Vanaf wanneer de zomer in scheren?? en ervaringen gevraagd.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Vanaf wanneer de zomer in scheren?? en ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 10:44

Mijn 30 jarige pony is een moeilijke verhaarder. Hoewel het haar er nu met bossen tegelijk afkomt, blijft er nog veel van de wintervacht staan. Dit heeft waarschijnlijk met haar leeftijd te maken, ze is verder gezond, heeft geen wormen, eet goed, en krijgt lijnzaad bijgevoerd.

De vraag is: vanaf wanneer zouden jullie zo'n pony de zomer in gaan scheren???

En heeft iemand ervaringen met paarden die de zomer in zijn geschoren? Krijgen ze het snel koud, of zijn ze juist blij van de haren af te zijn? En leg je er dan nog tijdelijk een deken op, of niet?? (mijn pony kan namelijk geen dekens verdragen, ze krijgt er erg snel drukplekken van omdat haar huid mega gevoelig is)

Alvast bedankt!!

Angela

Re: Vanaf wanneer de zomer in scheren?? en ervaringen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 14:30

heeft er helemaal niemand een idee??

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:47

mijn fjord heb ik ook in de zomer geschoren. ik legde dan geen deken meer op. de haren groeien vanzelf weer een beetje aan.
totdat de vacht weer een beetje aan is gegroeid zou ik wel een regendeken op leggen met slecht weer.
vooral bij een oudere pony. die hebben vaak toch wat meer moeite met zich warm houden.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 16:19

Speedy hebben we de laatste jaren ook steeds geschoren in de zomer (uiteindelijk 34 geworden). Gewoon als het van dat warme weer was. Verder geen dekentje meer op ofzo. Hij was altijd blij dat hij van die vacht af was. Hij stond verder wel op stal, naast nog wat rondhobbelen ging hij een paar uurtjes het land op. Dus niet dag en nacht buiten ofzo.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:11

ik denk dta je gewoon even moet aanzien hoe de pony het doet
als je merkt dta er teveel haar blijft staan en hij er last van krijgt (veel zweten etc
dan zou ik scheren

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:18

ik zou hem scheren als hij het echt te warm krijgt en de nacht temperaturen hoog genoeg blijven en dan met een mes wat niet zo kort afscheert zodat hij niet gelijk helemaal in zijn blootje staat.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:52

Ik scheer 1 van mijn kwpn-ers de laatste keer in april/mei en dan weer in augustus/september. Ze zit zo errug vol in het haar, dat het te lang duurt voordat ze opgedroogd is na een training of een wedstrijd. Van mijn instructeur hoorde ik laatst dat je kan scheren wanneer de R in de maand zit. Hoe of wat verder weet ik niet. Ik heb nooit gemerkt dat de merrie het koud heeft gehad etc. Heb er alleen maar goede verhalen over. Heb ook nooit gemerkt dat de wintervacht minder of meer terug komt.