Tips gevraagd pony inrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mach

Tips gevraagd pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 08:09

hey allemaal

een kennis van ons heeft me gevraagd of ik wou helpen met zijn pony beleren
ze hebben hem gekocht een tijdje terug en er werd gezegd dat hij niks kon en dat er niemand op had gezeten

ondertussen heeft hij al eens geprobeerd zijn zoon erop te zetten en wat rondjes te lopen en de pony deed niks verkeerd, ze is trouwens 4 jaar en ong. 1.40 (schat ik)

gisteren waren we begonnen met hem even te poetsen en we hebben het zadel erop gelegd, wat hem ook niet veel uitmaakte,
we probeerden hem te longeren maar dit snapte ze niet echt.

toen ben ik er even op gaan zitten en heeft de kennis wat rondjes met me gelopen, toen dit goed ging vroeg hij of ik even los wou,,
dat was goed maar toen wou hij niet meer lopen, op geen enkele manier,

hij snapt dan ook nog niks van dat benen geven vooruit is enzo

maar kan iemand mij goede tips geven, hoe we hem dat kunnen leren!

ik hoop dat ik veel tips binnen krijg alvast bedankt!!

Dobel

Re: Tips gevraagd pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:16

leer je paard eerst maar longeren en dan stap draf halt en galop in plaats van er gelijk op te gaan zitten.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:17

Eerst goed grondwerk -> wijken voor druk ect.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:19

Het iemand anders laten doen die ervaring heeft hiermee. Je weet overduidelijk niet waar je mee bezig bent, dus zonder begeleiding is de kans dat dit goedkomt erg klein.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:21

Idd, goede begleiding zoeken. En eerst de basis, dan pas de rest. Tuurlijk snapt ze niet wat ze moet doen. Dat heeft ze toch nooit geleerd? Leer idd maar eerst eens longeren, dan kent ze ook je stem hulpen ed!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:22

Eerst leren longeren, dan lopp je eerst met hem mee en laat je zien wat hij moet doen.

dan stap draf en galop aan de longe oefenen zonder ruiter. als dat goed gaat doe je het zadeltje er een keer op ..
enz..

dan ga je er een paar keer op aan de longe, en leer je hem aan het been te lopen.. en da ga je keertje los gewoon stapje voor stapje..

je loopt veel te hard van stapel

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:27

met armani eens.

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 08:32

ok dankjewel voor de tips

nee ik heb er ook geen verstand van met paard inrijden enzo klopt ook

miis ook te snel erop gestapt maar ik weet ook niet wanneer ik het fout doe!

ik was gewoon even gaan kijken gisteren en die man heeft meerdere paarden dus ik had zoiets van die zet me er niet op als het niet kan maar blijkbaar toch!

dus gewoon oefenen,
helpt ook gewoon al aan halster touw veel lopen en goed aan mij laten wennen?
meer tips zijn welkom

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:34

Je gaat wat te hard,
Ook is het handig om een longeercirkel af te zetten.
Geen wonder als ze het niet snapt de eerste keer (jij wist ook niet meteen hoe je moest praten) , met zo'n cirkel kan ze grip zoeken op de afzetting.
En handig is om ook te longeren en dan erop te zitten, dan kan de longeerder nog iets doen om, als het paard/pony raar gaat doen, hem te stoppen.

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:35

Ik zou beginnen met grondwerk. Longeren is erg belangrijk! Zorg ervoor dat hij je gaat vertrouwen en begrijpen.
Probeer veel je stem te gebruiken dit zal zeker nog van pas komen als je er echt op gaat zitten.
Ik zou er nu nog niet op stappen, want je overdonderd hem hiermee..
Succes!

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 08:36

Riswa schreef:
Ik zou beginnen met grondwerk. Longeren is erg belangrijk! Zorg ervoor dat hij je gaat vertrouwen en begrijpen.
Probeer veel je stem te gebruiken dit zal zeker nog van pas komen als je er echt op gaat zitten.
Ik zou er nu nog niet op stappen, want je overdonderd hem hiermee..
Succes!

oke dankjewel

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:37

Ga longeren en leer hem de stemhulpen, STAPPEN, DRRRRAF, GAALOP duidelijk. Als je er dan weer een sop gaat geef je de stemhulp die hij wel bergijpt en geef je tegelijk de been/teugelhulp die daarbij hoor zegmaar. Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:41

Ik denk dat het niet zo verstandig is dat jij een paard gaat inrijden maar goed:

Ja goed laten wennen en grondwerk doen!! het paard moet je 100% vertrouwen!!

p.s heb je wel gewoon op een manege ofzo gereden, kan je paardrijden??

lascolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:43

ik lees hier ook even mee want vind dit wel interessant Tong uitsteken maar het word hier goed uitgelegt! Haha!

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 08:46

Nelleke1 schreef:
Ik denk dat het niet zo verstandig is dat jij een paard gaat inrijden maar goed:

Ja goed laten wennen en grondwerk doen!! het paard moet je 100% vertrouwen!!

p.s heb je wel gewoon op een manege ofzo gereden, kan je paardrijden??

als ik neti kon rijden dan ging ik niet op een paard zitten waar ze van zeggen dat er nog nooit iemand op heeft gezeten!
ik heb sinds mijn 7e op de manege gereden 3 jaar verzorgpony's gehad , 1 jaar een eigen shet, en nu ong 3 jaar een d-pony!

dat ik het nog nooit gedaan heb, nou eens moet de 1e keer zijn, en het is miss minder goed dat ik er geen begeleiding(ervaren) bij heb maar ik vraag toch om hulp en dan vind ik zo een antwoord wel meteen aanvallend, dat je het niet verstandig vind, iedereen moet het voor de 1e keer doen ik vraag niet voor niets om hulp

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:47

nee sorry ik begreep ervan dat jij nog nooit had paardgereden.

Mach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 08:47

Nelleke1 schreef:
nee sorry ik begreep ervan dat jij nog nooit had paardgereden.

Nee Tong uitsteken

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 08:51

Het is niet dat je het niet kan,, maar je moet het ook leren...
Ik zou ook eerst leren longeren dan weet ze dat ze moet lopen als der een zweep achter der kont zit.. Dit kun je later ook eerst doen als ze los is, terwijl die kennis met de zweep der vooruit "jaagt" geef jiij been, op een gegeven moment snapt ze dat je been dezelfde functie heeft als die zweep, in een afgezette longeercirkel kun je dat ook best zonder longeercirkel... En veel met je stem... En de ene paard begrijpt dat bij de eerste keer en de ander bij de 10de keer nog niet!!

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 11:33

Als ik jou was (ik heb de andere reacties niet gelezen) zou ik dit door iemand anders laten doen. Volgens mij weet je niet echt wat de bedoeling is en hoe en wat enzo, dus lijkt het me handig als je iemand anders om advies vraagt enzo. Een paard is snel verpest! Succes in ieder geval Lachen

_Dynamite_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:04

Idd. Je kunt niet zomaar zeggen: "Ik ga even dit paard beleren."
Ten eerste moet je er idd niet direct op gaan zitten,maar eerst alles leren aan de longe. Vervolgens aan het zadel laten wennen,en zo geleidelijk opzadelen,en er af en toe op gaan zitten,maar dat vergt allemaal een heleboel tijd!.

kamaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:11

Als ik jou was zou ik zelf eerst es op een stal gaan helpen die dit bij wijze van spreken elke dag doen....daar leer je enorm veel van....en dan weet je ook hoe je de volgende keer de pony wel aan t lopen krijgt als ie zoals nu stokstijf van schrik blijft staan...

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:16

het is de vraag hoe ze het kan oplossen... Ik had nog nooit eerder een paard ingereden en die van mij heb ik ook helemaal zelf beleerd... En het ene paard vind niets ergs en de andere wel.. dus de ene meer tijd als de andere... Ik ben van mening dat je beter eens een pony zadelmak kan maken bij een particulier die het al eerder heeft gedaan... Een stal zijn ze der te zeer ingetraind, en zit der druk achter, meestal moeten ze dan binnen een maand wat kunnen.. en voor het te leren is dat niet prettig.. je kunt beter wat uivogelen en der zelf allemaal achter te komen met enkel wat tips en iets wat begeleiding dan op een stal dat te gaan leren.... En wie weet wel schrik krijgen..

Nou en je ziet vaker wel eens van ja we zijn begonnen met longeren en over 1 week zitten ze al los en kunnen ze al los draven... als het paard er klaar voor is so what?? die van mij heeft nooit aan de longe gestaan, gewoon omdat ze het maar niets vond. Is het fout: neej... het leverde het paard enkel frustratie op en zo ook bij mij... stapte er liever zo op...

Quilfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:27

Whisperke schreef:
het is de vraag hoe ze het kan oplossen... Ik had nog nooit eerder een paard ingereden en die van mij heb ik ook helemaal zelf beleerd... En het ene paard vind niets ergs en de andere wel.. dus de ene meer tijd als de andere... Ik ben van mening dat je beter eens een pony zadelmak kan maken bij een particulier die het al eerder heeft gedaan... Een stal zijn ze der te zeer ingetraind, en zit der druk achter, meestal moeten ze dan binnen een maand wat kunnen.. en voor het te leren is dat niet prettig.. je kunt beter wat uivogelen en der zelf allemaal achter te komen met enkel wat tips en iets wat begeleiding dan op een stal dat te gaan leren.... En wie weet wel schrik krijgen..

Nou en je ziet vaker wel eens van ja we zijn begonnen met longeren en over 1 week zitten ze al los en kunnen ze al los draven... als het paard er klaar voor is so what?? die van mij heeft nooit aan de longe gestaan, gewoon omdat ze het maar niets vond. Is het fout: neej... het leverde het paard enkel frustratie op en zo ook bij mij... stapte er liever zo op...

Ik heb ook mijn eigen pony zelf ingereden, wel met hulp van iemand die er veel verstand van had, mijn paard vond het gewicht enz. namelijk niet erg, het was meer de hoogte die ze eng vond, ook omdat ze vroeger mishandelt is en veel tussen haar oren en op haar hoofd is geslagen, en daardoor vond ze het eng als iets hoger kwam dan haar. maar dat is ook gelukt met de goeie hulp van Shamal Arabians Lachen bedankt! Lachen

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:28

Ezter schreef:
Het iemand anders laten doen die ervaring heeft hiermee. Je weet overduidelijk niet waar je mee bezig bent, dus zonder begeleiding is de kans dat dit goedkomt erg klein.

Idd.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:06

van mij mag je best helpen maar je weet niet hoe het moet, daarom is het slimmer dat je een verstandig iemand (met veel ervaringen dus) zoekt en die dan met jou helpt zodat JIJ wat leerd zodat je pony netjes beleerd is en jij de volgende pony misschien wel zelf kan doen met nog iemand , het is geen straf om te zeggen dat jij je pony niet zelf hebt beleerd.!