Zadelproblemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dynamite_

Zadelproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 20:32

Als je bij mijn bijrijdpaard het zadel op zijn rug legt,en wil aansingelen,
doet hij zijn hoofd omhoog,alsof hij een bit niet in wil,en gaat hij met zijn hoef schrapen.
Een pony op onze manege bijt zelfs tijdens het zadelen.
wat kan dit zijn?.

xx

_soraja_

Re: Zadelproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:32

het kan rug pijn zijn door een niet goed passen zadel

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:36

Dat is 9 van de 10 keer....rugpijn! Dat hoeft niet alleen van het zadel te komen, maar ook door verkeerd rijden.

_Dynamite_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 07:59

Oké,ik zal eens gaan voelen enz. zonder het zadel,kijken of het idd rugpijn is Knipoog.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:36

Zijn het manege paarden? De meeste manege paarden reageren zo. Ze worden vaak gezadeld, niet fijn natuurlijk! Ook worden ze vaak in één ruk aangesingelt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:03

_Dynamite_ schreef:
Oké,ik zal eens gaan voelen enz. zonder het zadel,kijken of het idd rugpijn is Knipoog.

goed bedoeld, en prima dat je er aandacht aan besteedt, maar om tot een betrouwbere diagnose te komen kan er beter een DA oid ingeschakeld worden. dergelijke reacties komen inderdaad 9 van de 10 keer voort uit pijn. het kan door het zadel komen (rugpijn) maar ook door iets wat in het vooruitzicht staat, bijv. het rijden. en ook daar (zeker daar) is een scala aan mogelijke oorzaken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:04

kijk in elk geval of het zadel wel achter de schoft ligt en dus achter de schouder...
als een dier zo doet met aansingelen is het meestal omdat het zadel dan strak trekt op de schouder..
goed nakijken of je t niet te ver naar voren hebt liggen dus Knipoog

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:23

of het zadel past of ligt niet goed of hij heeft pijn.
kan ook een bepaald gedrag zijn wat ooit veroorzaakt is door bovenstaande uit het verleden.

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:47

pijn aan de rug of een verleden met het niet rustig opzadelen..
Natuurlijk kun je altijd een zadelmaker een keer langs laten komen om te kijken....
Of spreek met een hele groep af als jullie je zadel willen controlleren dat scheelt ook nog eens in kosten!!!

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 22:40

Mijn paard doet dit ook sinds korte tijd maar blijkt dat hij een maagzweer heeft. Die gaat opspelen met aansingelen....

Hoeft dus niet altijd een rug of zadel probleem te zijn! Knipoog

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 08:14

Veel manegepaarden doen dit volgens mij > Ze worden vaak aangeslingerd en vaak ook in een keer.. Kan natuurlijk ook dat het rugpijn is, zou de DA er even naar laten kijken ipv zelf aan de slag gaan Lachen

_Balou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 19:19

Wat ook kan is dat het paard er vroeger slechte (pijnlijke) ervaringen mee gehad heeft.
Hoeft niet rugpijn te zijn maar het kunnen ook wondjes zijn (door zo'n draadjes singel
kan een pony ook plekjes op het singel plek krijgen). Dat leren ze meestal niet meer af
omdat het zadel ze aan de pijn herrinnert... Verdrietig

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:45

mijn paard doet het ook heb der wel laten controleren enz en zadel past ook goed... ma tis nu gewoon aangeleerd gedrag.. best klote dus.. zodra ik zadel pak kijkt ze al heel nijgend enzo .... zodra ik erop zit ist allemaal goed

3line

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:48

zadeldwang of singeldwang misschien. dan vinden de paarden het niet fijn en niet leuk omdat ze er slechte ervaringen mee hebben gehad.Dat kunnen heel onschuldige dingen zijn geweest zoals een velletje geklemd, zadel er net iets te hard op hebben gelegd, het bit komt hard neer op de tanden etc. Probeer zo vriendelijk mogelijk te blijven en laat het paard toch voor de zekerheid controleren op pijn, of ziektes

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:07

Ik ken een meisje en haar paard had deze symptonen ook. Zij heeft er een dierenarts bijgehaald en het blijk dat er iets niet goed zat bij zijn rug. Er is toen een kraker bij gehaald en daarna ging het al veel beter. Mischien is dat ook slim voor jou een kraker erbij halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 00:35

Tja, zat ruiters die het zadel HOP de rug op pleuren en de singel HOP in 1x zo strak mogelijk aantrekken (op sommige maneges, maar lang niet op allen gelukkig Knipoog )
Als 't geen rugpijn is kan 't best iets daarmee te maken hebben Knipoog

duikertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 21:50

Is het een ander zadel ? Past het zadel wel goed ? Zijn er drukplekken, ligt er iets dubbel? Zit de singel wel goed op zijn plek ? Zijn daar drukplekken of schaafplekken ? Heeft je paard het ineens of is het langzaamaan gekomen ?

drago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:35

Bestel Het Zadelboek (mediaboekservice) en je bent een stuk wijzer over problemen herkennen en voorkomen. Een aanrader.