of beter gezegd grotere. De kringselecties mogen van mij ook wel 2 jury's per ring hebben, omdat dat toch de selecties zijn voor de regiokampioenschappen. Wel is weer zo dat de afvaardiging weer meerdere wedstrijden telt, dus dan zou het in theorie weer niet nodig hoeven zijn.

Maar het is en blijft een jury sport, en de wil van de jury is helaas ook wat gebeurt.. Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 17:54

Ook als je maar één jury hebt kunnen je punten erg verschillen Ja
Ik merk geregeld dat voornamelijk de tweede proef beter gaat bij combinatie's, dan wil het weleens dat ze voor de eerste proef rond de 170 punten krijgen terwijl de tweede dik 188 punten waard was...
Knipoog

Zelf vind ik het erg prettig per proef een andere jury te hebben, maar dat kan helaas niet altijd.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 22:29

Ik vrees dat dit niet haalbaar is. Het is nu soms al erg moeilijk om voldoende juryleden te krijgen, als je ook nog bij iedere ring twee juryleden wilt is het helemaal geen doen meer. Voor de juryleden zelf ook niet trouwens. Sommigen zitten nu haast al ieder weekend te jureren en worden gek gebeld, dat zou dan nog een keer zo erg worden. Ik vrees dat we dat een loonytoony-huis voor overspannen juryleden moeten gaan openen!

Daar komt natuurlijk bij dat, zoals je zelf ook al aangeeft, het inschrijfgeld dan ook hoger zou moeten worden. Om eerlijk te zijn vind ik het zo langzamerhand wel duur genoeg allemaal. Doe mij dus maar gewoon één jury. Die hele enkele keer dat ik het niet met de jury eens ben neem ik dan wel voor lief.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:40

verschil qua punten per proef bij verschillende jury's is zo gemaakt.
een 6,7 of een 7,8 of 5,6 verschil per onderdeel is al heel snel jury 1 geeft een 6 voor een onderdeel terwijl je tweede jury daar een 7 voor geeft, heb je dat bij 15 of meer onderdelen is het verschil al snel groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:53

erleyne schreef:
Bij belangrijke wedstrijden, zoals kampioenschappen of selecties, zijn er vaak 2 jury's per proefje. Alleen is er dan ook altijd gezeur over het puntenverschil Knipoog Het is voor de meeste verenigingen niet rendabel om meerdere juryleden op 1 baan te hebben. Volgens mij blijft er toch altijd wel discussie, 1 jurylid of 5, er zijn altijd ruiters die het er niet mee eens zijn Knipoog

Ben ik het helemaal mee eens! Bij ons bij de selectie bijna altijd 2 jury's per proef, hier kunnen vaak ook erg grote verschillen tussen zitten. Ben je dan als ruiter ook niet blij mee, dus zal ook moeilijk blijven.
Ook financieel is het vaak gewoon niet haalbaar.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:07

Ik denk niet dat dit mogelijk is, natuurlijk m.b.t. de kosten, maar ook denk ik dat je hier gezeur over krijgt. Over de puntenverschillen.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:10

Ja iedere jury jureert nu eenmaal anders. Ik heb zelf ook een keer meegemaakt dat ik een verschil van 21 punten had. Dan heb je bij de ene jury 2 winstpunten en bij de andere nog niet eens 1. Ik denk dat je er heel weinig aan kunt doen.

Of je moet natuurlijk zo geweldig goed rijden, dat er geen twijfel meer mogelijk is Vork Maarja, wanneer komt dat nou voor...