Hoi,
Sinds kort ben ik in het bezit van een 5 jarige Dominante Haflingermerrie. Ik heb de nodige "aanvallen" al meegemaakt. Nu na een hoop grondwerk is het haar duidelijk dat ik de baas ben en is het een superpaardje. Op het land komt ze van de verte aangegallopeerd als ik haar roep. Ze peert hem niet meer vandoor als ik over het erf loop. Haar aandacht is volledig voor mij. Ik wist niet dat je er zo'n super paardje aan overhield. Alleen heb ik nu het probleem dat ze naar mij toe niet meer dominant is, maar nog wel naar andere mensen. Zo heeft ze iemand al getrapt, ze valt je ook echt aan (steigeren en met de voorbenen naar je slaan), als je recht voor der staat komt ze in draf recht op je af en dendert gewoon over je heen etc. gevaarlijke dingen dus. Hoe is dit het beste in het algemeen af te leren. Bij mij flikt ze dit dus niet meer, maar ik wil het niet op me geweten hebben dat ze een ander wat aandoet (ze word namelijk op het land gezet en gehaald) en daarbij moet dit gedrag gewoon stoppen.
Iemand tips voor mij?
Alvast bedankt.
On-topic: Dat ervandoor gaan heb ik ook meegemaakt. Wat ik toen gedaan heb, en dat doe ik bij ieder paard altijd zo is met haar/hem wandelen en me aandacht bij me te houden door steeds stil te staan onder het wandelen door. Zodra ik stil sta moet zij ook stil staan. In het begin als ze dit nog niet kan doe ik het met me stem erbij (ho of halt) Wees wel heel streng hierin Ho is Ho. Dit hebben ze echt na 3x al door hoor. Op een gegeven moment hebben ze door zodra jij stil staat dat ze meteen stil moeten staan. Doen ze toch een pas of meerdere passen extra dan zet ik haar die aantal passen in der achteruit, door TERUG te roepen en met me wijsvinger te prikken in haar borst (soms is het klappen met de vuist als ze er niet op reageren, je moet even uitvinden wat ze naar vind waardoor ze achteruit gaat. Terwijl ik dit doe blijf ik ten alle tijde met me lichaam evenwijdig aan die van haar (mijn schouder naast haar schouder en kijk ook naar voren) en loop ik mee achteruit terwijl ik het commando terug geef. Na een paar x hebben ze dit ook zo door en op een gegeven moment als ik onder het wandelen stil sta, staan ze meteen stil en als ik in zijn achteruit ga, lopen ze mee achteruit. Bepaal voor jezelf welke ruimte je tussen jou en je paard wil. Ik doe zelf schouder aan schouder omdat ik dan goed in me ooghoeken haar in de gaten kan houden. Nu is haar aandacht volledig bij me, soms komt het weleens voor dat ze even niet oplet en dan doe ik bovenstaande oefening om haar mind weer even op te frissen. Let wel dat je hier heeel consequent in bent. Ho is Ho en Terug is Terug en alles wat ze goed doet heel goed belonen. In het begin steeds met snoepjes eventueel en later bouw je dit af tot belonen met haar aaien over de hals en af en toe een snoepje.
Succes!