Maar hoe vind je nou een rit die qua stijl bij je past, zonder dat je bij de beginners komt? Ontspannen hoeft namelijk allerminst langzaam te zijn, 1 van de snellere ritten die ik heb gemaakt was ook de meest ontspannene, omdat geen paard een voet verkeerd zette, er geen noodstops of botsingen waren die weer moesten worden opgelost, en alles gewoon enorm vloeiend ging, zodat alles heel relaxt en snel ging.
Wat moet je vragen om een indruk te krijgen? De ene manege ziet nergens gevaar, en zegt: "oh, Pietje is heel braaf, hij bokt afentoe en op stal is 'ie niet zo lief maar dat valt allemaal best mee". En vervolgens mis je een stuk vinger of krijg je toch een bok...

En een andere zegt: "nou, Japie is wel wat pittiger hoor, die moet je een beetje in de gaten houden" en alles wat 'ie doet is zijn oren wat enthousiast spitsen.
Ik overdrijf een beetje, maar toch niet enorm. Wat de ene rustig noemt, vindt de ander onverantwoord - en hoe kom je er nou achter welk bedrijf bij je past?
Ik vraag ook echt niet om 100% zekerheid, maar er is wel een groot verschil tussen de verschillende maneges en verschillende begeleiders... Bij de ene komen de incidentjes echt sporadisch voor, bij de andere toch haast elke week - het blijven onvoorspelbare situaties maar je kunt veel van die zaken toch voor zijn. Het is vaak ook wat de begeleider nog verantwoord vindt of niet, en wanneer die besluit om een stapje terug te doen.
(waar ik goddank niet bij was. Een hele club volkomen onervaren mensen in rengalop over een ongelijke vlakte! De nachtmerrie
)