Ijzers of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleB

Ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 20:31

Volgende week heb ik voor het eerst met mijn haflinger een officiele springwedstrijd maar nu zat ik me af te vragne, zijn ijzers echt noodzakelijk? Wel wil ze wel eens gek doen in het parcours omdat ze het te leuk vind, met dressuur rijd ik nu L2 met haar, met buitenseizoen verder nog nooit ijzers gehad..

Xsander

Re: Ijzers of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:38

Het is wel makkelijk voor het springen als het glad op het land is dat je dan proppen onder doet,, vooral als die een beetje gek kan doen,, en voor dressuur maakt het denk ik niet zoveel uit

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:41

Ik zou zeggen overleg met je hoefsmid. Die kan vaak het beste beoordelen hoe de hoeven van je paard slijt en hoe snel ze weer aangroeien.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 20:44

Ok, de pony is niet van mijzelf, zal de eigenaar morgen wel even om het nummer vragen zodat ik weet wat hij verstandig vind.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:46

maar wat vind de eigenaar ervan dan? Ik neem aan dat jij niet zo maar mg beslissen wel of geen ijzers.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 21:11

Ja ik mag dat wel zelf beslissen maar dat worden dan wel op mijn kosten ben ik bang..
Ik neem haar ook overal naar mee toe, ik hoef het alleen maar te zeggen.. Het probleem is dat ik er eigenlijk geen geld voor heb..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:21

Je kan het denk ik wel zonder doen, maar dan zou ik als het erg glad is niet starten.

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 10:24

Iemand van de ponylcub heeft een dochtertje, die gaat straks M springen, volgens mij heeft die ook nog geen ijzers onder.. die zegt dat het in de B nog wel kan zonder ijzers. Ik start dus met een haflinger in de categorie C dus 70 cm

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:27

Hangt van je paard af. Wel verstandig om veel op gras te oefenen. Paarden moeten vaak even wennen om op gras te lopen. Je ziet zo vaak dat een paard een beetje glibbert als hij voor het eerst op gras moet rijden, dan worden er vaak acuut ijzers onder geslagen maar als je gewoon even daar op oefent lopen ze vaak al een stuk beter.

Als je gewoon je verstand gebruikt denk ik niet dat het heel veel problemen zal gaan geven Knipoog

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 11:56

OK, we hebben het parcoursje ook laten staan zo kan ik toch als ik wil elke dag even oefenen tot volgende week zaterdag. Het is ook wel logisch dat ze dan wat beginnne te glibberen, het is een jaar geleden dat je op gras reed, dat loopt natuurlijk voor de paarden ook heel anders dan het zand..

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:58

Bij zulk weer als het nu is, is het niet noodzakelijk. Maar bij wat nattere bodem is het wel aanbevolen.
Mijn zus heeft echter altijd met haar pony zonder ijzers gereden en dat ging goed aangezien die erg goed op haar voeten stond. Maar als dat niet het geval is zal ik wel ijzers aanbevelen.

Succes

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 20:08

Maar deed die pony ook gek? Vandaag met les ook weer even gesprongne, 80 cm maar ze deed zo gek als een deur, met aangaloperen al en in een bocht gaat ze ontzettend bokken, niet gemeen bokken, ze doet het echt uit vreugde want alle blijheid straalt dan ook van haar af

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 20:06

Vandaag weer op het gras gesprongen. Dit keer tot de meter gesprongen. Ze begint nu steeds meer bij me te blijven en alle sprongne gingen dus ook goed! Wel gaat het vanaf zondag regenen zeggen ze..

elvis2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 22:47

Lekker op zijn blote voeten laten lopen!
Nadelen van ijzers zijn..ze kunnen los getrapt worden...je moet ook stift gaten (extra kosten)...je moet stiften in draaien..en de kosten van de hoefsmid elke 8 weken.
Zolang jouw paard goede voeten heeft..niks aan veranderen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:07

Hmm paarden glijden op ijzers toch een stuk meer uit, dus ik zou het niet doen.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:12

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:51

cindysponys schreef:

Daarom kan je er stiften indraaien Knipoog Hierdoor heeft het paard meer grip dan zonder ijzers!
Met mijn eigen paard zou ik zonder ijzers niet echt durven te draaien in een barrage bijvoorbeeld.
Maar als hij ijzers heeft kan ik hem gewoon in 1 keer omzetten. (zelfs na de sprong)
Het mag wat kosten, maar je hebt er ook wat voor terug!

En die pony van ons deed niet echt gek. Af en toe kon het weleens heel hard gaan in het L, maar zij bleef altijd gewoon staan, zelfs bij slecht weer. Mijn paard nu staat gewoon niet zo vast op zijn hoeven. Maar als die van jou het wel staat, net als onze pony zou ik er een ijzers onder doen!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:44

En als je paard nu alleen voor ijzers heeft. Springt dat ook heel erg onhandig voor een paard, voor ijzers+proppen en achter op blote voeten? Heeft iemand daar ook ervaring mee?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:47

cindysponys schreef:

Blijkbaar is de eerste keer quten bij mij niet goed gegaan. Als er proppen in gedraaid kunnen worden glijden ze echt niet uit hoor.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:35

Ik zou als het nat weer is, toch echt ijzers onder laten zetten en dan proppen indraaien. Een meisje die ik ken is een keer onderuit gegaan met haar paard tijdens een wedstrijd dressuur, haar paard had alleen voor ijzers onder en proppen ingedraaid, achter dus blote voeten, maar hij moest een volte maken in galop en ze gingen zo onderuit met zijn tweeen, het meisje had haar heup behoorlijk lang geblesseerd. Ik doe het gewoon standaard rondom, ik wil geen risico lopen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:58

Ik zou er geen ijzers onder zetten als je maar één of misschien twee keer gaat springen op wedstrijd, ik zou eerst eens gaan nadenken of je echt wilt gaan springen met het paardje (regelmatig dus) en dan nog eens na vragen aan de eigenaar of het wel mag. Als zul je vaak op gras rijden e.d. zou ik wel ijzers nemen en vooral al maakt het paard nogal eens een gek sprongetje. En dan als je op het gras moet rijden de kalkoengaten schoonmaken en er kalkoenen indraaien Lachen

Groetjes Evelien

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 11:38

Dit jaar ga ik gewoon aantal keer springen, als er concoursen zijn waar dressuur én springen word georganiseerd omdat ik volgend jaar bij de paarden moet. Zo kan ik toch wat springwedstrijden meepakken.. Met dressuur rijd k ook altijd zonder ijzers

ambertJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:39

assiejlover schreef:
Volgende week heb ik voor het eerst met mijn haflinger een officiele springwedstrijd maar nu zat ik me af te vragne, zijn ijzers echt noodzakelijk? Wel wil ze wel eens gek doen in het parcours omdat ze het te leuk vind, met dressuur rijd ik nu L2 met haar, met buitenseizoen verder nog nooit ijzers gehad..

Ik heb wel ijzers, en ik rijd ook L2.
omdat er tog veel kleine voltes inzitten.
je moet ook middengalop doen ens.
dan heb je paard tog mee grip.! Lachen
De mijne staat 4-kant op ijzers Knipoog

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:42

Ik heb altijd gesprongen zonder ijzers op mijn pony, nergens alst van gehad en deze kon ook wel raar doen.
Tegen mij is altijd gezegt dat ze zonder ijzers ook goed grip hebben en tja anders toch ijzers met kalkoenen in. Maar als ik jou was zal ik eerst gaan kijken hoe het gaat zonder ijzers. Lachen

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:43

tsjah het is toch een beetje verschillend per paard..
mijn paard, kan zowieso niet zonder ijzers.. al meerdere keren geprobeert met alle mogelijke supplementen maar ze brokkelen totaal af en ze wordt harstikke kreupel.. terwijl ze niet veel over de weg loopt.
maar ik merk ook dat als ik proppen in draai (kalkoenen of wat voor namen ze ook maar hebben) dat ze veel zekerder loopt en meer durft.. bijvoorbeeld plat door de bocht te gaan in de marathons.
zonder proppen doet ze dat niet en zonder ijzers ook niet.
ik zou misschien eerst eens kijken hoe het gaat en goed overleggen met de hoefsmid, het is nogal een duur grapje en als ze zonder kan is dat alleen maar beter Ja