Paard is bang voor eczeemdeken! en problemen met deze deken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

geluksvogel

Paard is bang voor eczeemdeken! en problemen met deze deken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 15:48

Hallo

Mijn paardje staat sinds vorig jaar zomer onder de Pagony Eczema. Vorig jaar ging het wel aardig maar dit jaar is het echt een ramp! Melody is echt heel bang ervoor. Hij moet over haar hoofd getrokken worden en daar is ze zeer tegen. Erop doen is niet het probleem maar eraf... echt een ramp. Het duurt een half uur voordat ik haar heb en dan is ze echt heel bang. Ze gaat zweten, draaien, grote neusgaten en doet alles om eraan te omkomen. Dat ding is elektrisch geladen omdat hij syntetisch als de ikweetnietwat is en knetterd enorm als je hem eraf haalt, daar is ze denk ik het meest van voor.

Ik wil hem er elke dag met dit warme weer een paar uurtjes afhalen omdat ze er gigantisch onder zweet, maar al zou ik dat niet doen, als ik wil rijden moet hij er ook normaal af kunnen!

Heeft er iemand een idee want het is hulpeloos Verdrietig

En voor degene die deze deken ook hebben, hoe zit dat met jullie met zweten, eraf halen en de reutemeteut?

Alvast bedankt!

Cassidy

Re: Paard is bang voor eczeemdeken! en problemen met deze deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:48

Ik heb helaas voor jou en gelukkig voor mij geen ervaring met exceemdekens, maar wel met het probleem dat kan komen als je paard bang is om een deken over zijn hoofd aan wilt trekken. Dat heb ik met wortels opgelost. Dat statische geknetter, is daar niets aan te doen? Heb je het al een keer met een andere deken geprobeerd?

In wat voor situatie doe jij die deken af? Is dat op het land, is dat in zijn box? Heb je al een keer geprobeerd om haar eerst eten te geven en tijdens het eten die deken te proberen af te doen? Is opdoen een probleem? Is er geen mogelijkheid om de deken zo te (ver)maken dat hij niet over het hoofd moet?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 18:24

Cassidy schreef:
Ik heb helaas voor jou en gelukkig voor mij geen ervaring met exceemdekens, maar wel met het probleem dat kan komen als je paard bang is om een deken over zijn hoofd aan wilt trekken. Dat heb ik met wortels opgelost. Dat statische geknetter, is daar niets aan te doen? Heb je het al een keer met een andere deken geprobeerd?

In wat voor situatie doe jij die deken af? Is dat op het land, is dat in zijn box? Heb je al een keer geprobeerd om haar eerst eten te geven en tijdens het eten die deken te proberen af te doen? Is opdoen een probleem? Is er geen mogelijkheid om de deken zo te (ver)maken dat hij niet over het hoofd moet?

Ik heb een pagony vliegendeken gehad met hals maar omdat ze echt schuurde, ging die al snel stuk en hij schuurde ook heel haar borst kaal met bloedende plekken aan toe dus niet best. De Boett eczema is stukken duurder en ik zie van plaatjes geen verschil maar ik weet dus niet of het iets uitmaakt. Ik denk eigenlijk van niet Knipoog

Ik doe hem op vrijwel altijd bij het eten geven. Ze heeft geen box maar staat in een bak met inloopstal maar die is afgesloten omdat ze dan enorm gaat schuren aan de wanden. Het afdoen tijdens het eten gaat hetzelfde, ze rent naar de achterkant van de bak en ze laat gerust het eten staan om die deken niet af te hoeven. Hoewel haar enorme gulzigheid het meestal wel wint als ik voer pak en dan een halstertouw om haar nek doe. Dat doe ik altijd omdat ik haar dan nog kan vasthouden voordat ze wegloopt Knipoog Maar nog duurt het eeuwen en is ze echt bang. Opdoen is niet het grootste probleem. Dat gaat stukken beter Ja

Ik zou niet weten hoe ik hem dan zou moeten vermaken dat hij er niet overheen moet, maar ik ben dan bang dat de hals niet genoeg gesloten is om die rotvliegjes weg te houden. Hoop dat je genoeg antwoorden op je vragen hebt Knipoog Bedankt!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 20:46

Ik heb een pagony en meulenkamp deken. Dat knetteren heb ik niet zo'n last van ook vind mijn paard het gelukkig niet vervelend dat ie uit moet. Heeft jou paard er een nare ervaring mee gehad? stukje hard platic van de sluiting tegen haar oog of iets dergelijks? Ik zou je paard vast zetten op de poetsplaats of zo en je handen wat nat maken tegen het knetteren.Vervolgens dan de deken afhalen en dan pas even het halster touw los maken. Meteen wat lekkers geven. Dat even twee weken volhouden zodat je paard leert dat weg lopen geen voordeel oplevert. Ik hoop dat dit iets helpt.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:43

Ik heb helaas niet zo de oplossing voor je probleem.

Wel een vraag. Waarom haal je de deken er af als hij het land op gaat? Die deken moet je om doen en alleen met rijden afdoen. Anders heeft het geen zin en wordt hij gewoon gestoken. Als hij eenmaal gestoken is heeft het namelijk ook geen effect meer als je de deken erna weer op doet.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:46

er bestaan ook eczeemdekens die een ritssluiting hebben bij de hals, die hoeft dus niet over het hoofd. Is dat een oplossing?

Mijn paarden hebben ook de pagony eczema, maar vinden het prima om hem aan en uit te doen, ik heb daar geen probleem mee. Wel even het hoofdgat zo groot mogelijk maken voor je hem aan en uit doet, zodat ze zo kort mogelijk helemaal niets zien.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 21:54

mijn pony is ook super statische met pagonie eczeemdeken afdoen, maar gelukkig doet ze niets, als met haar neus in haar voerbak staat. Ik zou de deken wel ophouden in het weiland, ik heb hem vandaag en paar uurtjes afgedaan...meteen de staart geschuurt! Zucht!
Wat ik wel een nadeel van deze deken vind, is dat als ze graast, haar hals voor de helft bloot komt te liggen, en dat blijft zo als haar hoofd weer omhoog komt. weet niet of jij er ook last van heb, maar mijn pony gaat dat stuk manen weer afschuren.
Ik heb de deken wel gewassen met wasverzachter, werd aangeraden tegen statischeheid...deken is gekrompen en nog steeds statische!!
Hoop dat je een oplossing krijgt voor je probleem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 22:58

Als opdoen geen probleem is, denk ik eerder dat het echt die statische lading van de deken is die ervoor zorgt dat je paard zo in paniek raakt. Ik zou even met de maker van de deken contact opnemen hoe je dit probleem op kunt lossen. Probeer ook te desensibiliseren, door de deken een aantal keer achter elkaar op en af te doen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 02:35

verschil tussen pagony eczema en de boett is trouwens vrij duidelijk als je ze in het echt naast elkaar ziet (materiaal, afwerki ng en een flink verschil in pasvorm )

ik gok ook dat het in dit geval de statische lading is

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 17:44

@morelia
Niet dat ik weet Lachen Mijn ouders doen hem ook weleens af dus miss bij hun onbewust want ze weten het niet.
@Nadir
Ik doe hem af omdat mijn paard er met deze tempraturen enorm onder zweet. Ze staat echt te zweten en dat vind ik niet lekker. Ze staat niet op het land maar in een bak, nu langzamerhand wat meer op een weiland. Maar ik doe hem dus af om even te ''luchten'' Knipoog
@skessa
Ik ken ze niet, heb jij informatie voor me?
@happytime
Ik heb dat niet, de hals is heel ruim en hij zit goed opgesloten zeg maar. Ik zorg dat ze nergens bij kan waar ze kan schuren Knipoog

Cassidy en draumpje bedankt Lachen

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 18:11

ik ga voor je zoeken.
Ze stonden vorig jaar in het zomereczeemtopic.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:51

Pagony is misschien een aardige, goedkope oplossing, maar ideaal voor het paard is het absoluut niet.
Een pony die ik kende had ook een pagony, precies wat jij beschrijft, zweten onder de deken en statisch. Hij was ook na 1 keer schuren kapot.
De eigenaar is toen op Boett overgestapt. Paard was echt heerlijk koel in de deken na een hele dag in de brandende zon, niet statisch meer, en kon een hele hoop meer hebben.
Oplossing is mijns inziens duidelijk dus..

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 15:56

Je zou de deken een beetje vochtig kunnen maken met een plantenspuit dan zou je het statische kwijt moeten zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:30

Ik zou een ritsluiting in de deken die je nu hebt laten zetten. Dat is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing, en maakt het voor je paard gemakkelijker. Waarschijnlijk knettert hij dan ook niet meer (ik merk dat de fleecedeken van mijn paard ook knettert als ik hem over zijn vacht heentrek, hij doet dat niet als ik hem gewoon opvouw en er dan afhaal).

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:36

andere deken kopen. Pagony eczeemdeken lijkt leuk, maar is het niet.
ik heb zelf de Bucas Buzz-off, die bevalt prima, ook lekker koel vanwege UV-werende stof. Boett schijnt dat ook te hebben, maar daarmee heb ikzelf geen ervaring. succes!

nog een voordeel vd Bucas: hoeft niet over 't hoofd! en hij knettert niet bij op/afdoen.