Vers gemaaid gras

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 10:29

Omdat de boer naast ons net aan het maaien is wil ik, als hij straks klaar is, onze paarden trakteren op een portie vers gras. Ons weiland is nog te kaal, dus ze staan in paddocks en hebben wel al een paar keer kunnen grazen op een klein stukje ( wat nu dus ook kaal is).
Nu weet ik dat je bij vers gras op moet passen op fructaan, maar ook op nitriet/ nitraat wat zich vormt als het te lang ligt.
Dus kan ik de paarden straks zonder gevaar wat gras geven, geen bakken vol, of kan ik het maar beter laten ivm risico op koliek, etc.
Hoe lang kan ik gras laten liggen, ik dacht hooguit enkele uren, ivm nitriet/ nitraat, maar ik weet het niet zeker meer.

DubbelFun

Re: Vers gemaaid gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:37

Hoe lang is het gras en hoe is het gemaaid.
Gras van een elektrische HTK-maaier is niet geschikt (kan olie bevatten) en is vaak te kort.
Gras wat gemaaid is om ingekuild/gebaald te worden is wel geschikt, maar idd niet te lang laten liggen want dan gaat het fermenteren.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 10:39

Het moet inderdaad niet te kort zijn, kan verstopping veroorzaken. Wanneer ik het voer doe ik het door het hooi heen mengen, moeten ze het eruit vissen en nemen ze geen enorme happen vers gras wat aan elkaar plakt ofzo. Ook zijn ze dan lekker lang bezig. Knipoog

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 10:50

Het wordt gemaaid om in te kuilen. Goeie tip, Jeddah, dan meng ik het door hun middagmaaltje hooi. Dan is de boer net klaar en kan ik stiekum wat bij elkaar harken Knipoog

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:22

ik ben zelf boerin en een ding zien jullie nog even over het hoofd.
hoe zwaar is het land bemest? het is heel sociaal van je dat je je paarden op vers gras wil trakteren maar kijk wel uit voor de eiwitten die er in zitten als het zwaar bemest is ( mest en kunstmest).
ik zou het dan het liefst in kleine porties samen met stro voeren.
in hooi zit nl ook eiwitten en daardoor maak je het hooi weer eiwitrijker
is het natuurgras ( wat ik niet denk omdat dat nog niet gemaaid mag worden) is er niet zo'n groot probleem omdat daar geen kunstmest bij gekomen is.
in het gras wat nu gemaait wordt zit enorm veel eiwitten en dit is voor melkkoeien goud waard wat betreft de melkproduktie voor paarden is het absoluut niet goed om het vers te geven zonder toevoeging van stro

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 11:27

Het is inderdaad koeiengras en de overweging die je maakt speelde ook al in mijn hoofd. Stro heb ik niet, alleen hooi en lucerne, maar die laatste lijkt me niet goed om mee te mengen.
Ik twijfel er aan of ik ze er, uiteindelijk, echt een plezier mee zal doen.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:28

gras dat gemaait is ( als het nog groen is ) begint metteen te ontbinden , niet geven ! dat heb ik toch altijd geleerd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:30

Ik zou het idd niet met Luzerne gaan mengen. Heeft die boer ook niet een beetje stro voor je Lachen

@_Bonte_: dat is dus niet juist. Gras gaat fermenteren, dat is wat anders als rotten.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:06

Heb ik ook nog ff en vraagje voor de gras kenners....
Ik heb een stukje weiland gehuurd wat vorig jaar nog akker was en dus bemest.Dit is ingezaaid met ,,bemestingsgras'' dwz het zou normaliter omgeploegd worden,en het gras dient dan als een soort bemesting. Het staat nu al ruim 30centimeter hoog.
In juni komen mijn paarden thuis,en het is de bedoeling dat ze dan op dat gras gaan.Kan ik het beter eerst maaien? of juist niet? ik wou er eventueel nog wat andere grassoorten bij door zaaien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:09

Wat voor soort 'groenbemester' is het, want niet al het gras is goed voor paarden.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:12

Volgens de verhuurder is het raaigras,het is breed, zacht gras op een soort van steeltje,het groeit als een jekko.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:13

mijn opa heeft vroeger eens een bak met gras aan mijn shetlander die ik toen des tijds had gegeven zonder te weten dat het slecht was en die heeft er zware koliek aan gehad dus ik ben er niet zo'n voorstander van.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:15

http://www.pavo.nl/voeding/suiker-en-ze ... nheid.html
Citaat:
Het juiste gras
Nederlandse weides, waar over het algemeen veel Engels raaigras groeit, zijn voor paarden niet ideaal omdat dit gras buitengewoon bladrijk en productief is en dus veel fructaan kan produceren. In gebieden waar van oudsher paarden leven is dat anders. In de natuur nemen de paarden een ander soort gras op en nemen ze het meer verdeeld over de dag op en er staat per vierkante meter veel minder gras. In de hedendaagse paardenhouderij eten de paarden in minder uren meer op”, verklaart Hinnen. “Paardenhouders zouden dan ook fruktaanarme grassoorten moeten zaaien”, raad Vincent Hinnen aan.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:20

ik trakteer ze ook wel eens, maar dan geef ik ze echt 3 happen vers gras ofzo... iets teveel risico om ze meer te geven vind ik Ach gut

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:23

Hmm dr'moet wat anders bij door dus,en langzaam aan wennen dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:26

@CC: als dat land is ingezaaid als groenbemester, dan heeft het ook lang de dichtheid niet die een grasland nodig heeft om langer mooi te blijven.
Best kun je het dus maaien en bijzaaien met een ander mengsel. Al heb je er dan voorlopig nog niets aan om je paarden op te zetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:28

_Bonte_ schreef:
gras dat gemaait is ( als het nog groen is ) begint metteen te ontbinden , niet geven ! dat heb ik toch altijd geleerd

Kan wel, maar dan moet het dezelfde dag gegeven worden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:33

Voordat ik de overgang maak van paddock naar weide in de zomer, geef ik de paarden altijd gemaaid gras uit mijn eigen weiland. Ik maai handmatig met de zeis en voer de porties langzaam op qua hoeveelheid. Uiteindelijk mogen ze dan de weide op. Bevalt heel goed op deze manier.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:09

->SV