Wat kost een vrachtwagen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Le_onie

Wat kost een vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 14:32

hoi ;

weet niet of het hier goed staat , zoniet verplaats even Knipoog

ik wou graag even weten wat een 2 paards, nieuwe, paardenvrachtwagen kost..

het hoeft niet precies, als het maar wat richtprijzen zijn. . .

site's zijn ook welkom, waar wél de prijzen op staan ! want ik kon niet echt wat vinden op internet over de prijzen etc..

groetjess Kusje

Le_onie

Re: Wat kost een vrachtwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 17:30

weet dat nou niemand?

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:48

HK->TAO

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 07:35

Voor een nieuwe mag je je spaarpot wel leegmaken hoor, als ik me niet vergis liggen die bij Anemone ergens richting de € 44.500 excl. 19% BTW en de BPM.
Weet je gelijk waarom de prijzen niet op het internet staan vermeld...

Overigens stond er onlangs een artikel over deze wagens in paardenblad, volgens mij Paard & Sport of In de Strengen, met websites van fabrikanten van deze wagens. Misschien kan een andere bokker je hier nog aan helpen?!? Vork

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 07:38

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 07:43

Elaine schreef:
http://www.truckscout24.nl/search/dut/l ... d=1&mid=10

Gewoon bij google paardenvrachtwagen intoetsen en je krijgt genoeg hits

Dat zijn over het algemeen geen nieuwe, 2 paardsvrachtwagens.
VOor de precieze prijzen kun je beter Anemone of een andere dealer bellen. Wij hebben dat ook eens gedaan voor de grap, ik geloof inderdaad dat dat geintje wel zoiets rond het bedrag dat hier genoemd is zit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 08:08

Wagens voor B-rijbewijs kosten tussen 25.000 en 60.000 ex BTW en BPM, nieuwprijs. Met wat mazzel heb je 1200kg laadververmogen en dat is erg krap, omdat je alle zooi (zadels, hoofdstellen, poetspullen, extra kleding, hooi hardvoer) ook mee moet nemen en dat is allemaal gewicht. Ik hanteer niet zonder reden de vuistregel dat een paard met alle zooi en z'n mens 1000kg weegt. Je kunt terug naar 800kg, maar veel lager kun je niet, tenzij je met pony's op stap gaat.
Echte vrachtwagens (alles met C-rijbewijs) hebben meer laadvermogen. Zelfs mijn kleine Mercedes (5600kg MTM) heeft 2200kg laadvermogen.
De wagens zoals Anemone (en Nuyts, horse 2 move, Roelofs Raalte, JWR en enkele anderen) die leveren, die kunnen ook op groot rijbewijs en dan heb je zomaar 1000kg MEER laadvermogen (Mercedes Sprinter 416 mag tot 4600kg MTM).
Als je dus werkelijk bereid bent 50.000 euro uit te geven voor een dergelijke wagen, haal dan voor 3000 euro je C-rijbewijs. Bovendien betaal je, ook als particulier GEEN BPM over auto's met een MTM boven 3500kg!! Van dat prijsverschil haal je fluitend C èn C-E rijbewijs!
En geloof me, je wilt echt niet met paarden aan 120km/h over de snelweg, dus welk voordeel heeft zo'n bestelautootje dan nog?

Oh en nog wat: alles met minder dan 120pk (88kW) motorvermogen is voor de sukkels en de mietjes. Je moet ook met tegenwind en brug op nog snelheid kunnen maken!!!

Om je een idee te geven hoeveel de BPM bedraagd; even een Land Rover Defender 90 als voorbeeld (ja, sorry, Land Rover idioot) :
prijs ex 22.918,00 euro; prijs inkl BTW 27.273,00 euro; de BPM is 11.227,00 euro waarmee een nieuwe Defender dus 38.500,00 euro kost (prijslijst importeur, www.landrover.nl).

Le_onie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 11:43

oke, dank je Lachen

paardenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:36

Hey, je kan ook gewoon even een vrijblijvende offerte aanvragen kun je ook precies je eigen wensen opgeven en vergelijken succes nog Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 19:24

paardenfan2 schreef:
Hey, je kan ook gewoon even een vrijblijvende offerte aanvragen kun je ook precies je eigen wensen opgeven en vergelijken succes nog Knipoog

Ik vraag me alleen wel af of ze je ook vertellen dat je 15.000 euro belasting betaald, die je niet zou betalen als de auto 500kg zwaarder zou mogen zijn!!!
Niet alleen is de aanschaf opeens een stuk goedkoper, ook de wegenbelasting is opeens maar 63 euro per 3 mnd! Als je niet in staat bent om voor die 15.000 euro je C-rijbewijs te halen, dan hoor je niet op de weg thuis als chauffeur!! (Ter vergelijk: een cursus C-rijbewijs kost hier ongeveer 3000 euro)

paardenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 18:56

ikke schreef:
paardenfan2 schreef:

Ik vraag me alleen wel af of ze je ook vertellen dat je 15.000 euro belasting betaald, die je niet zou betalen als de auto 500kg zwaarder zou mogen zijn!!!
Niet alleen is de aanschaf opeens een stuk goedkoper, ook de wegenbelasting is opeens maar 63 euro per 3 mnd! Als je niet in staat bent om voor die 15.000 euro je C-rijbewijs te halen, dan hoor je niet op de weg thuis als chauffeur!! (Ter vergelijk: een cursus C-rijbewijs kost hier ongeveer 3000 euro)

Ja dat weet ik ook niet, maar ze weten zulke dingen wel dus als je dat vraagt zullen ze je ook wel vertellen wat verstandig is lijkt me..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 07:11

paardenfan2 schreef:
Ja dat weet ik ook niet, maar ze weten zulke dingen wel dus als je dat vraagt zullen ze je ook wel vertellen wat verstandig is lijkt me..

Dat weet ik dan van eentje wel, die gaf dat alleen maar toe, nadat ik daar expliciet om vroeg. Zelfs mijn daarvoor geplaatste opmerking dat ik het geboden laadvermogen van 1200kg te weinig vond, was voor die man geen trigger om de optie van de versie 4600kg (we stonden bij een Mercedes Sprinter 412) aan te bieden. Mijn opmerking dat ik van dat prijsverschil (de BPM) wel alle rijbewijzen kon gaan halen, kon hij alleen maar toegeven, i.p.v. dat hij er zelf mee was gekomen.
Ik zou dus niet al te veel vertrouwen hebben in het inzicht van die verkopers........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 13:30

Ikke, gezien jij er nogal veel vanaf weet... Bloos Weet jij aan wat voor merken en/of prijzen je moet denken als je een vrachtwagen voor 4 paarden, incl. zadelkamer wilt? (wel CE-rijbewijs).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:10

Ligt er natuurlijk aan of je een nieuwe of 2dehandse wil hebben.
De prijs van 2dehands vrachtwagens ligt een stuk lager dan die B-rijbewijswagens..

Mijn man heeft 4 jaar geleden nog zijn C-rijbewijs gehaald, ook met in het achterhoofd de gedachte dat een vrachtwagen gewoon goedkoper is dan een B-rijbewijswagentje..

Wij hebben een 2dehandse gekocht, denk alleen dat onze eisen anders zijn dan die van de gemiddelde paardenvrachtwagen.
Wij moeten de paarden er ruim op kunnen laten overnachten, aangezien wij altijd op 2daagse wedstrijden gaan

Oh ja je E achter B is niet automatisch je E achter C..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 17:47

Weet ik, dat is nogal vanzelfsprekend he Clown Knipoog

Ik droom van een minimaal vierpaards omdat ik dan idd (ik heb nu 2 ponies) bij nood de paarden daar op kan laten overnachten. Ik wil namelijk flink met de paarden op vakantie gaan, eens een weekendje hier, eens een weekendje daar, ook richting Frankrijk en wellicht verder. Trailer kan natuurlijk wel, maar ik weet uit ervaring dat mijn ene pony een stuk comfortabeler en rustiger op vrachtwagen staat. Vandaar dat dat mijn voorkeur heeft.

Voorlopig denk ik eerder tweedehands. Dit is sowieso een meerjarenplan. Ik ben nog student, dus eerst afstuderen, werk, huis, sparen voor CE, sparen voor vrachtwagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:27

Maya schreef:
Ikke, gezien jij er nogal veel vanaf weet... Bloos Weet jij aan wat voor merken en/of prijzen je moet denken als je een vrachtwagen voor 4 paarden, incl. zadelkamer wilt? (wel CE-rijbewijs).

Merken is simpel: DAF, Mercedes, Scania, Volvo. Renault en Iveco alleen als ze in hele goede conditie zijn (de meesten zijn roestbakken), Japans en Koreaans is voor wanna-bee's; onderdelen zijn niet alleen duur, maar vaak lastig te krijgen, gezien het geringe aantal dat in NL rondrijdt.

Koopprijs? Wat de gek ervoor geeft. Vanaf 5500 euro en de sky is the limit.
Ben je handig, koop dan een bakwagen met laadklep en bouw hem eigenhandig om, dat is altijd goedkoper.
Bedenk echter wel waar je zo'n auto kunt laten. Zolang dat op eigen terrein kan, is er niet veel aan de hand, maar dan moet je daar wel plek voor hebben.

Let op het motorvermogen; 200pk is een minimum, evenals een 6-versnellingsbak. Houdt bij zelfbouw voor het laadvermogen 1200kg per paard als ondergrens van de basisauto. Bedenk namelijk dat de inbouw ook gewicht is, dat je laadvermogen beïnvloed.
Probeer onder de 12.000kg MTM te blijven, dan betaal je geen extra kosten voor het eurovignet, hoewel die kosten ook niet de pan uitrijzen.

Tot slot: kijk veel op http://www.trucks.nl http://www.marktplaats.nl en andere verkoopsites, zodat je een goed idee hebt wat er gemiddeld voor vrachtwagens wordt gevraagd.
Laatst bijgewerkt door ikke op 01-06-07 19:35, in het totaal 2 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 19:28

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 20:25

Wij hebben een DAF 800, ingericht voor 5 pony's waarvan je dus met schotten verschuiven 2 stallen kunt maken
Verder voorin een behoorlijke ruimte over daarin staan koelkast, en een wijnvatr gevuld met water, slang onderaan bevestigd en we hebben dan 250liter bij ons.
Ook van die grote plastic boxen waarin alle spullen staan.
Wij gaan nu op wedstrijd met voorin de marathonwagen, daarachter de pony...

Het was eerst een groentenverkoopwagen, dus niet zo giga hoog, een paard van ong 1m65 kan er nog in...

Rubbergietvloerbodem, en gewoon een klep die je met de hand dicht moet doen.
Het nadeel van hydraulisch is dat als hij stuk is je je paard er of nooit meer op, of nooit meer eraf krijgt..
Heeft hij er echter wel een is een zijklep aan te raden...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 08:21

Echwel schreef:
Rubbergietvloerbodem, en gewoon een klep die je met de hand dicht moet doen.
Het nadeel van hydraulisch is dat als hij stuk is je je paard er of nooit meer op, of nooit meer eraf krijgt..
Heeft hij er echter wel een is een zijklep aan te raden...

Ehm, niet om rottig te doen, maar een goede hydraulische installatie heeft een noodhandbediening, ook bij uitval van je installatie nog gewoon te bedienen.
Veel groter nadeel van een hydraulische installatie is het grote gewicht ervan, zeker op de kleine vrachtwagens, heb je een grotere wagen, houdt je alsnog geen laadvermogen over. Een hydraulische klep is pas zinvol bij wagen boven de 10 ton MTM, dan houdt je nog voldoende laadvermogen over, bij lichtere wagens wordt het vaak een probleem.
Zijladers hebben ook zo hun nadelen, namelijk veel gewicht aan één zijde.

Concreet, op Marktplaats, voor zover ik dit bedrijf ken is het een nette club: http://dieren.marktplaats.nl/paarden-tr ... aster.html Met goed zoeken kan het wat goedkoper, maar verwacht daar niet te veel van. Deze heeft een dikke Diesel erin liggen, dan heb je tenminste wat bij te zetten.
Laatst bijgewerkt door ikke op 03-06-07 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 08:29

@Ikke wij hebben gezien dat bij sommigen de klep het niet meer deed.
Kregen de paarden niet van de wagen af..
Het is wel makkelijk om de koetsen enz in te laden Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 08:36

Echwel schreef:
@Ikke wij hebben gezien dat bij sommigen de klep het niet meer deed.
Kregen de paarden niet van de wagen af..
Het is wel makkelijk om de koetsen enz in te laden Haha!

Dat sommigen hun installatie niet onderhouden, maakt niet dat de installatie niet deugd! Al helemaal niet als het zulke sukkels zijn, dat ze niet eens weten hoe de noodbediening werkt!!

Grasshopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 23:35

Ga niet naar ........ in Apeldoorn. De foto's van vrachtwagens die daar getoond worden zijn niet gebouwd door ......... maar zijn van een andere ontwerper/bouwer! De eigenaar is geen ontwerper en heeft zelf nog nooit een paardenauto gebouwt. Hij probeert te verkopen op het succes van een ander. In Apeldoorn is nog niet één auto ontworpen of gebouwd!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-07-07 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 07:34

Grasshopper schreef:
Ga niet naar ...... in Apeldoorn. De foto's van vrachtwagens die daar getoond worden zijn niet gebouwd door ...... maar zijn van een andere ontwerper/bouwer! De eigenaar is geen ontwerper en heeft zelf nog nooit een paardenauto gebouwt. Hij probeert te verkopen op het succes van een ander. In Apeldoorn is nog niet één auto ontworpen of gebouwd!

Nou en?? Er wordt in NL ook geen enkele personenauto gebouwd, maar we kopen wel gewoon auto's.
........ claimt ook nergens dat ze die auto's zelf bouwen en dealerschap is een normaal verschijnsel in dit land!!
pas op, dit zou door ........... als laster kunnen worden uitgelegd!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 26-07-07 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 11:00

Moderatoropmerking:
Ik heb de naam in de berichten verwijderd, mij is namelijk niet duidelijk of Grasshopper dit uit eigen ervaring heeft, dus uit de eerste hand of niet.

Grasshopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 21:28

Er is alleen sprake van laster indien je iemand onheus bejegent en dat doe ik niet. Ik ben dan ook niet bang voor eventuele acties van de directeur J. Hamming. Het is namelijk waar dat de op de website geplaatste auto's niet gebouwd zijn door .......... (bedrijfsnaam zelf weggelaten) en het is ook waar dat er geen wagen naar ontwerp van ............... (bedrijfsnaam zelf weggelaten) gebouwd is. Over een dealerschap wordt helemaal niet gesproken en dat is (en dat weet ik uit eigen ervaring) ook helemaal niet het geval.

Van een aantal auto's is duidelijk te zien wie de eigenaar (v.d. Uytert, Jos Lansink) is en ik adviseer iedereen om contact op te nemen met deze mensen en referenties op te vragen.

Ik probeer zeker geen gram te halen maar wil iedereen waarschuwen om zeer voorzichtig te zijn en referenties te controleren.