Opvoeding,gedrag haflinger zie topic!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Opvoeding,gedrag haflinger zie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 13:56

Hoi bokkers,
Ik zou graag wat ervaringen en tips willen horen van de mensen van bokt.
Ik ga met een haflinger bezig alleen die is nogal lastig.Deze haflinger probeert mensen uit dat is verder geen probleem.Ik heb er zaterdag opgezeten en het uitproberen is te overzien geen probleem.Alleen ik heb het idee dat deze haflinger geen respect heeft.Als je haar uit de wei wilt halen gaat ze zo ineens ervandoor als je haar al vast hebt.Elke keer vlucht ze en kan je haar niet meer houden.Als je haar wilt pakken rent ze weg.Dat je haar niet kan pakken is nog redelijk makkelijk op te lossen.Ben vandaag gewoon alleen maar in de wei geweest en elke keer naar haar toegelopen en alleen maar geaait en beloond dat ging verder goed.Maar hoe kan ik nu zorgen dat die gewoon meeloopt zonder er vandoor te gaan.Ze doet dit bij iedereen dus niet alleen bij mij.Ik zat zelf te denken aan grondwerk maar dan moet ik haar dus wel in de bak krijgen.Wie o wie hebben hier ervaring mee en hoe kan je het oplossen?

Inge_

Re: Opvoeding,gedrag haflinger zie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 14:42

Idd grondwerk gaan doen, zoals je al zegt. Om haar in de bak te krijgen kun je hulp vragen aan iemand.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 15:49

Grondwerk dacht ik indd zelf aan.Nu zit ik van alles op bokt te lezen waaronder de join up.Is dat nou iets waar ik mee zou moeten beginnen zodat die mij als leider zou gaan zien?

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:16

Begin niet aan een join-up als je daar niet genoeg van af weet. Er zijn ook bij grondwerk en Natural Horsemanship geen wonderoefeningen die ervoor zorgen dat je paard je in ene als leider gaat zien.

Je zegt dat je paard geen respect voor je heeft, maar het paard rent wel voor je weg? Wat is respect dan volgens jou?

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 18:20

Nou respect is in elk geval niet dat als ik haar vastklik aan het halstertouw en ik loop een stukje met der en ze walst langs me heen ervandoor dat vind ik geen respect.
En als ik haar uit het land wil halen en ze rent weg heeft niks met respect te maken.Dat heeft vast te maken met dat ze dingen niet leuk vind om te doen.Ik probeer hier verandering in te brengen.Ik ken de pony in kwestie net vanaf zaterdag en wil graag goed met de pony beginnen.Dus ik denk zelf aan de basis lekker los in de bak en spelen met de pony.Kijken of ze me volgt beetje vertrouwen opbouwen en niks dwingen.

margot123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 22:14

ik zit een beetje met het zelfde probleem, ik heb een haflinger ruin en hij is echt een tank. Dus ik hou dit topic zeker in de gaten.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:52

Nou, ze lijkt in ieder geval je dusdanig te 'respecteren' dat ze inderdad nog van je weg rent. Een dominant paard dat niet wil luisteren is over het algemeen agressief. Zoals je al zegt: grondwerk. Vraag er anders iemand bij die wel al ervaring heeft met een join-up, of met een soortgelijk paard/probleem die aan NH doet (of wat jou maar het beste lijkt)

Rian1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:03

Ik heb er neit echt veel ervaring mee... Maar als ik je verhaal zo lees denk ik dat je het voor de pony interessant moet maken.. Door middel van wat lekkers, of misschien door een voorwerp (zoals een borstel ofzo) met je mee te nemen en haar er nieuwsgierig naar te maken..
Succes!

April2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:12

Hoi,

Sinds kort ben ik in het bezit van een 5 jarige Dominante Haflingermerrie. Ik heb de nodige "aanvallen" al meegemaakt. Nu na een hoop grondwerk is het haar duidelijk dat ik de baas ben en is het een superpaardje. Op het land komt ze van de verte aangegallopeerd als ik haar roep. Ze peert hem niet meer vandoor als ik over het erf loop. Haar aandacht is volledig voor mij. Ik wist niet dat je er zo'n super paardje aan overhield. Alleen heb ik nu het probleem dat ze naar mij toe niet meer dominant is, maar nog wel naar andere mensen. Zo heeft ze iemand al getrapt, ze valt je ook echt aan (steigeren en met de voorbenen naar je slaan), als je recht voor der staat komt ze in draf recht op je af en dendert gewoon over je heen etc. gevaarlijke dingen dus. Hoe is dit het beste in het algemeen af te leren. Bij mij flikt ze dit dus niet meer, maar ik wil het niet op me geweten hebben dat ze een ander wat aandoet (ze word namelijk op het land gezet en gehaald) en daarbij moet dit gedrag gewoon stoppen.

Iemand tips voor mij?

Alvast bedankt.

On-topic: Dat ervandoor gaan heb ik ook meegemaakt. Wat ik toen gedaan heb, en dat doe ik bij ieder paard altijd zo is met haar/hem wandelen en me aandacht bij me te houden door steeds stil te staan onder het wandelen door. Zodra ik stil sta moet zij ook stil staan. In het begin als ze dit nog niet kan doe ik het met me stem erbij (ho of halt) Wees wel heel streng hierin Ho is Ho. Dit hebben ze echt na 3x al door hoor. Op een gegeven moment hebben ze door zodra jij stil staat dat ze meteen stil moeten staan. Doen ze toch een pas of meerdere passen extra dan zet ik haar die aantal passen in der achteruit, door TERUG te roepen en met me wijsvinger te prikken in haar borst (soms is het klappen met de vuist als ze er niet op reageren, je moet even uitvinden wat ze naar vind waardoor ze achteruit gaat. Terwijl ik dit doe blijf ik ten alle tijde met me lichaam evenwijdig aan die van haar (mijn schouder naast haar schouder en kijk ook naar voren) en loop ik mee achteruit terwijl ik het commando terug geef. Na een paar x hebben ze dit ook zo door en op een gegeven moment als ik onder het wandelen stil sta, staan ze meteen stil en als ik in zijn achteruit ga, lopen ze mee achteruit. Bepaal voor jezelf welke ruimte je tussen jou en je paard wil. Ik doe zelf schouder aan schouder omdat ik dan goed in me ooghoeken haar in de gaten kan houden. Nu is haar aandacht volledig bij me, soms komt het weleens voor dat ze even niet oplet en dan doe ik bovenstaande oefening om haar mind weer even op te frissen. Let wel dat je hier heeel consequent in bent. Ho is Ho en Terug is Terug en alles wat ze goed doet heel goed belonen. In het begin steeds met snoepjes eventueel en later bouw je dit af tot belonen met haar aaien over de hals en af en toe een snoepje.

Succes!