Mijn pony wil haar benen niet optillen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

XMrliess

Mijn pony wil haar benen niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 08:59

Heeei iedereen,

Ik heb een verzorgpony,
een kruising arabier / ?.
Ze is heel lief.
Het enige probleem is dat ze haar benen niet wil optillen,
we zijn wel begonnen haar benen te aaien, dat gaat goed, maar zo gauw als je haar been probeert op te tillen ( als je bij haar onderbeen een klein duwtje geeft , zoals de meeste paarden hun been op tillen)..dan wordt ze helemaal gek. en draait ze van je weg, hierdoor durft de hoefsmid haar ook niet te bekappen , en is hoeven uitkrabben erg lastig .
alsjeblieft heeft iemand tips ?

groetjes marlies

Poiuytrewq

Re: Mijn pony wil haar benen niet optillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 18:04

Is het haar eerder geleerd om voetjes te geven? Of is dit echt de eerste keer?

Wat je zou kunnen proberen is dat je met jou schouder tegen je pony's schouder duwt, zodat ze haar gewicht op de andere benen zet, zodat je deze voorzichtig kunt pakken. Beloon uitbundig als ze het braaf doet. Zoniet, geeft niet op!!

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:00

je zou eerst met je hand bij de been langs naar haar sokje kunen aaien , en vragen om een voetje! als ze daar niet op reageerd kan je een beetje aan haar sokje gaan trekken+ weer vragen om een voetje ( weet niet hoe ik het anders moet zeggen) en als ze dan nog niet reageerd kan je nog met je schouder tegen je pony gaan leunen ,. meestal lukt het dan wel ( bij mij teminste wel! Knipoog )

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 19:03

Hoe oud is de pony?
Wat zegt de eigenaar er van?

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:37

Neem de tijd en wees geduldig. Train de pony bijvoorbeeld m.b.v. een clicker (boek Inge Teblick) of ga zelf aan de slag met een zweepje (niet slaan he, alleen als lange arm gebruiken), en telkens als het diertje de benen optilt (zelf, maar niet vastpakken!) beloon je het uitbundig. Niet ongeduldig worden en teveel ineens willen: doe dit enkele dagen en zorg er dan voor dat je de benen gewoon aan kunt raken (zonder ze op te willen tillen), dan weer na een paar dagen een stap verder: voorvoetje vragen, lukt dat 1 seconde, meteen los en uitbundig belonen. Zo ga je stap voor stap verder. Met de clicker is het beter te timen in de beloning, maar daar moet je zelf wel handig genoeg voor zijn.

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:13

wees vooral geduldig.
poets gewoon een paar keer der benen.
en na een tijdje pak je het been,een beetje tegen de schouder aanduwen met je schouder,geef het niet op,want dan wint ze.
sucses Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:29

1 advies: oefening baart kunst.
Zoals hierboven al gezegd:
-blijf kalm
-wordt NOOIT boos (het is een leerproces, geen proefwerk)
-blijf aaien en blijf vragen om het beentje.
-herhalen
-herhalen
-en nog eens herhalen.
Probeer niet het voetje vast te pakken als ze deze optilt. Prijs haar de hemel in als ze alleen het voetje al optilt, ook al is dit niet zoals het horen zou.
Werk dit uit in miniscule stapjes. Vooral met motto: er gebeurt niets vreselijks als je je been geeft... succes!