Pony trapt tegen staldeur! Wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessica_

Pony trapt tegen staldeur! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 18:37

Hallo,
Natacha en ik zitten een met een probleem.
Bram (haflinger) trapt tegen zijn staldeur om aandacht te trekken.
Zelfs 's nachts haalt hij het in zijn hoofd om te trappen.
De buren zijn hier echt niet blij mee en hebben dan ook al een paar keer geklaagd.
Eerst dachten we, we geven gewoon geen aandacht hij stopt vanzelf.
Dit hielp niet want hij blijft doortrappen tot er iemand komt.
Nu doen we elke keer als hij trapt een grote deur dicht (zonder oogcontact te maken) voor zijn stal waardoor hij helemaal alleen in een aparte ruimte staat. Dit helpt wel aardig hij stopt in ieder geval met trappen.
Maar als je dan na een half uur de deur weer open doet begint het weer opnieuw.
Vooral 's nachts is het heel vervelend, rond half 6 begint hij met trappen.
Natacha gaat der bed dan uit om de deur dicht te doen want ze heeft geen zin in boze buren. Huilen

Nu is dus mijn vraag, hoe leren we hem dat af? De hele dag de deur dicht houden is geen optie, maar elke keer de deur dicht doen als hij trapt heeft alleen tijdelijk nut.
Wie heeft er tips? Lachen

LiVetime

Re: Pony trapt tegen staldeur! Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:39

Misschien rubberen matten tegen de staldeur maken? Doen wij ook op stal als er paarden zijn die flink tekeer kunnen gaan. En hoe vaak krijgt je pony voer?

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:40

doet dr eentje van mij ook.. alstie het doet zeg ik: HEE! STOP! en als ze doorgaat zeg ik nog is.. HEE OPHOUDEN!

of gewoon een kussentje plaatsen op de plek waar hij het doet Clown

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:41

Bij mij op de manege hebben we een haflinger Sisi die dat ook doet maar als ze het doet gaat gewoon de boven deur dicht en dan stopt ze er ook mee en dan kan de boven deur na z'n 5 minuten weer open en dan doet ze het niet meer.

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:43

Een stroomdraadje spannen voor de deur, en evt spanning erop. Zo leert ie in de wei te blijven, zo leert ie van de deur af te blijven. Wij hebben ook zo'n pony gehad die t nodig vond om te staan rammelen als hij vond dat t etenstijd was. Hiermee was t heel snel voorbij. Wel opletten dat je de stroomdraad nergens langs waterleidingen*koper* laat gaan.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 18:45

Rubberen matten is wel een idee voor de geluidsoverlast. Lachen
Stroomdraadje is ook een goede tip, ik ga het even overleggen met Natas.
Bedankt voor de tips Haha!

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 18:49

@Emilion1985: Hij krijgt om 7 uur een plak hooi, om 10 uur een schep biks, om 3 uur 's middags peen, en om 7 uur weer een schep biks. En meestal om 11 uur 's avonds een plak hooi.
Verder word er elke dag wel iets mee gedaan (rijden, longeren etc. )

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:54

Als ik eerlijk ben vind ik de tijd tussen 7u en de tweede keer hooi om 23:00 wel erg lang. Brok is zo op. Kun je er niet voor zorgen dat je pony verspreid over de dag meer en vaker hooi krijgt? Persoonlijk zou ik om 07:00 hooi geven en daarna 's middags rond 16:00 nog een keer, tussendoor brok en rond 23:00 nog een plakje hooi.

Dat kan misschien al het getrap voorkomen.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 18:58

Ja, dat zou wel kunnen maar hij staat wel van 11 tot 3 uur buiten (in de padock) . Als hij dan in stal komt heeft hij gelijk peen. Dan zou ik tussen de peen om 3 uur en brok om 6 uur nog hooi moeten geven om half 5 ongeveer?

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:03

En dan heb je kans dat ie de hele dag door blijft schoppen omdat ie weet dat ie nog hooi moet krijgen na zn peen...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:05

Staat hij buiten in het land of in de bak? En peen is harstikke gezond en lekker natuurlijk, maar dat vult ook niet echt. Je voerschema kun je zelf beetje uitpuzzelen, maar belangrijk is dat je ervoor zorgt dat je pony niet te lang met een vrij lege maag staat. Kun je niet als je pony weer terug komt van buiten ook gelijk een plak hooi in de stal leggen? En dan tegen half 5 nog een keertje brok geven?

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 19:10

Hij staat in de bak, hij heeft dan dus ook verder niets te eten.
Zijn voerschema zou ik wel kunnen veranderen. Lachen
Maar hoe los ik het dan op als hij geen eten heeft en aandacht wil terwijl ik met een andere pony bezig ben?

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:12

is er een mogelijkheid om hem s'nachts buiten te zetten?
Dan raad ik je dit aan mijn paard trapt ook de hele dag tegen de deur aan.
Ik heb haar sinds maandag s'nachts na buiten gedaan en overdag op stal en ik moet zeggen dit bevalt erg goed.
En geef je pony onbeperkt hooi dit kan geen kwaad.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 19:13

's nachts buiten is geen optie helaas.
onbeperkt hooi, krijgt hij dan niet teveel eten?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:17

als je pony zoveel op stal staat zou ik eigenlijk niet onbeperkt hooi geven. en aandachttrekkerij: afstraffen. Wij hebben ook zo'n paard op stal. Als je voerschema kunt veranderen, zou dat al super zijn. Mss kun je je pony wat hooi geven als je met ander dier bezig bent?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:27

jessica_ schreef:
onbeperkt hooi, krijgt hij dan niet teveel eten?

De spijsvertering van een paard is gemaakt om de hele dag door kleine beetjes voer te verwerken, een paard is er dus op ingesteld om de hele dag door te grazen.
De pony staat redelijk lang op stal zonder wat te doen, het kan goed zijn dat hij zich verveelt en daarom aandacht probeert te trekken, een paard heeft nl. ook geen vast slaap/waak ritme en maakt gedurende de dag een aantal korte dutjes. Ze slapen niet zoals wij een flink aantal uren achter elkaar.
Het is ook goed tegen de verveling dat hij de hele dag door kan eten. Verder is ruwvoer heel goed voor het paard, je kunt ook bijvoorbeeld 2/3 hooi en 1/3 stro geven (als hij niet al op stro staat).
Als je pony een dikke buik krijgt is dit een teken dat zijn darmen gevuld zijn, dit is dus eigelijk een goed teken! Een paard is te dik als je zijn ribben niet meer kunt zien/voelen.
De meeste paarden en pony's zijn trouwens goed in staat om alle benodigde voedingsstoffen uit hooi/gras te halen, als ze er maar voldoende van krijgen. Dus je kunt evt. ook terug in krachtvoer als je denkt dat je pony te dik wordt.

Mijn paard (kwpn-er) krijgt alleen gras/hooi hij doet het er prima op, ik rijd 4-5 keer per week en maak zelfs dagtochten door heuvelachtig terrein.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:49

Mijn paard krijgt heel weinig kracht voor en behoorlijk wat hooi zodat ze de hele dag wat te doen heeft.
Een paard inderdaad de hele dag kleine beetje net wat Esther hierboven zegt.
Het kan echt geen kwaad om je pony onbeperkt hooi te geven als hij 24 uur per dag op de wei staat dan eet hij toch ook de hele dag door.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:55

Het is al gezegd: je pony krijgt wel erg weinig ruwvoer (niet zo gezond, pas op voor maagzweren), en verveelt zich natuurlijk te pletter als hij zo lang op stal staat en niets te doen heeft. M.i. is het dan ook niet eerlijk om hem af te straffen voor zijn gedrag (hoewel ik snap dat je er gek van word, en de buren...). Beter is het om de oorzaak weg te nemen, dus: meer naar buiten (met andere paarden natuurlijk) en meer ruwvoer.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:40

Járen geleden (ik haal het nog eens aan, want ik moet er nog steeds wel eens aan denken, vind het een hele strakke aktie Haha!) heeft iemand op bokt een 's morgens vroeg ineens een emmer koud water over de boxdeur gegooid bij een paard dat dit ook bijna dagelijks deed. Gewoon vanuit het niets gooien. Paard heeft nooit geweten waar het vandaan kwam en heeft het nooit meer gedaan Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 20:50

Tja, het paard verveelt zich duidelijk te pletter op stal. Ik zou hem heel anders gaan houden, minder op stal zetten bijvoorbeeld. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 23:39

Nadya schreef:
Tja, het paard verveelt zich duidelijk te pletter op stal. Ik zou hem heel anders gaan houden, minder op stal zetten bijvoorbeeld. Lachen

inderdaad. 'zelfs 's nachts'... tja, een paard kent geen dag- en nachtritme zoals wij mensen dat kennen. op 24 uur slaapt een paard zo'n 4 uur, en het maakt niet uit of het dan dag of nacht is. waarom staat hij zoveel op stal?

verder zeg je 'hij gaat door tot er iemand komt'. en daar zit de fout. jullie willen wel negeren, maar zijn daarin niet consequent. negeren is negeren, en zodra hij niet trapt, meteen ernaartoe, aandacht geven, lief woord, aaitje, evt snoepje. als hij trapt, blijven negeren, al duurt het uren. hij heeft nu geleerd, dat als hij maar lang genoeg doorgaat, er toch wel iemand komt. zijn gedrag wordt dus beloond.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 23:50

Ha Merrieveulen, ik zag inderdaad ook dat zinnetje 'zelfs 's nachts'. Paarden slapen niet net als mensen 's nachts en ik vind het zo jammer dat mensen dat blijkbaar niet weten. Een paard is geen mens.
Het lijkt me zo duidelijk wat dat beestje aangeeft. Zo jammer dat mensen dat niet weten of willen inzien.

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 08:44

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om hem de hele dag buiten te zetten. Hij staat van 11 tot 3 buiten (in de bak). Ik ga proberen om hem onbeperkt hooi te geven zodat hij wat te doen heeft.
Bedankt voor de tips allemaal. Lachen
@Elles: Geweldig als zoiets werkt, alleen denk ik dat ik dit bij Bram niet ga proberen Knipoog
Hij is bang voor water, we zijn het nu stapje voor stapje aan het opbouwen. Het gaat steeds beter en hij raakt al gewend aan het water. Als ik dan een emmer water over hem heen gooi denk ik dat hij zich dood schrikt en mischien wel stopt met trappen maar wel een trauma heeft voor water Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 08:52

vier uur per dag buiten is echt veel en veel te weinig... waarom kan hij niet meer buiten?

jessica_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-07 08:55

Omdat er maar 1 bak is en verder geen weiland.
Er moeten nog meer paarden naar buiten en ze kunnen niet allemaal tergelijk naar buiten. Er is geen andere mogelijkheid helaas. Ach gut