Angst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mich_x

Angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 16:40

Sinds kort rij ik een nieuwe pony,
het probleem is dat hij verschrikkelijk bang is in de stal, piste en op weg daarheen.

Zodra ik (of iemand anders) de stal binnenkomt draait hij zich om & probeert zo dicht mogelijk in het hoekje te kruipen. Soms zie je hem zo trillen van angst.
Meestal ga ik eerst naar zijn achterste en aai hem daar (ondertss kruipt zijn staart tussen zijn benen...) en probeer ik elke keer meer naar voor te gaan, stilletjes pratend, maar op een gegeven moment mag ik niet verder, draait hij zich om en kan ik opnieuw beginnen.

Ook in de piste verschrikt hij van het minste geluid, maar daar stoor ik me niet zo aan.

Vooral zijn gedrag in de stal is verschrikkelijk. Hij is pas in de manege en we proberen zo veel mogelijk tijd in hem te steken. Zodra ik gereden heb en het zadel heb afgenomen, is hij al weer weg.
Maar wat is nu eigenlijk het beste om zijn angst een beetje af te koelen?

Groetjes

KimWelsh

Re: Angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:02

Het is duidelijk dat dit diertje iets in het verleden meegemaakt heeft wat niet al te positief is geweest. Probeer niet naar hem toe te gaan in de stal, maar laat hem naar jou komen. Ga voor in de stal zitten (desnoods op een plaats waar hij jou met zijn hoeven niet raken kan als hij slaat uit angst) met wat lekkers en kijk omlaag. Gaan staan en hem aankijken komt voor een paard namelijk dominant en dreigend over. Als je zo gaat zitten, en wat gaat praten, heb je kans dat hij zich steeds meer gaat ontspannen en zelfs naar je toe komt. Je moet eigenlijk de grens niet overschrijden. Steeds als je ziet dat hij bang wordt, en jij toch doorzet, wordt hij NOG banger, en wordt het nog erger. Je moet veraf gaan staan, en dichter bijkomen TOT het punt waarop je hem ook maar IETS ziet aanspannen. Dan stoppen, blijven staan, en weggaan. Volgende keer , dat zelfde punt... zie je dat hij relaxed blijft... dan dichterbij gaan.....

Het kost tijd.... maar zal uiteindelijk wel werken...

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:18

Is dit een manegepony?

Ik zou het niet te veel forceren. Af en toe eens naar de pony toegaan. Toont hij interesse en komt naar je toe, dan gewoon rustig laten ruiken, misschien een aaitje geven maar meer niet. Wil hij dat contact nog niet dan niet perse uren bezig blijven, paard wil ook wel eens zijn rust. Af en toe eens een paar minuutjes bij de stal staan en vooral weinig doen heeft denk ik meer zin.

Mich_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 17:47

De pony is door de manege gekocht, maar ik ben de enige die er op rijdt.

Eeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:02

Ik zou het hetzelfde doen als KimWelsh Ja
En zeker niet forceren.

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:08

gewoon z'n tijd geven Ja .zelf zo rustig mogelijk
bewegen,maar niet forceren .
sucses Knipoog

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:35

Gewoon een boek lezen op een stoeltje in de stal als hij echt heel angstig is en niet op hem letten. Dan zal hij op den duur zelf wel eens afkomen en als hij dan komt niets forceren niet aankijken in de ogen, geen plotse bewegingen maken, ...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 23:29

Als jij de enige bent die met hem om mag gaan, zou ik grondwerk met hem doen om zijn vertrouwen te winnen en een betere band met hem te krijgen.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:41

Cassidy schreef:
Als jij de enige bent die met hem om mag gaan, zou ik grondwerk met hem doen om zijn vertrouwen te winnen en een betere band met hem te krijgen.

Idd, als je een goede band met heb krijgt, zal hij jou vertrouwen en dus minder bang zijn.. Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:47

In hoeverre de pony uiteindelijk voor het manegewerk geschikt blijkt te zijn blijft dan alsnog af te wachten.

Arletjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:57

Mmh
ik vind het ook geen slim idee van de manege om dit soort paarden te kopen ?
maargoed, aangezien het een manegepony is is het mss wel wat moeilijker omdat er meer mensen op stal zijn die hem af en toe een aai over zijn hoofdje willen geven
en als ie dan angstig word of begint te bijten ofzo dat ze dan bijvoorbeeld hard gaan slaan...
ik zal idd een stoeltje pakken of op de grond gaan zitten en vermijd vooral oogcontact !
Op het begin zal ie angstig zijn, daarna zal ie nieuwschierig worden en voorzichtig gaan kijken wat je daar nou de hele tijd doet op de grond
maak geen onverwachte bewegingen want dat schrikt een paard af
al je uiteindelijk het vertrouwen wint het het paardje, zal je zien dat je bijna alles kan doen met hem/haar
als het beter gaat, probeer er dan een stalgenootje bij te halen en hem daar ook aan te laten wennen
( waarschijnlijk zijn dit tips die je al kent maar voor de zekerheid zeg ik ze nog een keer Tong uitsteken)
succes !

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 15:13

je moet er voor zorgen dat het paardje weer vertrouwen krijgt! en geen wilde bewegingen maakt bij haar in de buurt, en altijd rustig zijn dus niet met veel de stal in!