Inderdaad zoals debbie zegt je proeven filmen, kan je zelf precies terug zien wat er nu niet goed gaat en waarom je dat punt voor dat onderdeel gehaald hebt.
Ik heb het met mijn vorige merrie ook gehad, telkens 1 of 2 punten te weinig voor winst. Toen ik eenmaal de punten reed, bleven ze komen. met mijn merrie die ik nu heb, gaat het allemaal heel lekker eigenlijk.
maar waarschijnlijk ga je je te veel focussen op 1 onderdeel. De vorige keer ging de galop niet goed, dus in de proef zit je de hele tijd van: galop, galop... Daardoor ga je de andere onderdelen slodig rijden en werk je ze niet meer af.
Thuis moet je gewoon je proefje rijden en elk onderdeel oefenen totdat die goed gaat, gaat het goed ga je naar de volgende oefening, enz... Niet te veel op 1 punt blijven hangen. Ook in de proef echt per onderdeel rijden, als je gebroken lijn rijd die ook echt rijden en met je gedachten en concentratie bij dat onderdeel zijn. Als je helemaal klaar bent met dat onderdeel ga je je concentratie richten op het volgende onderdeel.
Denk er dan ook goed aan dat je bij een grote volte bij A of C de hoeken afsnijd, maar de hoek voor en na de volte wél goed doorrijd. kijk goed waar je heen gaat en zorg dat je de X raakt. Bij de volte bij E en B, zorgen dat je de hoefslag goed raakt, liefst 2 tot 3 m voor de E of B op de hoefslag en 2 of 3 m na de B of E op de hoefslag, de stelling goed houden en ook op de hoefslag stelling en buiging houden. Bij de gebroken lijn goed de hoek er voor en er na in rijden en duidelijk de stelling om zetten, ook voor van handveranderen goed en duidelijk de hoek in en voor midden draf iets terug nemen in tempo, als je paard recht hebt dan de middendraf rijden.
Met dat soort dingen moet je goed opletten, dat zijn de stukken waar je punten mee rijd. Je kan wel gewoon een volte rijden, maar dan zal je een 6 halen, haal je dan ergens een 4 of 5 heb je geen punt die het omhoog kan halen. Rijd je de hoeken voor en na de volte goed door, is de stelling goed en behoud je die in de volte, kijk je goed waar heen gaat en is de volte echt goed rond? Dan kan je daar een 7 of 8 voor krijgen. Dan maakt het dus niet uit als je voor een andere onderdeel een keer een 4 of 5 rijd, die wordt wel op gehaald door een ander punt.
Veel succes met de wedstrijden! De puntjes op de I gaan zetten, dan stromen straks de punten binnen!