Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
, zie site hieronder. Vaak helpt het het paard een tijd in andere omstandigheden te laten brengen, dus bijvoorbeeld een tijd van huis, ze leren dan dat hun eigen omgeving niet heilig is en worden zelfstandiger. Ze is nu gewoon geobsedeerd door haar eigen omgeving en wil dat niet loslaten, jij bent niet belangrijk genoeg. Het omgaan met nieuwe dingen in een nieuwe omgeving brengt meestal alles op zijn plaats. Het duurt soms even omdat ze moeite hebben met de overgang naar "nieuw" maar binnen korte tijd is het over. Merilyn schreef:@pesade: bedankt voor de informatie. Een brul een ruk aan het touw of zelfs een dreun werken niet. Zijn er nog andere methodes om een paard hard aan te pakken of op de juiste manier aan te pakken zodat het stopt. Nu werkt optreden slechts enkele seconden en moet ik het zovaak doen dat ik uiteindelijk bang ben mijn geduld te verliezen.
Randy01 schreef:Wel kun je proberen het hinniken wat aan te pakken. Tenminste, dat is één ding dat mij wél gelukt is in het verleden. Hij hinnikte zich helemaal suf, ook tijdens het rijden. Werd er bijna schoor van. Er is mij toen verteld dat ik hem dat moest gaan afleren omdat hij zichzelf nog meer zou opnaaien door dat hinniken. Dus heel consequent, iedere keer als hij hinnikte tijdens het rijden, strafte ik dat af, door een flinke schop te verkopen. Hij is dat toen wel heel snel afgeleerd trouwens. Op den duur is het op de grond, tijdens de omgang dus, ook goed gekomen omdat ik hem tijdens het rijden tegelijk met de beenstraf ook een stemstraf gaf. Op de grond gaf ik dan die stemstraf en wist hij na 1x hinniken genoeg. Hij hinnikte nog wel wát hoor, maar niet meer zo erg, dat hij zichzelf er alleen maar nog meer mee opfokte.
Ik wens je erg veel sterkte hiermee. Ik weet hoe vervelend het is om met zó'n type paard te moeten omgaan. Heel lastig en vooral ook erg frustrerend. Ik denk dat er nog wel meer paarden zullen zijn met dit gedrag. Of een verhuizing meteen verbetering zal opleveren, weet ik zo net nog niet, maar er valt wel iets voor te zeggen.
Ik ga dit topic ook even blijven volgen.
Is jouw paard trouwens tijdens het rijden kijkerig en schrikkerig?
...hoe moet ik dat er nu weer goed uit krijgen? Beloon haar wel elke keer uitvoerig wanneer ze gewoon braaf heeft staan wachten terwijl ik uit zicht was, zónder een stress-drol neer te leggen. Katja schreef:Je kunt rescue remedie gewoon bij de drogist halen maar ik zou in jouw geval vragen of iemand het karakter van je paard wil bekijken dan heb je iets wat veel beter aansluit en daardoor ook beter werkt.
Als je niemand kunt vinden dan kan ik het eventueel voor je doen maar ik doe al jaren niets meer met m'n opleiding dus dan moet ik echt even in de boeken duiken.