Hoe kom ik weer op mijn eigen paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

annekepatist

Hoe kom ik weer op mijn eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 12:36

Ik heb een paard van bijna 5 jaar. Ik rij nu inmiddels 8 jaar paarden. Nu op mijn 48e wil ik graag op mijn eigen paard rijden. Hij is inmiddels bijna een jaar onder het zadel en ik ben twee maanden geleden een week bij Tineke Bartels geweest. Het ging goed, maar vanaf het begin ben ik bang om hem te rijden. Hij is super braaf, maar heeft gewoon de jonge paarden dingen. Hij bokt af en toe en springt ineens van links naar rechts. In dit jaar ben ik er al drie keer afgevallen. M.n. de laatste twee weken heeft hij mij er in de buitenbak flink afgebokt. Ik ben er de tweede keer na twee ronden bokken uitgezeten te hebben maar zelf vanaf gesprongen. Nu als ik eraan denk om op hem te gaan zitten krijg ik al de kriebels. Aan de longe durf ik er wel op, maar dat is niet de bedoeling. Ik weet nu niet meer wat ik moet doen?? Het is een lieve ruin van 1.70m en wat lomp. Het probleem zit op zijn rug en dat ben ik, maar ik kan hem ook niet zo maar weg doen. Graag advies of ervaringen.

Zondebokje

Re: Hoe kom ik weer op mijn eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:39

Zou je niet eventueel op een ander paard weer wat vertrouwen terug kunnen winnen op een paard wat heel braaf en rustig is en waar je van weet dat ie niet bokt en raar springt.

Misschien kan je daar je zelf vertrouwen weer terug krijgen en als je er dan klaar voor bent weer met een goed zeker gevoel op je eigen paard gaan rijden...

En zowiezo goed les nemen.. en desnoods maar even aan de longeerlijn dat je weer zekerder bent Knipoog

Je paard voelt tenslotte dat je de kriebels heb en mss daarom ook wat onzeker word en daarom rare sprongen gaat maken Bloos hoef niet altijd natuurlijk Knipoog

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:42

Vervelend zeg voor je. Je zegt dat je er aan de longe wel op durft, dus dat zou ik eerst doen. Je zegt wel dat dit niet de bedoeling is, maar je moet ergens beginnen.
Je rijdt hem eerst aan de longe, en als je het vertrouwd ga je daarna nog eventjes los. En op deze manier op bouwen. Steeds iets korter aan de longe en steeds iets langer los. Op die manier kom je er vast wel overheen.
Verder is goede begeleiding belangrijk. Je voelt je vast zekerder als er iemand aan de bakrand staat om aanwijzingen te geven. Dus veel les!
En zorgen dat je paard voldoende de kans krijgt zijn energie kwijt te raken, dus probeer hem dagelijks even los te zetten. Als hij dan even heeft kunnen bokken zal hij dat onder zadel minder snel doen.

Succes ermee! Lachen

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:44

hoi, ik denk dat je paard het voelt dat je bang bent ,doorrijden op hem heeft nu dus geen zin, je moet eerst je vertrouwen terug krijgen. Het is wel duidelijk dat je paard misbruik maakt van jou angst, ik zou eens kijken of je iemand kan vinden die hem wil berijden iemand met meer overwicht en niet bang is om hem te berijden, anders wordt het probleem alleen maar groter en wordt hij straks alleen maar meer onhandelbaar.
Het probleem ligt denk ik wel bij jou, sommige paarden voelen die angst nou eenmaal gewoon aan.
Wel jammer dat je nu geen plezier in het rijden hebt want dit is natuurlijk gewoon niet leuk meer zo, meschien is het toch een idee om hem te verkopen en een paard te zoeken wat meer bij je karakter past, want ik denk dat je hem er ook geen plezier mee doet als jij zo nerveus wordt alleen al bij het idee hem te berijden
In ieder geval ik hoop dat je een oplossing vindt voor jou en voor hem
groetjes van barbara

LaDar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:46

Ik ben het eens met het advies van Vera23. Misschien eerst longeren voordat je opstapt (dan is je paard de eerste energie-bonk kwijt) of een ervaren ruiter laten rijden en zelf pas na een half uurtje opstappen.
Ik begrijp dat dat, evenals het rijden aan de longe, niet de bedoeling is maar het kan wel helpen bij het opbouwen van het vertrouwen tussen jou en je paard.

annekepatist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 12:49

Ik rij ook nog een merrie van 9 jaar en voel mij daar meer zeker op. Die is erg heet, maar die rij ik al 5 jaar. Vincent komt elke dag zeker 3 uur in de wei en ik longeer hem altijd voor ik ga rijden. De begeleiding krijg ik elke dag van een vriendin. Deze is erg voor laag en rond rijden op de klassieke manier. Hij loopt vanzelf wat bovenin en mooi aan de teugel maar zoekt niet de diepte als je de teugels langer laat. Hij is in december twee maanden onder het zadel geweest bij een prof. ruiter. Maar uiteindelijk moet ik het toch zelf doen.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:09

Ik denk dat het verstandig is om er (eerst) iemand anders op te laten rijden, en jij misschien op een ander paard om het vertrouwen terug te winnen!
succes ermee!

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:14

Ik ken het probleem maar al te goed. Jonge paarden zijn vaak meer sensibel, en dus als jij angst hebt, gaan ze idd juist de dingend doen waar jij bang voor bent..
Geef toe dat je angstig bent, daar is niks mis mee. Doe alleen de dingen waar je je wel prettig bij voelt.
Niks moet, alles mag.
En ook dit komt zeker weer goed, maar het heeft tijd nodig.