Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Het werkt wel. En als ie is geschrokken even aaien ( niet kloppen, dan bevestig je zijn angst) daarna toch weer leiderschap overnemen en normaal verder rijden
mijn paard is soms ook iets te schrikkerig en sowieso altijd erg alert. Ik klets dan de oren van zn hoofd en blijf wat langer stappen, ik merk dat hij dan (en ik ook) wel gaat ontspannen. Maar als hij echt heel druk is, dan ga ik liever meteen draven om hem wat beter aan het werk te hebben, want dan gaat hij in stap soms juist overal naar kijken.
Ik moet in ieder gval zorgen dat ik zelf rustig blijf en dat lukt wel goed, al vind ik het soms ook wel eens spannend.
heb namelijk hetzelfde probleem
Of de tips
Citaat:Heel erg bedankt voor de reacties!
Waar ik zelf al mee bezig was is bv als hij een eng vogeltje ziet (waarvan ik weet dat hij daar van schrikt) zeggen tegen het paard: kom, we gaan langs het enge vogeltje. En dan vertel ik er vaak nog iets bij, bv dat hij steeds braver overal langs gaat.
Ik kijk eerlijk gezegd zo min mogelijk naar het hoofd van het paard, omdat ik er dan gespannen van word om hem angstig te zien kijken.
Wat ik wel eens meegemaakt heb, was dat er stro gelost werd op het erf. Ik reed in de buitenbak. Het paard was kijkerig en liep steeds bijna onder mij vandaan. In plaats van stappen ging hij bijna draven etc. Ik reed het toen heel erg terug. Wat mijn instructrice zei was: ik zie dat je hem terug rijd, maar dan geef je juist initiatief uit handen. Je moet hem juist aan het werk zetten. Op een gegeven moment gingen we aandraven. Hij liep onder mij uit en sprong aan in galop. Hij rende naar het hek, ik ging rechtsaf, hij linksaf, dus ik lag eraf. Het paard was ondertussen naar de strowagen aan het kijken. Hiermee wist ik me dus geen raad, omdat als ik hem terug reed, was het niet goed, en als ik hem aan het werk probeerde te zetten kon ik hem niet houden en viel ik eraf.
Dit was een paar maanden geleden. Nu gaat het gelukkig iets beter, hij schrikt nu iets minder vaak. Ik moet zeggen: het is een superbraaf paard, luisterd heel goed naar je hulpen, doet alles wat je zegt, maar best kijkerig en als hij schrikt wil hij weleens een speurtje trekken. En dat laatste wil ik dus een beetje "wegtrainen".
Je kan misschien proberen een paar keer diep te ademen en net doen alsof er niks aan de hand is als dat lukt