Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Karin schreef:Bij endurance komt het heel nauw aan -nauwer dan bij andere takken van hippische sport- op de samenwerking van de combinatie ruiter/paard.
Citaat:Tja, en een ander feit blijft ook dat ongelukken in eventing en endurance breed worden uitgemeten in de media, terwijl over blessures e.d. in de dressuur weinig tot geen ophef wordt gemaakt.
Lovely schreef:Voordat er een discussie ontstaat over sluimerende blessures enzovoort, wil ik wel nog even naar voren brengen dat een dressuurpaard niet iedere wedstrijd tot het uiterste van zijn kunnen hoeft te gaan. Hij moet hetgeen hij beheerst op z'n mooist laten zien, maar hij hoeft geen aanslag te plegen op zijn hart, longen en overige belangrijke ingewanden.
Lot schreef:Yep da's waar, maar bij een foute training wel een aanslag op pezen en spieren.
Citaat:Los van het feit dat de endurace en eventingsport op een bepaalde manier dichter bij de natuur staan van het dier: lekker door de bossen crossen enzo.
Citaat:Ook de training is vaak veelzijdiger.
Lot schreef:Los van het feit dat de endurace en eventingsport op een bepaalde manier dichter bij de natuur staan van het dier: lekker door de bossen crossen enzo. Ook de training is vaak veelzijdiger. Dus tja, hier is denk ik geen oordeel over te vellen en dat moeten we ook niet doen. We gebruiken het paard voor ons plezier en in welke deiscipline dan ook, moeten we zorgen dat hij zo gelukkig mogelijk is. Dan presteert hij naar mijn mening ook het beste!
Lot"]
[quote="Lovely"][quote="Lot schreef:Citaat:Ook de training is vaak veelzijdiger.
Dat zou ik niet durven zeggen.
Citaat:However the vets cannot be blamed. It is not their fault if
a horse is ok at the vet gate and in the next leg it falls
to the ground. The horse is guided by its rider, who should
understand when something goes wrong and have the good will
to slow down.
A horse won't tell you that it's about to die. Its instinct
to stay in the pack bring it to stay with the others, up to
its death. This type of rider seems to believe that if all
goes well a horse can be sold, if not, one can buy another
one and try again.
Lot"]die lichtheid, "ik denk het en hij doet het" van dressuur? dat is toch bijna intiem te noemen?
Los van het feit dat de endurace en eventingsport op een bepaalde manier dichter bij de natuur staan van het dier: lekker door de bossen crossen enzo.
[/quote]lekker door de bossen crossen is niet wat een paard in de vrije natuur doet. als je met je paard dichtbij de natuur wilt zijn, zet hem dan in de kudde op de prairie en bekijk hem met je verrekijkertje van 50 mtr afstand.
wat centraal staat in de dressuur (tenminste, zoals het bedoeld is) is de soepelheid, gehoorzaamheid en gezondheid van het paard met iemand op zijn rug. met endurance gaat het om extremen (met iemand op zn rug), wat is het uiteindelijke doel van endurance (op lange termijn) en op welke manier heeft het paard er baat bij? daar lijkt mij iets te missen als je je paard tot de uitputtingsdood laat lopen.
[quote="Karin schreef:Bij endurance komt het heel nauw aan -nauwer dan bij andere takken van hippische sport- op de samenwerking van de combinatie ruiter/paard.