thuis super, in de proef knoje uit. wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

thuis super, in de proef knoje uit. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 09:13

hallo, de titel zegt het al..

wat ik thuis voor elkaar krijg,
lukt op het oefen terrein voor 75%,
en in de proef misschiennog maar 50%

ik heb het idee dat veel mensen dit probleem kennen.
maar wat kun je er aan doen, ik ga zoieso meer wedstrijden rjiden.

ik heb een paard wat, als ik hem overvraag, toch snel in verzet gaat,
dan drukt hij zjin hele hebben en houwe op de voorhand.

ik ben voor mijn gevoel niet zenuwachtig voor de wedstrijd, ook niet tijdens,
als ik thuis een proefje oefen, blijf ik er wel aan rijden.

en dan als het erop aankom, ga ik automatisch toch voor "safe"
en dan baal je toch als je weet hoeveel meer we kunnen laten zien.

_SteR_

Re: thuis super, in de proef knoje uit. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:22

Hier nog eentje die precies hetzelfde probleem heeft.

E-pony loopt thuis al wel op L niveau, op wedstrijd is het minder als B Clown Ontzettend vervelend, vooral omdat je weet dat het paard het wel kán. Maar het gewoonweg niet doet.
Afgelopen weekend ook wedstrijd gehad. Het inrijden ging al niet zo goed, in de proef leek het net alsof hij nog niet eens de basis onder de knie had. Toch nog 178 punten, maar dit klopte totaal niet met mijn gevoel.

We oefenen stug verder, we gaan 1x in de 2 weken op wedstrijd. Misschien deze week wel even oefenen op wedstrijdterrein. Eens kijken hoe mijn pony dan reageerd.
Dit is misschien ook wel een goede optie voor jou, gewoon veel oefenen op onbekende wedstrijdterreinen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:26

Je zegt het eigenlijk zelf al: op de wedstrijd ga je voor safe. Daar zit het hem volgens mij in. Ik doe precies hetzelfde hoor. Elke wedstrijd neem ik me voor om risico's te nemen en in de proef kies ik toch weer voor "braaf". En dan denk je dus: "Hmmm, ging best leuk maar hij kan veel meer". Maar goed, dat rij je er dan zelf niet uit. Lastig om af te leren.....

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 09:49

ja het is inderdaad misschien gewoon een kwestie van "afleren"mjin paard is niet gestressed op wedswtrijd terrein, misschien met losrijden wel, hji vind het eng als er grote paarden vlakbij stampij maken. maar in de ring is hij ontspannen...

eigenlijk iets té ontspannen, en dan is hij ook nog eens liever lui dan moe, maar goed.. proberen om toch die knop om te zetten..

al op het inrijterrein.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:24

Ken het probleem ook, meneer is kan soms onder de indruk zijn en weet dat ik hem minder kan aanpakken dan thuis dus gaat lopen mutsen; gevolg: met moeite komen we soms rond. Ik blijf gewoon stug doorgaan, probeer veel op vreemd terrein te rijden in de hoop dat hij er aan went.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 11:43

WickedSanty schreef:
ja het is inderdaad misschien gewoon een kwestie van "afleren"mjin paard is niet gestressed op wedswtrijd terrein, misschien met losrijden wel, hji vind het eng als er grote paarden vlakbij stampij maken. maar in de ring is hij ontspannen...

eigenlijk iets té ontspannen, en dan is hij ook nog eens liever lui dan moe, maar goed.. proberen om toch die knop om te zetten..

al op het inrijterrein.

Die van mij is precies hetzelfde. Andere paardjes kunnen eng zijn, maar verder wordt hij nergens heet of koud van. Als ik hem dan niet flink achter de broek zit sjouwt hij z'n rondjes wel, maar echt pittig lijkt het niet. Ik moet hem echt een beetje sneller maken tijdens het losrijden en in de proef, maar door de wedstrijdstress blijf ik vaak zelf een beetje te afwachtend, waardoor het er in de proef niet uitkomt. Gelukkig lukt het met losrijden steeds een beetje beter, dus ik hoop dat ik het binnenkort in de proef ook kan.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:41

bij mijn paard is het 'spanning voor het nieuwe terrein' om het maar even zo te zeggen.
het enige wat ik daaraan zou kunnen doen is heel vaak gaan. (helaas zit dat niet in de mogelijkheid).