fnrs jury te streng?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bzoem

fnrs jury te streng?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 10:39

Nou rijd ik f-proeven, je weet wel die manege proeven waar ze juist naar de ruiter kijken en dat het dus niet uitmaakt of het een moeilijk of makkelijk paard is.
En mijn paardje heeft nog wel een aantal problemen dat ze ontzettend heet kan worden, of de onderhals erop zet of met der benen gaat stampen etc.
Is het dan juist dat ik aftrek krijg van de jury omdat mijn paard 'sterk en loperig' is?
Normaal is ze echt een bitch en toch wel braaf met wandelen enzo, maar nu was ze ontzettend hengstig en zo gek als een deur (springen, steigeren, rondjes om me heen dartelen) dus ik was al blij dat ze beetje normaal in de bak liep.
Dus, mag een fnrsjury bijv een 5 geven ipv een 6 doordat m'n paardje haar benen niet helemaal stil houd of der hals sterk maakt?

Het was trouwens een F12 proefje, rijd zelf F14 maar omdat het onze eerste wedstrijd was begon ik even iets lager zodat ik nog met een thiedemanteugel kon rijden.. Het is de bedoeling dat ik natuurlijk met haar zonder hulpteugels ga rijden en de hogere Fproefjes ga pakken, maar als dit commentaar zo blijft weet ik niet of dat zin heeft?

Mano88

Re: fnrs jury te streng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:41

ja, tuurlijk mogen zij dat, voor hun is dat hetzelfde als dat jij je paard niet geheel onder controle hebt..

want op dat moment klopt het 'geheel plaatje' niet, en dan kijken ze dus niet alleen naar je paard maar naar de combinatie ruiter & paard

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:45

Of het mag? Ja en Nee.

Ze mogen inderdaad niet kijken op wat voor pony je zit, maar als je in de F12 (of eigenlijk F14) zit vind ik wel dat je je paard onder controle moet kunnen rijden, en dus het totaal plaatje moet kloppen.

xchristienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:56

maar wat als je pony/paard nou altijd of snel met een der hals sterk maakt ?
Tong uitsteken

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:03

xchristienx schreef:
Tong uitsteken

Als het je eigen paard is, daar op gaan trainen. Een manege pony/paard en je wilt hoger dan 210 rijden, misschien een andere pony kiezen?

Maar ik ben gewoon van mening dat je in de F12 (F14) al redelijk moet kunnen rijden. Zeker gezien de oefeningen die je in de F12 (F14) hoort te doen. Dus vind ik dat een jury daar wel op mag letten, in de lagere F klasses nog niet, maar in de hogere proeven moet je paard ook nageeflijk en aan de teugel lopen. Dus totaal plaatje moet kloppen. Knipoog

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:06

Ik ga met Quir mee, als je meedoet op je eigen paard en die maakt zichzelf sterk, dan lijkt dat me een probleem dat je sowieso wilt verhelpen, is het een manege paard dan heb je gewoon een keer bad-luck, en als je nog mag kiezen, kies dan de volgende keer een ander, mag je niet kiezen en wordt het ingedeeld, dan maar hopen dat je de volgende keer op een andere zit.. Lachen

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 11:10

Quir schreef:
xchristienx schreef:
Tong uitsteken

Als het je eigen paard is, daar op gaan trainen. Een manege pony/paard en je wilt hoger dan 210 rijden, misschien een andere pony kiezen?

Maar ik ben gewoon van mening dat je in de F12 (F14) al redelijk moet kunnen rijden. Zeker gezien de oefeningen die je in de F12 (F14) hoort te doen. Dus vind ik dat een jury daar wel op mag letten, in de lagere F klasses nog niet, maar in de hogere proeven moet je paard ook nageeflijk en aan de teugel lopen. Dus totaal plaatje moet kloppen. Knipoog

Toen ik begon met de F13 was t verplicht aan de teugel te lopen, dus werd mijn winspunt toen afgekeurd omdat die pony niet geheel nageeflijk was. En nu maakt dat echt niet meer uit als ik zo naar de punten en de proeven kijk van anderen.
Het is inderdaad niet mijn eigen paard, maar ik kies geen ander.. dit is gewoon mijn meissie Tong uitsteken Maar bij mijn weten ging het dus helemaal niet zo slecht, ik was dus een beetje verbaasd van t commentaar..
Een ding had deze jury wel gelijk, heb het terug gezien op foto's Tong uitsteken ik houd me handen belachelijk wijd haha ...

Ik wil dus niet een ander, dit is het enige paard waar ik echt op rijd Ja

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 11:27

Bzoem schreef:
Quir schreef:

Toen ik begon met de F13 was t verplicht aan de teugel te lopen, dus werd mijn winspunt toen afgekeurd omdat die pony niet geheel nageeflijk was. En nu maakt dat echt niet meer uit als ik zo naar de punten en de proeven kijk van anderen.
Het is inderdaad niet mijn eigen paard, maar ik kies geen ander.. dit is gewoon mijn meissie Tong uitsteken Maar bij mijn weten ging het dus helemaal niet zo slecht, ik was dus een beetje verbaasd van t commentaar..
Een ding had deze jury wel gelijk, heb het terug gezien op foto's Tong uitsteken ik houd me handen belachelijk wijd haha ...

Ik wil dus niet een ander, dit is het enige paard waar ik echt op rijd Ja

Oke, nou zo veel oefenen als je kan dan, komt het vast wel goed.
Maar naar mijn weten hoort een paard (nog steeds) in de hogere klasses aan de teugel te lopen..
In ieder geval bij de FNRS wedstrijden hier op de manege wel.

Misschien heb je dit keer inderdaad een strengere jury gehad? Who cares, volgende keer beter. Knipoog
Je promotie punten haal je echt wel als je eraan toe bent, je zit al in een vrij hoge klasse, veel dromen daar alleen nog maar van. Dus gewoon veel oefenen en dus op je handen gaan letten, misschien dat je je handen beter houd dat gelijk het hele totaal plaatje beter klopt en dan rij je vanzelf boven de 210 en komen de promotie punten vanzelf! Knipoog

Succes ermee!

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 11:42

hihi bedankt Haha! jaa opzich was t ook niet slecht voor de eerste keer.. volgende keer ga ik idd beter op me handen letten Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 12:01

Jazekers mogen we dit meenemen zeker als je F12 of hoger gaat starten dan telt de hele combinatie. Waarom start je niet wat lager zodat je paardje ook aan de proefjes kan wennen en het wedstrijdgebeuren.
Tuurlijk houden we er rekening mee dat een paard wel eens een dollle bui heeft (althans ik wel) maar dit is geen vrijbrief om dan maar overal 6en of hoger voor te verlangen of als een dolle stier door je proef te stuiteren.

Gewoon goed oefenen en probeer de rust erin te krijgen dan komt de rest vanzelf.

Overigens kan een PP niet afgekeurd worden omdat je pony niet de hele proef nagefelijk was, je kunt hem hooguit niet gehaald hebben, maar afkeuren gebeurt niet.
Je paard dient wel degelijk nagefelijk te open alleen telt het hele plaatje mee vanaf de F12. Ik zou zeggen, ga eens schrijven bij ene jury, dat geeft een hele andere blik op de proeven en hoor je ook het overige commentaar wat niet op het protocol past, kan heeeeell leerzaam zijn.

Succes bij je volgende wedstrijd.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:26

bij ons op stal wordt er ook niet verlangd dat je aan de teugel loopt in de F12 en hoger.

ik hoor van anderen ook dat bij ons eigen paarden strenger beoordeeld worden dan de manegepaarden. kan ik ook bij in komen. wij oefenen toch een heel stuk vaker... maar heb het zelf nog nooit ondervonden. ik rij nu in de F7

maar ik heb met willem nog nooit onder de 220 gelopen, vaak boven de 230, ben zelfs winterkampioen geworden en willem loopt altijd nageeflijk. ik krijg nog steeds dezelfde commentaren als ik bij de knhs ook te horen krijg, alleen bij de fnrs durven ze wel 8en te geven. alleen wordt er bij de fnrs niet zo hard aan getrokken als je paard ff de neus in de lucht steekt of tegen de hand is. ik ervaar de fnrs als heel erg prettig en goede oefening voor mijn knhs proeven.

met willem kom ik de proeven na de F9 niet door... doorzitten een hele proef is echt onmogelijk.. dus dan ga ik het op een manegepaard verder proberen denk ik Haha! eens zien hoe het dan gaat

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 05:45

Welke manege rij jij dan, Willemshof?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:08

manege hellevoetsluis

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 13:19

Onze manege (Zilverster, te Zoetermeer) begon eerder met de F13 dan andere maneges geloof ik. Was toen een hele discussie, maar toen zei de manegehouder achteraf dat ze niet geldig waren onder andere omdat mijn pony niet aan de teugel had gelopen of iets. Ik heb eigenlijk niet precies uit gezocht hoe het zat, maar de volgende F13 die ik reed kreeg ik aftrek bij punten omdat dat paard bij sommige oefeningen omhoog kwam. Met datzelfde paard heb ik de F13 toen wel 2x gehaald, maar ik rijd nooit op hem in de lessen vandaar dat ik het nu met dit paardje ga proberen. Ze is trouwens wel nageeflijk maar als ze druk voelt (waar dan ook van afkomstig) zet ze de onderhalsspier erop en gaat ze licht stampen. En kan ze je soms totaal negeren, maar daar werken we aan. Overigens heeft ze een week geleden 2x een F9 proef gelopen, 1x 213 en 1x 203 (als ik het goed heb), terwijl bij de laatste ruiter veel meer controle was. Eerder had dit paard bij een F12 199 punten.
Maar mijn instructrice denkt dat ze vroeger vaker wedstrijden heeft gelopen, we hebben alleen geen idee waar dit paard vandaan komt.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 19:28

Nou het gaat er om hoe je je paard corrigeerd (als ik het zo goed typ Knipoog )
Als je nou een moeilijk of makkelijk paard heb letten ze wel op hoor maar als het F12 is dan moet je dat wel kunnen Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 21:30

In de F12 vindt ik wel dat dit van je verwacht mag worden. Bij de F6 is dit nog een ander verhaal, maar vanaf de F10 moet het toch echt wel netjes voor elkaar zijn hoor!