Hoe haal ik een winspunt in de dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

witsokje

Hoe haal ik een winspunt in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 10:41

Ik heb nu 2 maanden lang een startkaart en 5 wedstrijden met mijn paard gereden. Knipoog
Thuis oefen ik de proefen regelmatig en dan gaan ze gewoon goed loopt ze constant ontspannen en luisterd ze perfect.

Maar als ik op een concour de ring in rij is ze helemaal gespannen, gooit ze haar hoofd in de lucht en wil ze alleen nog maar heel hard rennen. Verdrietig Daardoor heb ik nog nooit meer punten dan 176 gehaald en dat was ook nog eens binnen.

Nu ik buiten met haar moet starten is ze alleen maar onrustiger geworden, alle figuren gaan wel redelijk en de gangen ook maar ze is zo drentelig dat het commentaar op mijn startcoupon vaak is :

Paard te onrustig
of paard loopt scheef (omdat hij iets eng ziet)

wat doe ik verkeerd dat mijn paard op wedstrijden niet net zo loopt als thuis ?

sas_dancer

Re: Hoe haal ik een winspunt in de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:23

het kan zijn dat je zenuwachtig bent en dat je paard dat voelt en daardoor anders gaat lopen. hoe vaak oefen je de proef thuis? te vaak is ook weer niet goed want dan gaan ze de proef uit hun hoofd kennen. Lachen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:26

Als je paard zo gespannen is dan is het ook wel moeilijk om een nette dressuurproef te rijden. Probeer haar meer aan vreemde situaties te wennen zodat ze meer vertrouwen in zichzelf krijgt dat het allemaal niet zo eng is. Neem haar eens mee naar een andere manege ofzo. Of ga naar een wedstrijd zonder dat je een proefje gaat rijden, dan is er iig geen stress bij jou en kan je misschien zorgen dat je paard het minder eng gaat vinden.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:45

ik heb hetzelfde als jou.. rij nu ongeveer 2 á 3 jaar wedstrijd en heb nog ma 1 winstpunt in de B.... het rijden thuis gaat altijd goed en het inrijden op wedstrijd ook.. ma zodra ik de proef in .. kom merkt het paard gelijk al dak zenuwachtig ben en ga dan heel anders rijden.. je wil dan alles perfect afhandelen.. maar jullie zijn nog ma net begonnen dus tis wennen voor jullie allebij je paard komt op vreemde plekken enz enz.... die punten komen heus wel!!

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:48

Zo is het bij mij in het begin ook gegaan,
je moet je pony niet laten merken dat je zenuwachtig bent (ik weet niet of je daar last van hebt?)
Probeer tijdens de proef ook zo relaxt mogelijk te gaan zitten, dit komt dan ook ontspannen over op je pony.
(Met Relaxt zitten bedoel ik natuurlijk niet achterover hangen met een blikje cola in je hand *LOL* maar dat weet je denk ik zelf wel wat ik daar mee bedoel.)
Misschien is het een goeie oefening om eens te vragen na een wedstrijd als er wat dressuurringen leeg zijn of je er even in mag rijden?
Oefening baart kunst, en het hoeft heus niet meteen de eerste keer goed te gaan! Maar ik snap wel hoe je voelt, het is heel frustrerend!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 00:32

probeer allebei wat meer te ontspannen. ga zo vaak mogelijk op concourstereinen rijden om aan enge dingen te wennen, rij je paard van te voren een keertje flink moe, want zo te horen zit er tijdens de proef nogal wat pit in Nagelbijten / Gniffelen
ga er zelf heen met het idee, ik word laatste en vind dit niet erg, nu kan het zijn dat je onbewust toch focust op zo goed mogelijk rijden waardoor je je gaat aanspannen en je paard daarop reageert.
Wat bij mij vaak helpt, is op het moment dat de voorlezer begint, ik stilsta ( vaak bij E) mijn paard beloon, diep inadem en meteen wegdraaf om de proef te beginnen.vraag me niet wat het is met dit, maar mijn zenuwen worden dan altijd een stuk minder en daardoor loopt mijn paard gelijk ontspannen waardoor ik dat ook word ( = wisselwerking tussen ons)

en als het echt niet lukt, even niet starten, dan is je paard er psygisch of nog niet aan toe, of moet je de juiste knop vinden om hem/haar zover te krijgen dat dat etteren in de ring niet de bedoeling is Ja

moby934

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:22

misschien is het een idee om te oefenen.
zeg maar dat je naar je oom in een dorp verop gaat rijden ofso.
dan stel je je paard gerust en dat dan heel erg vaak doen dan went hij er vanzelf aan.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:23

Je kunt ook een paar keer op vreemde tereinen gaan oefenen, of een oefenwedstrijd rijden, zodat jij een je paard wennen aan andere omgevingen, en de bijbehorende spanning.
Probeer zelf lekker ontspannen op je paard te zitten, gewoon gaan rijden niet focussen op 'ik ben op wedstrijd ik moet een winstpunt halen'.
Gewoon lekker voorwaarts rijden. Lachen

Lundy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 18:28

Pion schreef:
Je kunt ook een paar keer op vreemde tereinen gaan oefenen, of een oefenwedstrijd rijden, zodat jij een je paard wennen aan andere omgevingen, en de bijbehorende spanning.
Probeer zelf lekker ontspannen op je paard te zitten, gewoon gaan rijden niet focussen op 'ik ben op wedstrijd ik moet een winstpunt halen'.
Gewoon lekker voorwaarts rijden. Lachen

Idd veel op andere tereinen oefenen en kijken hoe je paard daar op reageert als hij daar ontspannen loopt kan het ook gewoon zijn dat je wat gespannen ben door de wedstrijd waardoor je paard dat over gaat nemen

kusfleurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:57

meschien ben jij te veel gespannen voor dat jijh de ring in moet dan breng je over op je paard

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 21:42

Je paard vind het denk ik gewoon heel erg spannend.
het belangrijkste is dat je paard ook ervaring moet opdoen, zodat hij zich meer op zijn gemak gaat voelen.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 10:31

Je paard moet gewoon nog veel ervaring opdoen. Die van mij heeft dat ook. Soms gaat het heel goed, maar soms vindt ze dingen nog heel eng en dan maakt ze er een potje van. Maar ik hou me altijd voor dat ik er wat van probeer te maken. Dus als ze tijdens een oefening schrikt, gewoon de volgende oefening afmaken, zo kun je op de ene oefening een 4 halen, maar als de oefening erna wel goed gaat een 8 halen. Ik ga ook gewoon naar de 'enge' wedstrijden toe met haar, waar ik van weet dat er veel te zien is, daar leert ze alleen maar van. Dus gewoon doorzetten en niet opgeven hoor!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:00

Ik denk ook dat je paardje nog veel moet leren en nog op vreemde plekken moet wennen, ook kan het zijn dat het je zenuwen zijn. Ik zou zeggen oefen eens proeven op verschillende plaatsen en maak je paard gewoon klaar voor wedstrijd, net doen of je op wedstrijd gaat (wassen, vlechten etc.) en dan naar een vreemde plek gaan (regelmatig) en dan gewoon je proefje oefenen. Dan went je paardje en jij er vanzelf aan en snap je ook dat je helemaal niet zenuwachtig hoeft te zijn voor een wedstrijd Lachen

Groetjes Evelien

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:26

Gewoon blijven oefenen,
De winstpunten komen vanzelf wel,

Misschien ook wat langer losrijden? En zelf rustig blijven en blijven ademen Knipoog

rosjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 14:29

Ik denk ook inderdaad dat jou paard jou zenuwen voelt en al was je paard al onrustig daardoor nog onrustiger word. Vroeger vond ik het ook altijd eng om wedstrijden te rijden maar toen begon ik te denken ten eerste doe ik het omdat ik het leuk vind en ten tweede het is maar een proef me leven hangt er niet van af. Het is leuk natuurlijk om een winstpunt te krijgen maar je moet ook voor jezelf lekker gereden hebben

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 16:33

nou alle antwoorden zijn al gegeven geloof ik bij mij was hetzelfde verhaal ik ben gewoon een tijdje niet gestart...heb ik veel geoefend nu ben ik in maart begonnen en heb in 4 wedstrijden 9 winst en dan is ie nog erg heet maar word steeds minder en ik ga het ook steeds beter onder controle krijgen

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:26

Gewoon blijven oefenen ,, dan komt het allemaal goed.. Ik had na me 6e of 7e wedstrijd pas een winstpunt..

Julia_Romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:07

gewoon blijven oefenen.. wintspunt komt vanzelf..
en meestal als ze komen...blijven ze komen.. Knipoog
suc6 Lachen

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 18:10

het is een idee om eens gewoon voor je plezier op andere tereinen gaat rijden, zo leert een paard vanzelf aaan andere tereinen en gaathet misschien beter met wedstrijden!:)

Love_Sweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 19:42

je haalt 1 winstpunt met 180 punten.
bij 195 punten heb je 2 winstpunten.
bij 210 heb je 3 winstpunten.
bij 225 punten heb je 4 winstpunten,,
(*tip=steeds 15 punten meer is er een winstpunt bij Tong uitsteken )

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:31

Love_Sweet schreef:

4winst kan niet

victoriaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:25

ik heb hetzelfde probleem erg latstig !
meestal lich het ook deels aan mezelf ik ben best wel heeeel zenuwachtig voor wedstrijden en mijn pony voeld dat maar altegoed met wedstrijden meestal gooi ik dr voor een wedstrijd even los voor mezelf een fijner gevoel en ze is meestal ook al wat losser dan & idd. veel proefjes thuis gewoon oefenen ! laatst starte ik voor het eerst L1 het was echt een drama & me punten waren 163 & 171 dus denk iniedergeval niet dat je de enige bent die wel eens lage punten rijd Lachen veel succes!!!!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:28

PintoNatal schreef:
Love_Sweet schreef:

4winst kan niet

In theorie best wel; moet je gewoon perfect rijden Clown Maar daar gaat het niet over.

Ontopic: Je moiet egwoon vee wedstrijden rijden, en je paard aan een vreemde omgeving laten wennen.
Gelukkig heb ik een supermakkelijk beest, dat niet op of om kijkt op wedstrijd..

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:30

nee je kan gewoon nooit meer als 3 winstpunten rijden al heb jij 250punten dan heb je nog niet meer als 3 winstputnen.
Je kan ernooit meer als 3 per proef

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:23

Nee inderdaad, wat PN zegt klopt, je kan maximaal 3 wp halen per proef. Al heb je er 300 dan nog heb je 3 winstpunten. Heeft niets met goed rijden te maken.

en @ TS; probeer zelf ook wat van je zenuwen af te komen, waarschijnlijk voelt je paard hoe zenuwachtig jij bent en neemt hij dit over. wees gewoon relaxt, hoe het ook gaat je mag je paard gewoon weer mee naar huis nemen, en als je zelf lekker hebt gereden is dat het aller belangrijkst, probeer gewoon te rijden, zoals je thuis ook rijd.