Omgang met paarden leren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nOekiiej

Omgang met paarden leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 18:46

hooi allemaal

ik ga in de meivakantie (volgende week Haha!) 3 dagen op paardrijvakantie we krijgen ´s ochtends 2 uur theorie van hoe je moet omgaan met paarden en ´s middags een buitenrit...nu is mijn vraag ...hoe gaan jullie met je paarden om en hebben jullie ook wel eens zo´n vakantie gehad?? ik ben wel blij dat ik er meer over ga leren want heel af en toe snap ik mijn paard nog niet

nOekiiej

Re: Omgang met paarden leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 18:53

hoe gaan jullie met paarden om?

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:01

Helaas kun je niet binnen een paar regels op een forum uitleggen hoe je met paarden omgaat. Dat ligt heel wat lastiger.

Hou altijd de kudderegels in gedachte en bedenkt ten alle tijden dat je paard een vluchtdier is....

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:03

bij mijn paard is rust het belangrijkste... daarmee kan ik veel met hem bereiken.. idd dit kun je niet zo ff uitlegge

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:06

Je kan ook gewoon editten, en schoppen mag pas na 24 uur.
Maar om on. te blijven, uitleggen hoe je met je paard omgaat is moeilijk via een paar regeltjes. Laat ik het zo zeggen, ik probeer ten alle tijden met gevoel te werken, en met respect en begrijping. Als er iets gebeurt wat bij haar moeilijk te begrijpen is, of dat zij niet aanvaard weet ik dat. Dat maakt ze mij duidelijk, en 99/100 x ligt dat dan aan mij. Als zij iets doet waar ik niet mee gediend bij, laat ik dat ook weten, als ik iig weet dat het niet aan mij ligt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:17

Tja... hoe ga ik met mijn paard om... het ligt eraan, om goed met paarden om te gaan, moet je je paard ook kennen. Je kunt niet op een diep niveau met een paard omgaan als je niet weet wat het paard vind, en hoe het reageert. Ik weet bij die van mij precies wanneer ik het beste rustig, of druk moet doen, streng, kwaad, of juist lief. Ik denk dat het standaard antwoord wel moet zijn: met respect en liefde.

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 21:21

jullie hebben zeker allemaal een eigen paard...?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:27

Ik neem aan van wel, ik in ieder geval wel. Zo'n cursus is altijd nuttig, als je nog niet zo lang rijdt, en geen eigen paard hebt, of als je wat langer rijdt en een eigen paard hebt.

Als het om de omgang met andere paarden is (in mijn geval dan vreemde paarden of manege paarden) ben ik heel voorzichtig, en let ik heel goed op de lichaamstaal. Ik ken deze paarden niet, en weet niet hoe ze 'in elkaar zitten'. Bobby ken ik van binnen naar buiten, en ik vertrouw haar 100 %, maar zelfs bij haar vergeet ik niet dat paarden vluchtdieren zijn, en wanneer ze schrikken vanalles kunnen doen

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 19:52

oke Haha! ik heb geen eigen paard maarja Salavator is heel lief Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 00:05

Ik heb heel veel geleerd van een clinic van Pat Parelli, en ik ben me daarna ook in Natural Horsemanship gaan verdiepen voordat ik mijn eigen paard kocht. Verder heb ik het geluk gehad om altijd op een stal te staan met goede begeleiding, dus als ik problemen had kon ik meteen vragen hoe ik dat op moest lossen. Wat ik inmiddels geleerd heb, en dagelijks probeer toe te passen, is dat je konsekwent moet zijn. Duidelijke grenzen moet proberen te stellen wat een paard mag en wat hij niet mag.

Ik heb iig een dergelijke vakantie nooit gehad, maar ik ben van mening dat er heel vaak te weinig theorie gegeven wordt, en teveel praktijk zonder de achterliggende theorie te behandelen. In een uurtje rijden kun je nooit alles behandelen, en sommige ruiters die alleen maar een uurtje komen hobbelen (en die heb je op een manege dus ook) hebben daar al helemaal geen boodschap aan. Dus ik denk zomaar dat je heel veel aan deze vakantie gaat hebben.