los rukken en wegrennen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

annet155

los rukken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 09:11

Hoi, Ik heb een probleem met mijn paard. Ze staat sinds een week nu op de wei. ze staat alleen maar om haar wei heen staat een kudde paarden van een handelaar. Het probleem is dat ik haar niet meer te pakken kan krijgen. vorig jaar stond die kudde paarden er nog niet en toen kwam ze altijd in een drafje naar me toe. Ik ben gister naar haar toe gegaan en toen ik haar niet kon pakken ben ik haar op gaan jagen. Dus elke keer dat ze weg wilde rennen dat ik haar liet rennen. Toen ik haar eindelijk te pakken had wilde ik haar gaan poetsen aan het hek aan de voorkant van de wei. maar die kudde andere paarden stonden aan de achterkant. dus ik had haar vastgezet en ging poetsen. totdat ze 1 stap achteruit zetten en gewoon aan haar touw ging hangen, totdat het brak. en daarna rende ze weg weer naar die andere paarden.. Na een poosje heb ik haar weer gehaald en weer meegenomen om te poetsen maar ik was bang dat ze weer ging hangen. Ik had bedacht dat ik haar nog eventjes zou poetsen en daarna zelf weg zou brengen terug naar die paarden. dus ik wilde met haar naar achter lopen en toen begon ze ook weer raar te doen. dribbelen en wegspringen. toen heb ik haar halster uitgedaan en ben ik maar naar huis gegaan. Ik weet echt niet hoe ik dit moet oplossen.

Ik hoop dat iemand mijn verhaal snapt en tips kan geven.

Patsab

Re: los rukken en wegrennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:19

Hoi, ziet er naar uit dat je paardje bij " de kudde" wil blijven, je geeft al aan dat toen ze alleen stond altijd in een drafje naar je toe kwam, nu doet ze het weer alleen naar de kudde toe. Erg vervelend voor je maar je paard opjagen heeft geen zin, wordt alleen maar erger, heb het zelf ook gehad en ben uiteindelijk zelf in de wei gaan zitten met allerlei lekkers, kan even duren voor ze dan bij je komen maar geduld is een schone zaak. Met het opjagen van je paard wordt het een spelletje op het laatst. Als je je paard uiteindelijk hebt zorgen dat je de controle behoudt en niet vastbinden, touw aan het halster en je paard onder het poetsen zelf vasthouden zodat ze bij je moet blijven.

Sterkte ermee en veel geduld gewenst!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:35

IK zou grondwerk gaan doen om iig te leren haar aandacht vast te houden als jij met haar bezig bent. En voor een maatje zorgen in haar eigen weiland, want ze heeft duidelijk een knauw gekregen van het alleenstaan en wil naar andere paarden toe. Als ze niet bang hoeft te zijn om weer alleen te komen te staan, zal haar gedrag ook afzwakken.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:35

En op een plek poetsen waar ze de andere paarden niet kan zien staan. Bij ons staan er twee paarden in de wei en als ik mijn paard uit de wei haal kan ze nog wel een beetje druk doen, maar zodra ze elkaar niet meer zien is er niks aan de hand.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 09:42

op de plek waar ik haar poets kan ze de andere paarden ook niet meer zien. een maatje voor haar zou ik zelf wel willen maar daar zijn mijn ouders het niet mee eens. ik ga vanmiddag wel naar haar toe zonder de bedoeling om te gaan rijden en ik neem wel een boek mee ofzo en lekkers. denken jullie dat dat helpt? zou het ook helpen als ik gewoon allerlei oefeningen met haar ga doen. bv. het lopen aan de hand weer oefenen enzo. dus halt, stap, draf? zodat ze weer naar mij gaat luisteren? gisteren zag ik het echt even niet meer zitten namelijk..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:00

Oefeningen aan de hand zoals: halt, stap, draf valt onder grondwerk. En ja, dat helpt om haar weer te laten luisteren.

Nog een tip: koop een touwhalster en een leadrope, die zijn wat scherper en dan heb je wat meer te vertellen, maar dan moet je ook weten hoe je daarmee om moet gaan. Je mag hem alleen aan het touwhalster niet vastzetten, en moet zelf ook leren dat jij de druk acuut laat varen op het moment dat het paard nageeft voor die druk op het halster.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 10:06

nouja omdat ik niet zo heel veel verstand heb van lichaamstaal naar mijn paard toe enzo denk ik niet dat het slim is om dan een scherper iets te kopen. ik denk dat ik dan juist meer kan verpesten. maar als het zo met het halster nog steeds niet gaat zal ik er nog eens over na denken. bedankt voor je tips Lachen ik ga vanmiddag aan de slag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:32

Juist door je bezig te houden met grondwerk leer je heel veel over de lichaamstaal. Misschien is er wel iemand bij jouw in de buurt die aan Natural Horsemanship doet en je een beetje wegwijs kan maken bij het gebruik van het touwhalster, de leadrope en eventueel een stick? Eddy Modde van Parelli zit in Zeeland, misschien kun je een keertje een snuffelavond bezoeken of gaan kijken als er iemand een cursus geeft?

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 10:57

Ik ken zelf geen mensen die zich hier mee bezig houden maar als het nou echt niet meer lukt moet ik daar mischien maar over na gaan denken ja. Ik heb net ook even gelezen op www.paardnatuurlijk.nl en daar stonden ook wel nuttige dingen op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:03

Voordeel van een forum is dat je met mensen in je regio in contact kunt komen die zich er wel mee bezig houden. Plaats een zoekertje op bokt, of ga anders even kijken op dit forum:

http://137.224.239.40/nh/forum/

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:36

Voor het vastzetten kun je eventueel nog een koeienband aanschaffen. Die krijgen ze niet zo snel kapot.

Verder, ja, grondwerk. Zorgen dat jij interessanter bent dan die groep paarden!

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 14:47

hmm dan zorgt ze wel dat het hek kapot gaat Knipoog maar ik ben vanmiddag van half 1 tot 3 uur in haar wei geweest. boekje lezen en dan af en toe naar haar toe lopen en even poetsen. en met haar lopen. halt, stap, draf en het wijken voor druk herhaald het ging nu allemaal goed en relaxed eignelijk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:59

Om te voorkomen dat ze leert dat ze los kan komen moet je sowieso niet aan een hek vastzetten, maar aan een stevige muur, en een stevige ring. Als ze wel een hek uit zijn scharnieren trekt of een hek zo stuk gaat dat ze planken aan het touw heeft bungelen die achter haar aanslepen, kan een paard daar hele erge verwondingen aan overhouden.

Als je weet dat je paard in een dergelijke situatie gaat trekken, dan zet je haar het beste niet vast....

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 16:43

hoe kun je haar dat zoiezo afleren dan? ik kan haar toch moeilijk heel de tijd vasthouden als ik hoeven moet krabben enzo. en het hek ging ook niet kapot maar haar touw brak gewoon af bij de sluiting..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 23:46

wees blij dat het touw brak, een paard dat gaat hangen kan de bovenste nekwervels en schedelbasis lelijk beschadigen. zeker niet zo strak vastknopen dat het touw niet stukgaat dus.

grondwerken is hierin zowiezo belangrijk, op die manier leert ze op jou vertrouwen als ze niet bij de groep is. en zorg voor gezelschap van (een) ander(e) paard(en) in haar wei, een paard hoort niet alleen te staan. dat is uiteindelijk ook het beginsel van dit probleem.

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:06

als het touw brak dan moet ze wel iets heel raars hebben gedaan. Gaaaap

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 09:24

Alfa_Girl schreef:
als het touw brak dan moet ze wel iets heel raars hebben gedaan. Gaaaap

een C-pony weegt zo'n 400 kilo, denk jij dat de knip van een halstertouw gemaakt is om dat te kunnen houden? het kost de meeste paarden geen enkele moeite om zo'n ding stuk te trekken hoor.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 19:49

Ik zou ook best een ander paard in haar wei willen hoor maar daar is mijn moeder het niet mee eens. en het is vaak ook lastig als je dan weg gaat met 1 van de paarden. maar ze hoefde er niet lang aan te trekken dat ding brak zo door. en ik had een paardenknoop er in gelegt maar ik kreeg de kans niet om daar aan te trekken want toen had ze hem al los.

Ik ben nu al een paar dagen bezig met gewoon haar los laten staan en ho zeggen. zet ze een stap vooruit dan zet ik haar weer een stap terug en beloon ik haar als ze stil blijft staan. dan hoop ik dat ik haar op den duur niet eens meer vast hoef te zetten Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:02

dat werkt inderdaad wel het fijnste.