Oei..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

November

Oei..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 14:56

Ik heb aanstaande zondag een concours..
ik rijd 2 proefjes..
mijn eerste proef heb ik rond 10 uur..
en pas een half uur later mijn 2e proef..
wat moet ik in de tussentijd doen?
beetje stappen of toch bezig blijven..

(ik heb niet veel concours ervaring..alleen onderling..en dit is een écht concours)

Anoniem

Re: Oei..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:00

Gewoon lekker stappen, en het laatste kwartiertje lekker inrijden

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:04

Inderdaad een half uur blijven rijden is wat lang. Maar als je je eerste proef rijdt, even lekker stapt, kan je even napraten over je proef, kijken wat goed en niet goed ging, even je tweede proefje nog een keer doorlezen, en dan nog even losrijden, klein beetje opwarmen weer en wat overgangen maken, je paard in de hand stellen, en aan het been zetten, dan is een halfuur echt zo om!

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 15:06

okee, dankjewel..voor jullie recties..Lachen

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:08

Tja, dat blijft inderdaad lastig....

Ik doe altijd veel stapoefeningen tussen door, misschien 1 drafje en 1 galopje maar dan meer om haar actief en voor het been te houden.
Als je actief gaat rijden heb je kans dat je paard dan helemaal 'leeg' is voor het 2de proefje.
Maar als je met een lang teugeltje gaat stappen en kletsen, denkt je paard straks dat ie klaar is en reageert ie misschien niet helemaal goed als ie daarna weer aan de bak moet...

Daarnaast zijn paarden ook individuen, en misschien moet je dan maar wat verschillende aanpakken proberen en kijken waarbij je het beste door je 2de proefje komt...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:21

Actief houden voor het been. Dat verschilt per paard/pony; de een moet je echt blijven rijden. Zelf rijd ik een paar overgangen om te zorgen dat ie scherp blijft maar ik probeer te voorkomen dat ik hem leeg rijd tussen de proeven door.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:23

Ik stap altijd eerst een paar rondjes en zet dan m'n pony weer aan het werk. Ik denk dat het per paard/pony verschilt, de mijne is nl. nogal hyperactief op wedstrijd. Huilen van het lachen

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:25

Ezter schreef:
Inderdaad een half uur blijven rijden is wat lang. Maar als je je eerste proef rijdt, even lekker stapt, kan je even napraten over je proef, kijken wat goed en niet goed ging, even je tweede proefje nog een keer doorlezen, en dan nog even losrijden, klein beetje opwarmen weer en wat overgangen maken, je paard in de hand stellen, en aan het been zetten, dan is een halfuur echt zo om!

Idd.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:27

Een half uur tussen de proeven in is hier in de regio normaal. Ik zou na je eerste proef lekker een tijdje met lange teugel stappen, en 10 minuten van te voren nog even oppakken en even wakker maken.

Succes Lachen

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 17:37

dankje wel allemaal...ik heb hier veel aan:D..

sas_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 17:41

bij mij zit er meestal een half uur of meer tussen. Na de proef stap ik altijd daarna begin ik hem weer op te pakken. Ik weet meestal wel wat ik in me volgende proef heb zitten dus daar neem ik losse onderdelen van mee. En dan is het half uur snel om Lachen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:27

ik stap altijd een poos en dan pak ik hem weer op.
willem verliest snel impuls, dus ik kan hem niet aan het werk houden, dan istie echt te moe. voor zijn koppie is het ook bter als ik hem 20 min gewoon stap en dan ff een galopje of drafje doe.

ik heb in die 4 jaar tijd flink moeten zoeken naar de fijnste methode. dus je moet zelf even kijken wat voor jou en jepaard het beste is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:31

pas een half uur?? Da's nog niks, ik heb wel eens 45min tussen 2 proeven gehad en zelfs een keer een uur(!), omdat er iemand persé op d'r eigen tijd wilde starten.

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 20:35

Sammie schreef:
pas een half uur?? Da's nog niks, ik heb wel eens 45min tussen 2 proeven gehad en zelfs een keer een uur(!), omdat er iemand persé op d'r eigen tijd wilde starten.

ja, een half uur, dat is best veel..aangezien bijna iedereen iets van 5 min heeft..

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 20:38

Ik blijf ook altijd lang stappen. Pas 5 of max 10 minutjes (ligt er aan hoe ie voelt) pak ik em even op om em weer even wakker te maken Haha!

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:48

Ik stap ook altijd eventjes 10 min. als ik daarna niet gelijk de proef in hoef pak ik hem weer op en rij gewoon weer verder, net als met losrijden voor de eerste proef. Als ik commentaar van de jury heb waar ik wat mee kan, werk ik daar vaak nog even aan.

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 13:50

oke Lachen

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:29

Ezter schreef:

Ja

Veel succes trouwens! Knipoog

Aardbeitjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:22

ik altijd 10 tot 15 minuten.. Langer niet

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 15:50

10 minuten stappen en een beetje napraten over de 1e proef. Daarna rustig overgangen gaan rijden. Als je paard de 1e proef onrustig was, dan de nadruk op ontspannen leggen (dus veel lange hals, rustige overgangen), was je paard te lauw, ga dan veel snelle overgangen van galop naar draf, van draf naar halt, uit halt wegdraven enz. om je paard goed wakker en aan je been te krijgen.

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 20:48

Op de startlijst staat vaak dat er een halfuur tussen zit,
maar bij ons is het meestal 15 á 20 minuten.
En ik spreek dan even door hoe het is gegaan en dan ga ik even stappen en daarna rijden.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 20:54

wow een halfuur?
wij mogen de proeven (meestal) direct achter elkaar aan..wel zo fijn..
Langste wachttijd is 5 min Bloos (noord-nederlnd)

Wat ik zou doen?
Ik denk idd even rustig de proef doorpraten..even stappen..en de laatste 10/15 min weer actief maken enz..
Maar lijkt me idd per paard verschillend..kwestie van proberen..
en vooral..op je gevoel af gaan!
Wat jij denkt dat het beste is..
Jij kent immers jouw paard het beste, neem ik aan? Knipoog
succes alvast!

xxNANDOxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 16:20

wat ik zou doen:
10 minuten vorige proef doorspreken, wat ging goed..? en wat niet..?
dan 5 minuten stappen, maar wel dat hij goed voorwaarts blijft, en niet half in slaap valt..
dan gewoon weer oppakken en 15 minuten goed rijden..

sucses Haha!

xLiekeH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 11:35

even stappen
en dan weer 15 min draven

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 10:36

Ika ga altijd na mijn 1e proef lekker stappen en wat oefeningen in stap doen, ik geef geen lange teugel. Maar ga haar alert houden door stapje wijken of schouderbinnenwaarts. Ook passen verkleinen en verruimen, keertwendingen en veel overgangen halt/stap en stap/halt. 10 minuten voor de 2e proef ga ik haar weer aan het werk zetten en dan vooral veel overgangen en weinig galop. Vlak voor dat ik de ring in moet nog even goed wakker maken en loswerken in stap!

Maar meestal hebben we hier 10 tot 15 minuten tussen de proeven buiten en binnen meestal een half uur.