Hoe krijg ik mijn paard normaal in de wei?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Martinedd

Hoe krijg ik mijn paard normaal in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 08:21

Nou, ik wil deze week de paarden dus in het land hebben.

Het probleem is dat ze dan al 500 m voor het land begint te stuiteren.
Met halster is ze te houden, maar dan moet ik zo nu en dan wel een tik uitdelen anders is ze al zonder mij weg.

Ik snap natuurlijk mijn paardje ook wel, maar zou het eventueel handiger zijn om haar het hoofdstel over het halster heen te doen en dan in het land weer af te doen.

Ik moet namelijk eerst 700 m lopen naar het weiland, dan eerst door een een stukje ander weiland, want ik het 2 stukken en zet ze in het kortste stuk.
Dan moet ik dus 2 keer 3 draden los maken.

Toch aan het halster proberen want mevrouw moet zich maar gedragen of voor veiligheid kiezen en het hoofdstel om doen???

naarmate de tijd doet ze wel normaal, maar het is puur de eerste keer als ze weer mogen.

Groetjes

viefdepief

Re: Hoe krijg ik mijn paard normaal in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:23

Misschien kun je voor de zekerheid eerst nog een paar keer het touw met een lus om haar neus doen?
Dan heb je net even wat meer te vertellen Lachen

Denk dat het vrij moeilijk is om in de wei het hoofdstel nog af te moeten doen..
Laatst bijgewerkt door viefdepief op 23-04-07 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:24

Hoofdstel, mijn paarden moeten ook soms verzet worden en bij hen gaat ook hun hoofdstel in als ze naar de andere weide moeten, gewoon puur omdat ik het me niet kan riskeren dat er één wegvliegt, dan kan ik achter drie paarden gaan aanlopen Nagelbijten / Gniffelen
Bij ons wordt het zo gedaan dat als ze storend gedrag vertonen ik druk geef, zijn ze braaf dan lopen ze aan een los teugeltje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 08:24

Gewoon lekker een hoofdstel in doen
Als jij weet dat dat goed gaat, dan zou ik zeker voor de veiligheid kiezen Ja

Je zou ook nog kunnen kijken hoe ze reageert als je het halstertouw over de neus doet.
Als ze braaf loopt geen druk erop zetten, loopt ze aan geeft ze zelf druk erop, dan hebben ze ook snel door, hey, das niet leuk Lachen
Idem met een hengstenketting, zou je ook kunnen proberen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:41

Ik zou grondwerk doen, desnoods idd touw of een ketting over haar neus. Hoofdstel pas als allerlaatste optie. Want stel dat je paard zich wel met hoofdstel losrukt als je eenmaal bij de wei bent aangekomen, lekker gaat rennen met de teugels die alle kanten opgaan en waar ze op kunnen gaan staan, dan heb je dus wel een probleem.

Maar begin met grondwerk. Ze moeten naar je luisteren. Desnoods keer je op het moment om als ze gaan klieren en ga je weer terug naar stal. Ze zullen snel genoeg doorhebben dat ze er zo veel langer over doen om naar de wei te komen.

Maar onthou dit: alle gadgets die je aan dat paard kunt hangen, zijn geen vervanging voor opvoeding. Probeer te voorkomen dat je met kracht moet gaan werken, want dat wint je paard van je, altijd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:43

Martinedd schreef:
Ik moet namelijk eerst 700 m lopen naar het weiland, dan eerst door een een stukje ander weiland, want ik het 2 stukken en zet ze in het kortste stuk.

naarmate de tijd doet ze wel normaal, maar het is puur de eerste keer als ze weer mogen.

Ik zou voor het openmaken van de draden de eerste paar keren iemand meevragen, zodat je dan alle aandacht bij je paard kunt houden. Neem een zweep mee die je voor haar boeg kunt houden om haar terug te zetten, mocht ze wel weg schieten. En nogmaals: grondwerk, grondwerk, grondwerk.....

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:50

Cassidy schreef:
Martinedd schreef:

Ik zou voor het openmaken van de draden de eerste paar keren iemand meevragen, zodat je dan alle aandacht bij je paard kunt houden. Neem een zweep mee die je voor haar boeg kunt houden om haar terug te zetten, mocht ze wel weg schieten. En nogmaals: grondwerk, grondwerk, grondwerk.....

Opvoeden ok, maar er zijn ontzettend welopgevoede paarden die je nog wel eens foppen als ze enthousiast de wei op willen rennen. Grondwerk lost idd veel op, maar om dat nu bij elke probleempje te gaan roepen...... Gaaaap

Ik zou ook geen hoofdstel gebruiken, als ze dan alsnog ontsnapt loopt ze met hoofdstel in de wei. Je zou wel een hengstenketting kunnen proberen. Als je in de eerste wei bent natuurlijk de draden achter je dicht doen. Mijn voorkeur heeft echter, als je zelf niet sterk genoeg bent, om het de eerste keer door een zwaarder/sterker persoon te laten doen, zonder onnodige hulpmiddelen.... succes!

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:50

Ben het eens met Cassiy. Het is een kwestie van opvoeding.
Hoofdstellen en andere "hulpmiddelen" zouden eigenlijk niet nodig mogen zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 10:55

SGWOllie schreef:
Opvoeden ok, maar er zijn ontzettend welopgevoede paarden die je nog wel eens foppen als ze enthousiast de wei op willen rennen. Grondwerk lost idd veel op, maar om dat nu bij elke probleempje te gaan roepen...... Gaaaap

Een keertje enthousiast de wei op willen mag niet resulteren in lostrekken. En misschien heeft de TS het paard normaliter wel compleet aan een los touwtje onder controle, maar als het om een uitzondering zou gaan, zou ze het topic niet hebben gestart. Toch? Haha!

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 12:09

inderdaad Cassidy, normaal is ze zo mak als wat.
Ze is gewoon zo enthousiast dat ze het land weer op mag.

Ik denk dat ik het hoodstel indoe met longeerlijn eraan, wil ze dan toch los dan stuur ik haar gewoon in een volte, en laat ik haar even rennen tot ze normaal doet en DAN mag ze los.

En elke keer weer teruglopen naar stal als ze gek doet, heb ik vorig jaar geprobeerd, maar ze leert er niet van.

Toch bedankt voor jullie reacties!

Groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:41

Als teruglopen niet werkt, dan zet je haar heel hard in zijn achteruit. Als je grondwerk hebt gedaan moet dat geen probleem zijn.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 13:48

mijn paarden zijn elke keer blij als ze de wei in mogen, al staan ze de hele zomer er in, dan zijn ze nog blij om er heen te mogen lopen. (zodra ze er los in staan is de blijschap over).
toch neem ik ze altijd mee aan een halster.. lopen ze me dan voorbij, gaan ze inderdaad in hun achteruit. dat werkt voor mijn paarden goed. Ookal zijn ze druk en opgefokt ze blijven wel achter me lopen.
en zodra ze dan met hun neus naar het hek in de wei staan, zeg ik 'wachten' (mogelijk aantal keer herhalen), anders rennen ze met half los halster om zo de wei in. en met 'ga maar' mogen ze weg sprinten..

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 14:03

Cassidy schreef:
SGWOllie schreef:

Een keertje enthousiast de wei op willen mag niet resulteren in lostrekken. En misschien heeft de TS het paard normaliter wel compleet aan een los touwtje onder controle, maar als het om een uitzondering zou gaan, zou ze het topic niet hebben gestart. Toch? Haha!

Daar zit wat in ja.....
Ben overigens wel een voorstander van grondwerk hoor. Heb twee van die kastelen die onder alle (hm dit klop ik even af) omstandigheden achter me blijven. En dat had ik zonder grondwerk niet voor elkaar gekregen denk ik.....

TS: Ben je niet bang dat je een hoofdstel nooit helemaal op tijd af gaat krijgen als je paard zo enthousiast wordt?

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 09:16

nee, want ik wil als regel gaan hebben, dat als ze rustig is in het weiland, dan doe ik het hoofdstel pas af.
Later wil ik het dan afbouwen tot alleen het halster om.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:32

Wat ook wel helpt is een lang touw aan je halster doen. Iedere keer als ze je voorbij wil stuiteren laat je het touw voor haar neus rondjes draaien. Meestal hebben ze daar al voldoende respect voor.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:23

Ik zou ( persoonlijk ) geen hoofdstel in doen. stel je voor ze breekt los en staat op de teugels ( maarja aan de andere kant die kunnen eraf ). Ik zou of touwtje om de neus doen of ketting onder de kin en een zweepje mee die je voor de borst houd en als ze langs je wil geef je een ZACHT tikje. En veel halt- en lopen oefeningen en leren dat ze achter je moet blijven.. ( Die van mij kon ook heel "enthausiast" reageren richting land namelijk en nu zomak als een lammetje behalve de 1ste keer van het jaar )

Debbie1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 21:18

Oefen eens in de bak of op het pad dat jouw paard achter je moet lopen. Wanneer ze je weer wilt inhalen corrigeer je haar vroegtijdig door je hand op te tillen en eventueel tegen dr bortst te tikken. Dominante paard laat ik nooit voor me lopen, net als bij hengsten. Als jij stop met lopen moet zij jou niet voorbij gaan maar achter je blijven en ook vanzelf halthouden. Je kan dr dan ook een paar pasjes acheruit laten lopen, hierdoor maak je ook duidelijk dan jij hoger in rang staat bij haar. Wanneer ze accepteert dat jij ' boven ' haar staat zal het voor de rest ook beter gaan. Ikzelf oefen dit vaak met jonge paarden die nog niet echt weten wie de leider is (paard of mens) Suc 6

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 09:25

ik ben wel de baas over mijn paard, overal.
Maar zodra ze weet dat ze het land in mag, is ze zo enthousiast.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:32

Grondwerk grondwerk grondwerk.

Ga dat trainen op een plek waar ze 'normaal'is. En breid dat steeds verder uit tot de weg naar het land.. Voorwaarts, 2stappen terug, voorwaarts 2stappen terug, hoe drukker ze wordt hoe meer achterwaarts hoe braver ze is hoe meer voorwaarts. Probeer haar drukte net een fractie voor te zijn en het te onderdrukken door haar er vlak voor achterwaarts te zetten.

Ze moet jou spiegelen, en ze moet zich focussen op jou. Niet op het land, dat is wat ze nu doet. Leer haar op jou te letten en als je dat heb train je haar in het bij jou blijven.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:54

Idd grondwerk, en kun je niet een keer langs de wei rijden en de volgende keer er weer langs rijden en voor de wei stoppen en zo nog een paar x? Dan rijdt je haar naar de wei en stap je voor het hek af Knipoog Dan kan ie niet ver van te voren gaan stuiteren, tenzij je paard het al doorheeft.. Knipoog