weglopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

R_R

weglopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 21:27

als ik mijn paard uit de wei wil halen, loopt ze van me weg..
is dit een spelletje van haar en hoe leer ik het haar af?

rensjeenrick

Re: weglopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:02

die van mij doen dat ook ik pak altijd wat brokjes om ze te lokken.
veder denk ik dat straffen in de wei niet goed is dan komt ze straks helemaal niet meer. Clown

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:13

net zolang achter ze aanlopen totdat ze zich laten pakken. in het begin duurt het lang, maar uiteindelijk hebben ze het door en weten ze dat je toch blijft komen en hebben ze er geen zin meer in om steeds weg te lopen.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:32

Belonen met iets lekkers alleen als ze bij je komt en dit vanaf de eerste weidegang volhouden.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:55

waarom komt ze niet? een paard zal van nature altijd graag bij een leiderspersoon (de ruiter/ begeleider, of een kuddegenoot) willen zijn. het is jouw taak dit op je te nemen. verder eens kijken wat je paard leuk vindt om met je te doen. als ze je eenmaal ziet als betrouwbaar leidersfiguur, en je het 'werk' leuk maakt, zal ze met plezier komen. brokjes kunnen helpen om haar te pakken, maar het werk, en jullie verstandhouding, wordt er niet beter door. problemen kan je verbergen, je kunt ze ook bij de grond aanpakken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 23:59

niet gaan belonen met lekkere dingen en snoepjes...
omkopen werkt niet en als je dna een keer geen snoep bij hebt heb je kans dat je weer terug bij af bent ...
gewoon achter haar aan blijven hobbelen, op je dooie gemak , ze geven het vanzelf op ...

eerste keer duurt misschien wat langer, maar na een paar keer is het kwartje echt wel gevallen en zal ze steeds makkelijker te pakken zijn

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:09

Ik denk dat je beesje geen zin heeft omdat hij weet dat tie wat moet gaan doen als hij uit het land moet.
Wat wij meestal dan doen is, het halster omhouden als hij in het land staat met een stukje touw eraan van een 15/20 cm. Vervolgens laat je hem lekker een week staan en ga je dan wel iedere dag wat lekkers brengen. Het stukje touw aan het halster is makkelijk om hem dan te pakken. En na een week of zo dit gedaan te hebben neem je hem een keer mee naar stal je geeft hem wat te eten en breng hem weer terug zodat hij het leuk vind om weer naar stal te komen. En uiteindelijk ga je ook weer een keer wat met hem doen.

Succes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:11

Juppy schreef:
Ik denk dat je beesje geen zin heeft omdat hij weet dat tie wat moet gaan doen als hij uit het land moet.
Wat wij meestal dan doen is, het halster omhouden als hij in het land staat met een stukje touw eraan van een 15/20 cm. Vervolgens laat je hem lekker een week staan en ga je dan wel iedere dag wat lekkers brengen. Het stukje touw aan het halster is makkelijk om hem dan te pakken. En na een week of zo dit gedaan te hebben neem je hem een keer mee naar stal je geeft hem wat te eten en breng hem weer terug zodat hij het leuk vind om weer naar stal te komen. En uiteindelijk ga je ook weer een keer wat met hem doen.

Succes

levensgevaarlijk, ik heb eens een paard tijdens het grazen op zo'n stukje touw zien trappen, dier wist niet wat hem overkwam en begon als een gek te rukken tot het losschoot. ik was van de week bij de ruitersportzaak en daar verkochten ze veulenhalsters met een 'vast' stukje eraan. en daar begrijp ik dus niets van. juist een veulen kan je makkelijk leren om te komen.

Juppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:18

Ze zullen deze halsters toch niet voor niets verkopen...een vast stukje of een klein stukje touw....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:20

ze verkopen het, omdat het verkoopt. mensen moeten maar eens wat moeite steken in het samenzijn met het paard, als maatjes en als team. dan komt je paard zelf wel, en valt er niets te vangen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:24

Grondwerk doen, met het gebruiken van de lichaamstaal van een paard krijg je ze meestal beter gepakt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 23:29

lindake schreef:
Grondwerk doen, met het gebruiken van de lichaamstaal van een paard krijg je ze meestal beter gepakt.

exact. bovendien bouw je (o.a.) met grondwerk een relatie op, een samenwerking. als de ruiter/begeleider leuk is voor het paard, en als de dingen die met het paard gedaan worden leuk zijn voor het paard, dan staat ie te trappelen bij het hek als het baasje komt.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:48

mijn paard deed dat eerder ook dan kwam ze nooit. . ma ik ben toen gewoon blijven staan bij een ander paard wat naast der int land stond en toen kwam ze wel.... en sindsdien komt ze elke x weer

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:59

@ merrieveulen, ja die halsters heb ik ook gezien.
Overbodig, als je net zo goed lekker kunt gaan grondwerken, de verhoudingen herstelt en je paardje laat merken dat het fijn is om bij je te zijn.

Dus zorg dat je pony graag bij je is, ga grondwerk doen, zorg voor leuk/afwisselend werk.
GEEN brokjes, snoepjes of andere lekkere dingetjes.
Met omkopen heb je nog geen vertrouwen, integendeel.
Succes.