Pony laat zich niet pakken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Pony laat zich niet pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 13:31

Hej,
Bij mijn pony's hebben we een shet beest lopen. Ontzettend leuk beestje om te zien, alleen een vreselijk dominant karakter erop. op zich niet erg, als ik haar aan kon pakken. Maar dan moet ik haar wel eerst te pakken zien te krijgen. Ze loopt in een weitje met nog drie andere shetters. Ze had eerst een halstertje om, en liet zich toen niet pakken. Toen had ik haar na twee keer zo ver dat ik haar te pakken kon krijgen met ontzettend veel geduld en snoepjes, kwam de hoefsmid langs. Omdat het beestje nog niks gewend was (die mensen hadden haar net, en ze kwam gewoon van het land uit een kudde zonder ooit in de hand te zijn geweest) en ze haar toch wilde bekappen, heeft de hoefsmid samen met iemand erachteraan gezeten, haar uiteindelijk in een hoek gedreven en gevangen. Gekapt en al (ze kon geen voetjes geven) en toen heeft ze zich losgetrokken, hebben ze er nogmaals achteraan gezeten, maar goed, ponietje is niet gek. Dus ze was neit meer te krijgen. Maar ze had haar halster op haar neusriem dus losgetrokken, en het halster hing nog maar om haar nek heen. Vorige zaterdag ging ik, en was zelfs het hele halster eraf.
Ik heb al vanalles geprobeert. Afzondering van de rest, úúúúúren achter elkaar in de wei zitten, iedereen anders buiten zetten, haar enige doorgang langs mij, maar dan moet ze zich wel laten pakken, en heb nog het een en ander geprobeert, en ik kom er maar niet uit. Zelfs even op het water ingekort dat ze zich liet pakken, maar dat gaat nu helemaal moeilijk zonder halster. Ik kom bijna uit op mijn laatste redmiddel, en dat is haar in de stal te drijven/lokken door andere pony's ook mee te nemen, en dan maar te kijken of het zo lukt. Echter, het is een ponietje wat snel in paniek schiet, dus ik vraag me af of ik haar die smalle gang van de stal inkrijg zonder dat ze over het terrein gaat sjeezen. Zaterdag en van woensdag tot vrijdag daarna wil ik nog proberen in de wei te gaan zitten en dan misschien een lus omproberen te doen ofzo, maar ik zou het zo graag op een andere manier willen doen.
Ze komt wel heel dicht bij je, en jaagt de anderen weg als je gaat zitten. Ze heeft zoiets van: ik ga niet, dus jullie mogen ook niet.
Ik vind het heel sneu voor haar, want het zou zo veel fijner zijn als ik haar wat dingen kon leren zoals voetjes geven ofzo, dan hoefde het niet meer zo rot als de hoefsmid kwam.

Dus alstjeblieft, als iemand nog tips heeft, ze zijn zo hard welkom. Ik wil het graag zo rustig aandoen, dus reacties als: in een hoek drijven en grijpen, wil ik echt als allerallerallerlaatste redmiddel proberen te houden Lachen
Groetjes, mij

wiifke

Re: Pony laat zich niet pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:31

Je zou een touw kunnen spannen van de wei richting de stal, zodat ze niet het hele erf over rent, en dat je haar dan dus, samen met de andere paarden de stal in 'drijft'. Als ze besluit om te draaien zou je het pad kunnen hinderen door achter de paarden aan zech maar ook een touw te 'volgen'.. Als ze eenmaal op stal staat met heel veel geduld haar veel aandacht en vertrouwen geven in de mens door haar eerst misschien een snoepje te geven en haar te aaien (als dit niet wil het snoepje een beetje in je hand houden dat ze het niet eerder krijgt dan dat ze je toelaat haar te aaien..). Dit rustig opbouwen door op den duur de stal in te gaan en haar voorzichtig te aaien en dit langzaam opbouwen dat je op den duur alle plekken kunt betasten. Als je zover bent zou je haar kunnen borstelen, halster omdoen.. En zelfs misschien met haar een stukje over het erf wandelen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt Knipoog
Veel succes met haar!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 17:04

Hier heb ik heel veel aan Lachen
Was dit zelf ook al van plan. Het is niet zo dat je niet bij dr in de buurt kan komen als ze vast staat, maar op de weide is ze absoluut niet te benaderen. Eerst toen ik haar net vasthad voor de eerste keer ofzoiets, heeft ze gewoon een halfuur staan dutten terwijl ik haar staart uitkamde. Dus ze is eigenlijk toch wel iets gewend, alleen wil ze niet vastgepakt worden. Maar dat met die touwen is een heel goed idee. Moet alleen even kijken hoe ik dat moet doen, is een vrij lang stuk. Maar is iets aan te doen wah Lachen

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 18:18

Dat is mooi om te horen Knipoog En als je niks kunt vinden om een touw langs te spannen, kun je misschien een paar vrienden laten helpen door op iedere hoek te gaan staan en het touw strak te houden, maar als ze echt op je af komt rennen ofzo lijkt het me niet echt een optie om het touw vast te houden Knipoog

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 07:16

Ik heb geen idee hoe het zal gaan. Ik ga iig zaterdag in de wei de pony's helemaal uitborstelen, misschien wil ze dan wel erbij komen staan kijken ofzo. Maar dan nog is het maar de vraag hoe ik haar te pakken moet krijgen...

bjornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:21

ik heb verder geen tips om je pony te pakken.. maar wel een tip als je haar hept en haar naar de stal heb gebracht.. wij hebben ook een manege pony die zich niet laat vangen.. maar nu halen we hem uit de wei, brengen hem naar zijn stal waar hij bix krijgt.. dus nu komt hij gewoon elke keer mee. mischien helpt dit wel als je hem hebt gevangen?? Bloos

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 21:40

Zou kunnen, alleen gaan die pony's niet 0op stal zeg maar. EN ik had ook brokjes enzo, en daar kwam ze ook niet op. Maar bedankt voor de tip Knipoog

Amyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 09:20

Mijn shetlander deed dit precies hetzelfde kwam van een kudde shetlanders was nooit in de hand geweest en liet zich niet pakken! Nu is ze 3 maand bij ons en kan je haar al pakken en licht poetsen!

Mijn aanpakmanier:
Elke dag met een kleine emmer brok in de wei gaan zitten ( ik zat er soms wel een 2 uur!) en elke dag kwam ze een stapje dichterbij! na een week kwam ze naar me toe en at uit mijn hand! na 2 dagen snuffelde ze aan het halster. en daarna deed ik hem rustig om! vond ze niet erg. Na een week met het halster geoefend te hebben deed ik er een touw aan, en bleef 10 minuten zitten met het touw dat herhaalde ik elke dag.
na 4 dagen ging ik er lichtjes mee lopen ( niet meetrekken ze moest zelf willen ) en da een paar dagen liep ze rustig uit zichzelf mee. Een paar dagen erna, ging ik er een x met de borstel overheen, dit vond ze niet fijn dus als ze haar oren na achteren legde stopte ik er ook mee! nu kan ik haar al Rossen, beentjes optillen (licht). en ik mag al aan haar staart en manen komen. ook moet je maar een proberen om hem alleen in een wei te zetten en dan zelf erbij gaan zitten!

Nouja ik hoop dat je er iets aan hebt
Kuss Amy

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-07 18:12

Thanks voor de tip, maar ik heb haar al gevangen Lachen Tegen al mijn principes in heb ik haar apart gezet, heeft ze heel hard rondgerend, op een gegeven moment was ze moe, heb ik haar in een hoek klem gezet, en een lus om haar nek weten te krijgen. LANG LEVEN HET PARELLI TOUW! En daarna heeft ze de hele dag met mij meegelopen alles doen, en ook lekker gespeeld en gesnoept, en nu heeft ze dus weer een halster om. Als het moet doe ik het woensdag weer zo, en dan maar doen tot ze zich laat pakken. Had haar ook in een stal losgelaten, grote stal, en toen heb ik haar meerdere keren gepakt, weggelopen, dan kwam ze achter me aan, omgedraaid, op haar afgelopen en haar gepakt. Liet ze op een gegeven moment zo doen. Ben helemaal blij en trots op me meissie Haha!