Petrie Grand Prix laarzen laten oprekken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VValar

Petrie Grand Prix laarzen laten oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 12:24

Ik heb een probleem met mijn Petrie Grand Prix laarzen. Ze zijn ruim een jaar geleden opgemeten en heb er sindsdien veel plezier van gehad, het zijn erg fijne laarzen. Mijn probleem is echter dat mijn rechterlaars niet meer lijkt te passen. Dit kan wellicht komen doordat mijn kuit dikker is geworden (of uitzet door de warmte). Bij het opmeten was mijn rechterkuit dunner dan links (scheelde 1 cm) dus zodoende zijn de laarzen op maat gemaakt.

Maar het probleem bij deze laarzen is dat ik er sowieso geen dikkere rijbroek in kan doen zonder dat ze afknellen. Zeker met dit weer, terwijl ik al mijn dunne rijbroeken gebruik, gaan ze zelfs knellen (rechts). Ik kom wel in mijn laarzen, maar het eerste halfuur knelt deze dan dusdanig mijn been af dat er weinig bloed meer doorheen loopt waardoor het gaat tintelen en ik kramp krijg. Sommige van jullie kennen dit gevoel wel, en het is alles behalve prettig Knipoog Nu heb ik ook Petrie Anky's, die zijn 1 cm breder kuitbreedte en daar heb ik geen problemen mee.

Mijn vraag aan jullie is wat ik hieraan kan doen? Een rits erin laten zetten vind ik persoonlijk erg zonde, want het zijn mijn mooie wedstrijdlaarzen. En ik betwijfel of ze hierdoor ruimer gaan zitten, het zal imo het in-uitstappen slechts vergemakkelijken. Een andere optie is de laars oprekken. Ik heb hier echter geen ervaringen mee en daarom ook een aantal vragen omtrent het oprekken. Wordt de laars er niet lelijker op? Is het oprekken van blijvende aard? Hoeveel cm scheelt dit, en waar dit het beste laten doen?

Als jullie nog andere opties/tips hebben dan hoor ik het heel graag! Ik baal er namelijk behoorlijk van want ze hebben mij flink wat gekost en ik vind ze verder nog steeds super mooi.

sphinxie

Re: Petrie Grand Prix laarzen laten oprekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 12:38

Ik heb 2 paar Petrie's gehad (weet zo even niet meer welke modellen), maar die pasten heel snel niet meer. De ene dag waren ze veel te ruim, de andere dag veel te krap. Ik was er van overtuigd dat het aan mijn kuiten lag en bleef het stug proberen (vandaar dat ik dus ook een ander model geprobeerd heb), tot ik ze op een dag helemaal niet meer uit kreeg en ik met tranen in mijn ogen heb geroepen dat ze maar stuk geknipt moesten worden. Uiteindelijk heb ik ze toch uitgekregen en ingeruild voor Derby's, waar ik echt nooit problemen mee heb. Ik heb beide paren meerdere keren laten oprekken, maar dat haalde niets uit. Ik merkte helemaal geen verschil (zag er ook niets van) en de laatste schoenmaker waar ik ben geweest voor advies vertelde eerlijk dat er vrijwel geen rek zit in rijlaarzen, en als ze al een beetje uitrekken dat vaak snel weer weg is. Als je ze zelf iedere dag 23 uur (dus de tijd dat je niet rijdt) oprekt heb je kans dat je er iets van merkt en dat dat blijvend is. Volgens hem was de enige optie een rits, en dat wil ik niet.

Ik kan me overigens voorstellen dat je er van baalt, ik heb flink wat moeten inleveren bij het inruilen van beide paren dus ik hoop van harte dat dit probleem tijdelijk is.

Wat bij mij nog scheelde was mijn laarzen niet op een te koude plek zetten (in een kast in de stal is niet erg warm), dus ik heb ze ook een tijd in de woonkamer gehad en dan trok ik ze dus gelijk thuis aan. Niet ideaal, maar het scheelde wel wat, zeker in de winter. Ook waste ik regelmatig mijn onderbenen met koud water als ik thuis kwam, na een dag werken o.i.d. zijn je benen wat opgezet en gaan je laarzen ook niet makkelijker aan en uit. Met je benen omhoog liggen/zitten als je thuis komt kan ook helpen is mijn ervaring. (Jaja, je gaat wat bedenken en proberen als je laarzen niet meer passen...)

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:04

Mijn ervaring met oprekken is dat ze na verloop van tijd weer terug gaan in de oorspronkelijke vorm/ maat. Daarnaast heb ik in mijn laarzen (Petrie Standaard) wel een rits laten zetten en dat bevalt heel goed. Ik kom er makkelijker in én ze zitten gewoon net wat ruimer/ fijner Lachen

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:12

ik zou kiezen voor een rits. Dan worden ze toch snel 1cm breder (ritsbreedte). Bij oprekken heb je de pech, als het niet goed gebeurd, dat je je hele model laars verprutst.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 13:35

Ok bedankt voor jullie reacties! Mijn laarzen op een wat warmere plek zetten is misschien wel een goed idee. Bij warmte zetten niet alleen je benen, maar ook je laarzen wat uit. Ze staan nu in de koele bijkeuken, maar misschien moet ik ze dan toch op een iets warmere plek zetten. Het is het proberen waard, maar ik denk niet dat dat het probleem oplost.
Ik heb zelf altijd Petries gehad, dit is mijn derde paar. Nooit last van gehad dat ze niet goed paste. Ik denk dat het in mijn geval gewoon pure pech is. Mijn Anky's zijn een cm breder en zitten de ene keer ook wat strakker/wijder dan de andere keer. Dat ligt dan echt aan mijn eigen benen, die waarschijnlijk ook wat uitzetten als het warm weer is. Maar evengoed balen.

Dus jullie raden een rits aan? Die wordt zeker aan de achterkant van de laars geplaatst neem ik aan? Gaat dat heel erg opvallen, in de zin dat de laars een stuk minder aantrekkelijk wordt, of valt dat wel mee? En het gaat ook zeker wat in breedte schelen (dus ongeveer 1 cm breder)? Het probleem is eigenlijk alleen op rechts, dus ik hoop niet dat mijn linkerlaars dan weer te breed wordt. Maar om nou in één laars een rits te laten zetten staat ook gelijk zo raar. Iemand suggesties waar dit het beste te laten doen? Kun je ze gewoon naar Petrie opsturen (dan weet ik zeker dat het goed gedaan wordt)?

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:38

Je kan ook een rits schuinvoor laten plaatsen. Valt niet op als je op je paard zit, maar je hebt er toch het voordeel van.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:40

Een kennis van mij heeft het gewoon bij de schoenmaker laten doen. Petrie had het op dat moment erg druk en er ging veel mis (mensen die verkeerde laarzen terug krijgen etc.), dus koos ze voor de schoenmaker. Ik weet ook niet of Petrie überhaupt ritsen inzet, daar heeft zij ook niet naar geïnformeerd.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:41

Hoe de rits eruit ziet is helemaal afhankelijk van de plaatser. Mijn ritsen zijn gewoon netjes, niet te breed en mooi zwart. Ik heb ook wel eens laarzen met brede zilverkleurige ritsen gezien. Echt geen gezicht. Ik zou ze op de binnenachterkant laten plaatsen. Scheelt idd +/- een cm.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:42

Ik heb de rits schuinvoor, bij allebei m'n laarzen. Dat vond ik persoonlijk mooier. Bij m'n zwarte laarzen heb ik zwarte ritsen en bij m'n bruine laarzen uiteraard bruine ritsen Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 13:43

Kan dit ook bij reeds bestaande modellen? Ik weet dat de Polo dit bijvoorbeeld heeft en daar vind ik het niet misstaan. Maar normaal gesproken wordt het toch aan de achterkant geplaatst, bij de ballein (als ik dit zo goed schrijf).
En voor degene die er ervaring mee hebben om ritsen te plaatsen in hun laarzen; scheelt dit werkelijk minimaal 1 cm in de breedte? Edit: ik lees nu net dat dit wel het geval is.

Zilveren gespen zien er inderdaad niet uit. Het moeten dan gewoon onopvallende zwarte worden.

Misschien toch eventjes bij Petrie informeren. Hebben jullie dit toen via de winkel gedaan of gelijk via Petrie zelf?

Dus oprekken vinden jullie allemaal geen goed idee, en de rits plaatsen is de beste oplossing?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:45

Ik heb m'n ene paar laarzen bij de schoenmaker laten doen. Was iets van 45 euro, en zijn schuinvoor geplaatst. Ze waren net te krap (idd kloppende benen) en nu zitten ze als slofjes.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:51

Ook ik heb mijn laarzen bij de schoenmaker laten doen Lachen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 14:02

@ Ymke; slofjes als in net goed, of te breed? Knipoog

Ik heb niet zo veel vertrouwen in schoenmakers. Ik heb wel eens mijn leren halster weggebracht voor reparatie en ik kon hem ophalen met een wit stuk keihard leer eraan vastgezet (halster was zwart).

Piaffe, wat voor soort laarzen heb jij? Bij jou zitten de ritsen ook schuin voor?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:12

Slofjes in de zin van , ik trek ze nooit meer uit omdat ze zo lekker zitten Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 14:14

Ah ok, dat klinkt iig positief! Heb je misschien een foto ervan?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:15

Zal vanavond even een foto sturen Haha!

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:20

Ik heb in mijn petrie laarzen ook ritsen laten zetten omdat ze ook net iets te krap waren.
En nu zitten ze echt super.

Ik heb het bij de schoenmaker in Zutphen laten doen. Het is echt netjes gedaan.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 14:25

Ok leuk Ymke, ben heel erg benieuwd nu geworden hoe ze eruit zien.

Ok dus jij hebt ook goede ervaringen met ritsen inzetten Zam. Had jij hetzelfde probleem? Zutphen is net iets te ver voor mij Knipoog

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:34

Ik kon er ook niet altijd even goed inkomen en mijn been begon dan te kloppen.
Nu is het aan/uit trekken zoveel makkelijker.

Nee zutphen is inderdaad niet echt in de buurt, maar die man heeft geloof ik ook connecties met petrie, weet niet hoe dat precies zit.
Maar je moet het niet zomaar bij elke schoenmaker laten doen, ik zie ook vaak prutswerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:49

HAR --> RUI.

Xx_Jillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:01

ik zou kiezen voor cavallo daar zit n rits en elestiek in (de laars die met je meegroeid)

Zam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:05

Xx_Jillian schreef:
ik zou kiezen voor cavallo daar zit n rits en elestiek in (de laars die met je meegroeid)

De TS wil iets aan haar huidige laarzen laten doen, zodat deze weer passen

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 18:27

Inderdaad, beetje prijzig om gelijk nieuwe laarzen te kopen Knipoog Voor de rest zien ze er top uit, ben er heel blij mee. Ik hoop nu met die rits dit probleem op te kunnen lossen. Ben erg benieuwd naar de fotos met rits!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:46

ik heb ook ritsen in mijn oude paar laarzen laten zetten omdat ze toendertijd te klein waren en ik kramp kreeg. De schoenmaker kan het ze in de zelfde maat laten of inderdaad een stukje breder maken. Net wat jezelf wil. Bij mij zitten ze ook aan de voorkant/binnenkant van de laars. Zie je onder het rijden niks van en voel je ook niks van.

Ik heb nu een beetje hetzelfde probleem. Mijn nieuwe konigslaarzen zitten aan mijn linkerbeen perfect....alleen de rechter krijg ik nauwelijks aan. De rechter is nu terug naar konigs om op te laten rekken, ben benieuwt. Anders toch maar een rits Boos!
Laatst bijgewerkt door Nathalie84 op 03-05-07 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:48

Ik heb in mijn Cavallo laarzen ook ritsen laten zetten en ze gelijk op laten rekken en nu zitten ze weer als gegoten. Gewoon bij de schoenmaker laten doen, hoewel deze man er bekend om stond dat hij goed werk afleverd qua rijlaarzen. Het leer is er overigens niet door beschadigd oid Lachen

@ Xx_Jillian; de Cavallo Junior is een kinderlaars Knipoog