HELP: Mijn paard in paniek door weidegang

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

HELP: Mijn paard in paniek door weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 09:08

Afgelopen weekend gingen de paarden bij ons op stal eindelijk de wei op.
Mijn paard staat in een groep met merries en ruinen. Want deze groep gaat nl. de hele dag.(8 tot 10 u per dag) Er is ook een aparte merrie en ruinen groep maar die gaan maar 4 uurtjes per dag.

Toen we de paarden uit de wei haalde en ze weer op stal zette, raakte mijn paard helemaal in paniek. Non-stop hinniken, rondjes draaien in z'n stal, stijgeren tegen de schotten aan duwen enz enz. De laatste paar dagen is hij ook erg jagerig in het land, het lijkt alsof ze echt de rangorde aan het uitvechten zijn. En de paniek op stal wordt steeds erger, vanochtend was ik op stal en hij is nog steeds erg onrustig.

ik denk dat hij niet gewend is om met ruinen en merries te staan. Ik vermoed dat ook dat hij erg laat geruint is en dat zijn hormonen op hol zijn geslagen.

Heeft iemand hier ervaring mee? en/of tips??

Ik weet nl. echt even niet wat ik hier mee aan moet....

haflingertie

Re: HELP: Mijn paard in paniek door weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:24

ik denk dat hij merries zoekt dus dat er iets niet helemaal goed is met zn hormonen als ik jou was zal ik mar snel laten castreren

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 09:30

haha! hij is al gecastreerd hoor!!!
Anders zou ik hem NOOIT bij merrie in de wei zetten!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:30

haflingertie schreef:
ik denk dat hij merries zoekt dus dat er iets niet helemaal goed is met zn hormonen als ik jou was zal ik mar snel laten castreren

er staat dat hij erg laat geRUINT is dus hij is al ruin Knipoog
staat jou paard alleen nu? kan hij de andere paarden nog zien? zonee dan wil hij gewoon bij de rest zijn.
mischien is hij wel vriendjes geworden met een paard dat niet dicht bij hem staat? en dat hij daarom zo gek doet?
hoe is het nu dan ? of staan ze nog niet in het land?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 09:34

Zijn vriendje staat idd niet naast hem op stal.

Maar het is zo gek, want in de winter stond hij altijd met dit paard in de paddock, en daarna gingen ze ook weer naar hun eigen stal. Toen was er niks aan de hand.

Het heeft misschien te maken met de andere paarden die erbij staan?

Vandaag ga ik proberen om hem alleen met zn vriendje in de wei te zetten. En dan kijken hoe hij dan op stal is.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:37

Je paard probeert je volgens mij te vertellen dat hij niet meer in zijn stal wil staan! Misschien dat overwegen en ergens een mogelijkheid zoeken met ene wei met inloopstal.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:39

CharlyBrown schreef:
Zijn vriendje staat idd niet naast hem op stal.

Maar het is zo gek, want in de winter stond hij altijd met dit paard in de paddock, en daarna gingen ze ook weer naar hun eigen stal. Toen was er niks aan de hand.

Het heeft misschien te maken met de andere paarden die erbij staan?

Vandaag ga ik proberen om hem alleen met zn vriendje in de wei te zetten. En dan kijken hoe hij dan op stal is.

ik denk dat tog dat hij zijn vriendje mist .. want als hij 10 uur per dag met hem in het land staat en dan in 1 keer weer bij hem weg moet vind meneer dat vast niet zo leuk Tong uitsteken
ik weet niet waar je je paard hebt staan , maar mischien is het mogelijk om zijn vriendje naast hem te zetten? om te zien of dat helpt?

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 09:41

Citaat:
Je paard probeert je volgens mij te vertellen dat hij niet meer in zijn stal wil staan! Misschien dat overwegen en ergens een mogelijkheid zoeken met ene wei met inloopstal.

tsja, makkelijker gezegd dan gedaan, hier in de randstad...
Maar misschien wel een idee....
om iig een stal in de buurt te zoeken waar in de zomer 24u weidegang is. (die zijn er wel hier... alleen in de winter gaan bijna alle paarden weer hun stal in.. )
Maar zou dat plots kunnen veranderen?
Bij zijn vorige eigenaar was hij ook stallen gewend.... en zou hij na 3 x 3u op het land niet meer in zn stal willen staan???

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 09:42

Citaat:
ik weet niet waar je je paard hebt staan , maar mischien is het mogelijk om zijn vriendje naast hem te zetten? om te zien of dat helpt?

mmmm nee dat kan niet...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 09:43

ze staan nu trouwens nog maar 3 a 4 uurtjes per dag... zodat ze langzaam kunnen wennen...

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 16:43

nog iemand tips??

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:50

Bij ons zijn de paarden gisteren voor het eerst weer de wei opgegaan en ook allemaal erg nog onrustig zodra ze weer op stal staan. Dit is echter een uurtje en is de rust weer wedergekeerd. meestal is dit de eerste week en dan weten ze weer wat er komen gaat en zijn ze ook op stal gewoon weer rustig.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 16:52

ow! goed om te horen! Ik hoop dat mijn paard de rust ook weer terug vindt, ik ga hem zo van het land halen en dan zullen we zien