Wat kan/mag je zoal met een twenter doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Iersas

Wat kan/mag je zoal met een twenter doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 22:32

De titel zegt het eigelijk al. Ik heb namelijk gehoord dat je zo weinig mogelijk moet gaan lopen met een jonge pony. Is dat zo? Longeren is ook beter op een latere leeftijd toch rond 3/4jaar?

Reacties welkom Knipoog

GRoetjes..

Anoniem

Re: Wat kan/mag je zoal met een twenter doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:36

Longeren nee, te belastend, maar lopen kan wel hoor, af en toe over het harde is goed voor de hoeven, gewrichten en pezen.
Maar liever niet teveel prutsen, en lekker in de wei laten staan.

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:40

zorg dat je lekker veel met omgang en vertrouwen bezig ben van jou en het paard..
Leer hem de basis dingen van de omgang zoals poetsen en benen wassen aan de hand lopen indien dit nog niet is aangeleerd..
en je kunt bevoorbeeld alvast hem laten wennen aan dingen op de rug dmv een sjabrakje op spelender wijze ....
als een paard 2 1/2 is kun je beginnen met lichte longeerarbeid... met nadruk op licht..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:42

Het enigste wat ik doe met mijn twenterhengst is een keer in de paar weken halstertje op, touwtje eraan, stukje door de wei lopen 2x halthouden, dan even lekker overal kriebelen en dan weer los, ik ben hoogstens 5 minuten bezig.. (maximaal)

Ik doe zo weinig met een reden, het zijn jonge paarden die moeten spelen als je te lang met ze bezig gaat gaan ze zich vervelen, of ze worden brutaler..

En longeren doe ik niet voor zijn 3de... (ik kijk ook goed naar het paard, het ene paard is op 3 jarige leeftijd al wel toe aan wat werk, maar sommige paarden hebben wat meer tijd nodig.)

Iersas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 23:37

Oke!! Bedankt voor de tips en reacties. Morgen wordt de pony die ik hoogst waarscheinlijk ga kopen klinisch gekeurd en als dat goed verloopt wordt ze meteen door gebracht Haha! Wat hun daar met dr gedaan hebben is wandelen langs de weg, poetsen, wassen etc.

Wat ik zelf van plan was ong. was eigelijk zowiezo elke dag erheen om te kijken of alles nog goed gaat. Lekker poetsen en soms even wandelen. Longeren was bij mij nog ver weg uit mijn hoofd. Bij de mensen waar ze nu nog is heeft ze 1 keer los geen vaste singel etc. een zadel 'op' gehad om de reactie te bekijken. Zelf zou ik dat nog niet doen maar dat was hun keus. Ik wilde namelijk weten of ik niet straks te veel of te weinig doe met haar. Ik wil dat als ze straks rijp is voor het werken dat ze er gezond bij staat.

Nog meer tips zijn welkom Knipoog