volgende week scheren. welke deken op?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dravergekkie

volgende week scheren. welke deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 20:26

volgende week gaan we 1 van de pony's scheren.
gewoon weg omdat hij onwijs verhaart en toch in die wintervacht blijft zitten.
hij is met warme weer vaak helemaal vochtig van het zweet terwijl die dan uit de paddock komt.
vandaar dat dit ons verstandig leek , tenslotte zit alles hier al in de zomervacht.
maar nu heb ik aan dekens zweetdeken,staldeken licht gevoerd en een regendeken met 200 gram.
waar kan ik hem het beste onderzetten ? want het is dan gelijk te fris om zonder deken naar buiten te gaan.
wat zouden jullie doen?

edit : overdag staat hij buiten in de paddock en s'nachts op stal.

aerdenhout1

Re: volgende week scheren. welke deken op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:32

Een niet al te dikke deken opdoen. Eigenlijk een die zo'n beetje de vacht van de pony vervangt. Een van de oude pony's is vorige week geschoren( kwam ongeveer een vacht van 4 grote paarden vanaf! ) en staat overdag met dit weer al zonder dek buiten. s' Nachts heeft ze nu nog wel een dek op, en zodra het weer overdag kouder zou worden, dan overdag ook.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:08

Waarom ga je nu nog scheren? Daar scheer je de zomervacht ook mee weg. Onze paarden zijn hun wintervacht ook nog niet helemaal kwijt (24/7 buiten) en dat kan echt geen kwaad, gewoon goed uitstappen.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 06:25

omdat hij staat te zweten terwijl die helemaal niks doet..en je het zweet gewoon weg niet uit z'n vacht gepoetst krijgt.
heb er echt wel goed over na gedacht dus wil veder geen opmerkingen hierover. want ik scheer normaal nooit.
hij zit echt nog in ze teddy vacht. en het is voor hem ook niet fijn. plus dan nog is over z'n wintervacht z'n lange manen heen aan 2 kanten.. (die ik invlecht met warme weer)en zo kan hij niks doen terwijl dit wel de bedoeling is , hij is ziek geweest en moet nu weer conditie opbouwen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 06:49

ik zou hem geen deken opdoen

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:33

ik zou hem absoluut niet scheren! zoals Maris al zegt, dan scheer je ook de zomervacht mee (die zit al onder die dikke vacht verstopt) en dat is zonde, komt dit jaar dan niet meer goed!
geef hem gewoon nog even de tijd om te verharen.
een van onze haflingers zit ook nog half in zijn wintervacht..
je kan beter misschien proberen om hem te helpen door middel van voedingssupplementen zoals lijnzaad(olie)
succes ermee!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 11:08

er zijn zoveel mensen die nu nog scheren.. pony heeft er zelf last van ...
en anders als hem niet scheer betekent het ook niks doen met de pony...want hij staat zich al rot te zweten als hij doodstil stond.. tevens schuurt hij omdat die vacht hem irriteerd waardoor hij weer plekken krijgt.
heb er echt wel goed over nagedacht..

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 11:11

Zaina schreef:
ik zou hem absoluut niet scheren! zoals Maris al zegt, dan scheer je ook de zomervacht mee (die zit al onder die dikke vacht verstopt) en dat is zonde, komt dit jaar dan niet meer goed!
geef hem gewoon nog even de tijd om te verharen.
een van onze haflingers zit ook nog half in zijn wintervacht..
je kan beter misschien proberen om hem te helpen door middel van voedingssupplementen zoals lijnzaad(olie)
succes ermee!

en verschil is dat die van jou half in wintervacht zit en die van mij helemaal..!! nergens nog stukje dunner ...
en voedingsuplementen mag hij niet...
heb hem al gewassen dat zou verharen bevorderen maar had ook geen nut.. Ach gut

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:17

ik heb jaren terug mijn oude shet van in de 40 jr in juni geschoren omdat de vacht maar niet los liet
en het arme dier het bloedheet had.

en ik heb niet gemerkt toen,dat hij daar last van gehad heeft.
het jaar erop kwam z`n vacht weer wel eraf.

we hebben hem met een mes van een paar mm geschoren
zodat er wel wat haar op blijft staan ,dus niet tot op het velletje kaal.

en in juni hoefde er geen deken meer op.
je zou het aan moeten kijken ,mischien voor s`nachts een zweetdekentje

ik lees hier op bokt ,dat mensen nu hun paard nog onder 200 gr deken hebben staan Clown

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 11:21

mirgino : dank je Lachen daar kan wat meer mee.. ik denk dat hij er moeite mee heeft omdat hij van levenswijze is verandert..
ik ga hem ook niet tot op velletje kaal scheren dat vind er niet uitzien Clown

india

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:35

anders scheer je hem in deken model?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:45

Ik heb nog een andere tip voor je: pak een oude, grofgetande, botte zaag en ga daarmee over zijn vacht. Wedden dat jij zijn wintervacht er zo afhebt!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 11:51

Rhodos schreef:
Ik heb nog een andere tip voor je: pak een oude, grofgetande, botte zaag en ga daarmee over zijn vacht. Wedden dat jij zijn wintervacht er zo afhebt!

meid kom jij het doen ? het werkt niet..!!! ik sta uren te poetsen en het valt eraf maar lijtk net zo hard weer aan te groeien...
ik heb namelijk zelfs een speciale borstel waarmee je zo de wintervacht eruit haalt het werkt gewoonweg niet.. normaal gesproken zal ook echt niet scheren maar op moment is beste voor de pony.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:54

Twas maar een tip... Bloos Huilen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:00

Niet te kort scheren (of te wel de messen zo instellen dat de haren niet te kort worden) en dan zonder deken laten.

Als het s'nachts wat kouder is een zomerdeken op, maar zeker na de ijsheiligen van mei hoeft er geen deken meer op.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:03

Ik zou hem ook niet scheren. Probeer het eens met de voeding op te lossen. Geef hem een vitaminespuit en voer hem eens een papje van lijnmeel of lijnzaad bij.

Poets hem dagelijks met een rubberen roskam. Dan stimuleer je de doorbloeding en zal hij makkelijker verharen. Het klopt ook wel dat hij zijn wintervacht nog niet kwijt is, het heeft de vorige twee nachten nog gevroren. Denk er eens aan dat het ondanks het weer pas April is?

Als je hem nu nog scheert scheer je de puntjes van de zomervacht af. Buiten dat het er dan heel lelijk uit ziet (heel doffe vacht met opstaande haartjes, net alsof hij het continu koud heeft) kan hij de regen niet meer kwijt en zal hij tot op de huid toe nat worden.

Kijk het nog even aan.

Bindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:45

Ik zou ook niet scheren, om de genoemde redenen...

Mocht je het toch perse willen zou ik het dan bekijken, wat het weer gaat doen...Het is en blijft Nederland he!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:59

Oude paarden komen vaak heel slecht, of niet, door de vacht heen. Het is beter om ze dan even te helpen door te scheren, dan ze de hele zomer te laten staan met een veel te dikke vacht. Als het een beetje mee zit gaat morgen n.r twee uit haar vacht vandaan. En geloof mij...de vacht groeit ook nu gewoon weer aan!