Ik krijg mijn paard in de wei niet te pakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lutjehorsy

Ik krijg mijn paard in de wei niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 17:26

Hallo bokkers,

Ik wou vandaag mijn paard uit de wei halen, alleen wilde ze niet gepakt worden. Ze begint erg te rennen en soms wil ze me wel om verduwen. Ik heb geprobeerd haar met een appel te lokken en met wat biks. Alleen daar reageert ze ook niet op. Soms komt ze een paar passen naar me toe, maar dan rent ze weer weg. Als ik naar haar toe loop blijft ze soms eerst staan en dan rent ze later toch weg!

Ik heb haar in een kleine wei gejaagd, die ongeveer 15x15m is. Zelfs toen kreeg ik haar niet te pakken. Ik was met mijn verzorger en zelfs met zijn tweeen lukte ons het niet. We hebben het een uur geprobeerd.

Wat kan ik doen om haar te kunnen pakken?

Een stal is geen optie. Het enige wat we hebben is een weiland en een bak. IK heb dus geen stal tot mijn beschikking. Kan haar ook niet in de bak jagen, omdat ze dan eerst uit het weiland moet en het risisco is dan te groot dat ze de weg op gaat.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en mij enkele tips kunnen geven?

Alvast bedankt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ik krijg mijn paard in de wei niet te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:57

Principe is heel simpel. Je bijft het paard wegjagen tot ie vrijwillig naar je toe komt lopen. Dat kan je NH noemen maar ook boerenwijsheid. Een paard is nl. gewoon liever lui dan moe. Als ie uiteindelijk bij je is gewoon belonen en meenemen. Sommigen gaan dan alle fustratie nog even afreageren op het paard. Tja, als ik een paard was kwam ik dan ook voorlopig niet weer.

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:00

Inderdaad, opjagen, opjagen en nog eens opjagen. Wij hebben het ook gehad, met uit de wei halen altijd maar wegrennen. Op een dag de wei in geweest met een lange zweep, en een kwartier achter hem aan gerend. En of meneer de volgende dag meteen kwam!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 15:44

Het ligt er ook aan waarom een paard dit doet: uit onwilligheid of uit angst. Een angstig paard als de mijne zou ik zeker niet achterna gaan zitten met de zweep.

Er zijn zoals ik kan zien twee oplossingen. Ik lees dat het mogelijk is je paard een kleiner stuk in te drijven. Dat is fijn, dat beperkt de loopruimte en zorgt voor meer contact. In dat stuk (dat je wel moet afsluiten dan) kan je met hem gaan grondwerken. Op commando van jouw lichaam en stem laten versnellen, vertragen, omdraaien ed. Je paard zal op je gaan reageren en zich naar jou openstellen. Soms duurt dit lang. Ik heb ook wel eens anderhalf uur op een stoel in het midden gezeten totdat een paard eindelijk besloot om niet meer alleen maar rondjes te rennen maar eens te bekijken wat er eigenlijk om haar heen gebeurde. Als het paard zich naar jou open stelt (hoe je dat kan zien moet je wel leren, Cass is daar idd heel goed in met uitleggen), dan kan je het vragen stil te staan en het benaderen. Loopt hij dan weer weg, dan ga jij weer terug naar het midden en ga je gewoon weer verder. Zorg wel dat jij ten alle tijden de regie hebt. Dus als je paard stil wil staan zonder dat jij dit gevraagd hebt, dan zorg je dat hij weer gaat lopen. Op een gegeven moment accepteren ze de situatie en zullen zich laten benaderen en vangen.

Blijf in alle tijden rustig en duidelijk. Niet zelf gaan rennen of schreeuwen oid. Daar zal het paard echt niet beter op reageren. Neem de tijd. Trek er gerust een aantal uur voor uit. Opgeven als je tijd op is, is een punt voor hem.

Oplossing 2, als je hem niet in een klein stuk kan drijven en er rustig achteraan te gaan lopen. Niet rennen, niet proberen tegen te houden als hij langs je wil, gewoon rustig wandelen, je hebt immers uren te tijd. Je brengt dan geen energie op hem over, en je speelt zijn spel (angst/stress is ook een soort spel of ritueel) niet mee. Op een gegeven moment zal hij de situatie accepteren en zich laten benaderen en vangen. Bij mijn paard duurde het de eerste keer ruim 3 uur, dus neem de tijd.

Succes!

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:15

Opjagen kan werken, maar wat ik altijd doe als ik geen zin heb om een zweep te halen, naar hem toe lopen, als hij dan wegloopt/rent, niet blijven lopen maar omdraaien, als ie dan weer stilstaat (als je dat niet kan horen over je schouder kijken als je denkt dat ie weer stilstaat), ga je er weer heen, ben een je een paar meter voor m dan al beginnen met belonen ('oooh braaf paard, wat sta jij mooi stil, zodat ik je kan pakken, zo'n braaf paard ben jij') rent ie dan nog weg, weer omdraaien en opnieuw beginnen... heeft bij mij erg goed geholpen Lachen Maar ik denk dat dat bij ieder paard anders is Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:21

het kan nog simpeler. loop er op je dooie akkertje achteraan, tot je haar hebt. maak vervolgens het werk leuk. je paard heeft een reden om niet te komen. als ze het écht leuk zou hebben met je zou ze zelf wel komen, dus doe een keer wat VD, grondwerk zowiezo, maak het leuk en afwisselend, dan komt ze vanzelf.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:45

dit is een soort kat en muis spel.. en wie is de baas?

eerst gaan we kijken naar de natuur... loopt de baas van de kudde naar een lagere rang orde? nee
staat een hogere rangorde eten af aan een lagere? nee

wat je moet doen is hem opjagen tot ze stopt en de hoofd naar je toekeert. op dat moment draai jij je rug naar haar toe.. als ze niet naar je toekomt ga je verder met opjagen. komt ze wel naar je toe dan blijf je zo staan. waarschijnlijk loopt ze dan eerst een rondje om je heen om te kijken of de kust veilig is. (of je haar niet weer weg zult jagen) dan begin je te lopen en waarschijnlijk zal ze je dan volgen.. let op doe dit wel alleen!
suc-6!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:54

iloveyah87 schreef:

eerst gaan we kijken naar de natuur... loopt de baas van de kudde naar een lagere rang orde? nee

wat je moet doen is hem opjagen tot ze stopt en de hoofd naar je toekeert. op dat moment draai jij je rug naar haar toe.. als ze niet naar je toekomt ga je verder met opjagen. komt ze wel naar je toe dan blijf je zo staan. waarschijnlijk loopt ze dan eerst een rondje om je heen om te kijken of de kust veilig is. (of je haar niet weer weg zult jagen) dan begin je te lopen en waarschijnlijk zal ze je dan volgen.. let op doe dit wel alleen!
suc-6!

rug toedraaien moet je zowiezo niet doen, dat is 'je kont indraaien',en dus een teken om afstand te houden. schouder indraaien is wat hier bedoeld wordt. echter, dit heeft alleen zin voor jullie samen als je zorgt dat ze er meer plezier in krijgt, anders wordt het een dwangmethode om haar maar zover te krijgen dat ze meewerkt, ipv een prettige samenwerking die van twee kanten komt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:05

merrieveulen schreef:
iloveyah87 schreef:

suc-6!

rug toedraaien moet je zowiezo niet doen, dat is 'je kont indraaien',en dus een teken om afstand te houden. schouder indraaien is wat hier bedoeld wordt. echter, dit heeft alleen zin voor jullie samen als je zorgt dat ze er meer plezier in krijgt, anders wordt het een dwangmethode om haar maar zover te krijgen dat ze meewerkt, ipv een prettige samenwerking die van twee kanten komt.

nee hoor dit is een kat en muis spel.. eergister bij mij op stal .... alle paarden staan binnen behalve de nieuwe arabier merrie.. dus ik vragen waarom.. staljongen ou nicky ik ben een uur bezig geweest samen met eimand anders en het is ons niet gelukt dus ik dacht laat haar maar staan..
dus ik ok ik ga het proberen..
jongen: als het je lukt dan krijg je een pakje sigaretten
ik ok

en ja hoor binnen tien minuten had ik haar.
kont toe draaien inderdaad.. rangorde!! baas hogere rangorde bepaald!!!
dit is de natuurlijke weg.......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:10

opjagen is in de natuur een aftraffing. ik krijg het JU gevoel hier, en dan wel eentje die ook nog eens verkeerd wordt uitgevoerd. grondwerken, en het werk leuker maken. dát is de lange termijn oplossing. een halve JU uitvoeren kan je paard immers ook ernstig beschadigen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:14

merrieveulen schreef:
opjagen is in de natuur een aftraffing. ik krijg het JU gevoel hier, en dan wel eentje die ook nog eens verkeerd wordt uitgevoerd. grondwerken, en het werk leuker maken. dát is de lange termijn oplossing. een halve JU uitvoeren kan je paard immers ook ernstig beschadigen.

wat bedoel je met ju?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:18

Join Up.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:22

kijk jij denkt dat ene paard het werk niet leuk vindt en daarom niet komt... waarom reageert het paard in mijn geval dan niet op stal.....
in mijn ogen is het gewoon echt een kwestie van een kat en muis spel in de wei...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:24

iloveyah87 schreef:
kijk jij denkt dat ene paard het werk niet leuk vindt en daarom niet komt... waarom reageert het paard in mijn geval dan niet op stal.....
in mijn ogen is het gewoon echt een kwestie van een kat en muis spel in de wei...

er is altijd een reden om niet te willen komen. voor sommige paarden betekent de wei enkel vrijheid, de stal niet. mijn dieren komen altijd, omdat ik het werk, de dingen die ik met ze doe, leuk houd. een paard dat het leuk vindt om met je mee te gaan, en waarmee er sprake is van wederzijds respect, rent niet voor je weg in de wei. zo simpel is het.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:26

daar ben ik het niet mee eens.. een paard kan ook ergens een spelletje van maken...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:26

opjagen is juist geen optie! Het paard moet zélf naar je toekomen.

Even een voorbeeld: Mijn instructice was op een soort van show met een shetlander of iets dergelijks. In ieder geval die mensen kregen die shetlander niet te pakken en bleven het beest achterna jagen (wat imo alleen zorgt voor meer stress) toen vroegen ze meen ik of iemand uit het publiek het wou proberen? Nouja in ieder geval mijn instructrice ging dus die bak of wat het ook was in en is rustig blijven staan nou binnen 3 minuten had ze het beest. Was gewoon uit zichzelf naar haar toegelopen. Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:27

iloveyah87 schreef:
daar ben ik het niet mee eens.. een paard kan ook ergens een spelletje van maken...

als je verhouding goed is, speelt hij niet met JOUW voeten. als jij roept, zal hij komen. zo niet, dan is je basis niet in orde. als jij meedoet met het spel is het een ander verhaal, maar dan geef jij het aan, en niet het paard.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:36

kortom bij jou zouden alle paarden zouden bij rennend naar het hek toekomen?

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:38

en het was toruwens dat hij de paarden ging vangen voertijd en daarna mogen ze weer naar buiten... voer is niet ene reden om tekomen??

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:39

iloveyah87 schreef:

Nou mijn paarden komen soms zelf soms moet ik ze pakken maar ik jaag er nooit achteraan. Bij mij op de manege komen de paarden wél zelf aangestapt, gedraaft en zelfs gegaloppeert! en die hoef je écht niet te gaan pakken. En dat is dus diezelfde instructrice als mijn vorige bericht Knipoog

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:46

sorry maartje mijn berichtje was voor merrie veulen bedoeld

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:51

iloveyah87 schreef:

ze KOMEN allemaal naar het hek toe, mijn eigen meestal rennend (iig altijd een hinnik als hij me ziet), de paarden van anderen meestal in stap. kom maar kijken. ik vind dat niet meer dan normaal.
mijn kleintjes staan al bij het hek voor ik er zelf ben, die zien me al op afstand komen (of is dat omdat ik fluit of roep?)

oh ja, en dat heeft niets, maar dan ook niets met voeren te maken. wij voeren in het land, als we ze halen is dat voor iets anders.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:54

en met opjagen bedoel ik niet erachteraan gaan rennen.. dan ontstaat er inderdaad stress en angst.. en de merrie rende niet met haar oren in haar nek en zoliep zeook niet naar me toe... ik heb dit ook op een filmpje van die staljongen op zijn telefoon zal het proberen morgen te plaatsen!!!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:58

ja maar jij zei eerder de paarden moeten ene leuke reden hebben om te komen.. is voer geen leuke goede reden???

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 01:00

iloveyah87 schreef:
ja maar jij zei eerder de paarden moeten ene leuke reden hebben om te komen.. is voer geen leuke goede reden???

niet voor elk paard. ikzelf gebruik het niet. ik vind het mooi als ze voor MIJ komen, niet voor voer. dat kan iedereen, lokken. kennelijk weegt het voer niet op tegen datgene wat het paard ervan weerhoudt te komen. daar moet je zoeken lijkt mij.