HELP! Wat te doen met half afgeschuurde manen op wedstrijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xoxsannexox

HELP! Wat te doen met half afgeschuurde manen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 18:48

Hallo,

Ik heb binnenkort mijn eerste wedstrijd met mijn haf!
Ze is nu steeds aan het schuren en nu lijkt het vanaf de linkerkant alsof ze een manenkam heeft.
De rechterkant is gewoon lang, maar af en toe steken daar ook korte plukken uit.
Als ik een hengstenvlecht maak dan springen er overal plukken uit en dat ziet er niet erg verzorgd uit.
Knotjes maken kan ook niet, omdat die afgeschuurde plukken daar weer te kort voor zijn!
Wat kan ik nu het beste doen? De manen los laten hangen? en zouden ze je minder punten geven voor verzorging?

Groetjes,

Meryl

Re: HELP! Wat te doen met half afgeschuurde manen op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:49

gel om de pieken weg te werken?

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:49

Hengstenvlecht, en dan haarlak erop!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:50

Afscheren..
Of inderaad wat Nonixjuh zegt, overdosis haarlak.

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 19:20

De pieken aan de rechterkant zijn opzich wel weg te werken, maar de linkerkant niet.. dat is nu zo goed als een manenkam en dat kan je ook niet tussen de vlecht krijgen.. Afscheren vind ik zonde, want ik wil eigenlijk dat ze gewoon lange manen houd.. tenzij ze nog meer gaat afschuren dan moet het wel..
Iemand nog ideeën?

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:32

Ik heb hetzelfde probleem, mijn andalusier heeft afgelopen zomer ook geschuurt, resultaat is een stuk er tussenuit van 20 cm, dat is nu in de groei, is 15 cm bijgegroeid, maar het verschil met de rest is een cm of 50.......
Ik rijd met losse manen, door het gewapper valt het niet echt op, en het is rastypisch, komt mooi uit, je maakt er anders niks van, korte en lange stukken.
Ik krijg ook gewoon net als andere deelnemers dezelfde cijfers voor verzorging( 7 of 8)

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:03

Bij mij pony was het ook zo overal stukken er uit, toen heb ik de manen maar gewoon netjes afgeknipt (als een hanenkam) zag er wel stoer uit hoor

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:28

Ja dit is een vervelend probleem! Mijn fjord schuurt ook verschrikkelijk, maar ik heb mazzel dat een fjord toch al korte manen heeft Haha!

Je zou idd de manen helemaal kort kunnen knippen in een boog, maar kan me voorstellen dat je dat ook weer zonde vind. Als je met vlechten echt niks kunt, zou ik als ik jouw was de manen los laten hangen. Je moet ze mooi wassen en uitpluizen, zodat ze er mooi wit uitzien. Het valt dan echt niet zo op dat er plukken korter zijn denk ik.

Heb je je pony onder een eczeemdeken staan? Ik heb dit jaar een hele speciale via internet besteld, en mijn pony schuurt nu voor het eerst bijna niet!!!!!! Ben er heel tevreden over, normaal als ze 1 uur op de wei staat dan begint het al. Nu schuurt ze aan de manen helemaal niet en der staart een beetje. Alleen haar ogen schuurt ze nog wel flink, daar heb ik nog steeds geen oplossing voor kunnen bedenken.

Suc6 ermee igg!!

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:33

_tarja_ schreef:
Alleen haar ogen schuurt ze nog wel flink, daar heb ik nog steeds geen oplossing voor kunnen bedenken.

Goede oplossing vind ik dat! Is alleen een beetje een gedoe met die deken telkens Ja

Voor jou zelf Tarja, zou ik eens een hoofd masker proberen : Bij www.paardendrogist.nl hebben ze speciale voor het zomereczeem:

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=34196

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:40

_tarja_ schreef:
Alleen haar ogen schuurt ze nog wel flink, daar heb ik nog steeds geen oplossing voor kunnen bedenken.

Misschien een vliegenmasker?

Ontopic: zelf zou ik de manen afknippen, lijkt me best wel stoer! Cool

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:43

@Mistie en samantha21 : ik heb niet zo goeie ervaringen met maskers. Ze schuurt er wel minder door, maar vorig jaar heb ik tot 3x toe gehad dat er een insect in het masker kroop en mijn pony helemaal door het lint ging. Het masker paste goed en sloot goed af en toch kwamen er insecten tussen. Vandaar dat ik daar een beetje huiverig voor ben......

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:44

Afscheren!
Dat lijkt het netst.
Of idd met haarlak, maar vergeet het niet uit te wassen na de wedstrijd anders gaat ze misschien nog meer schuren.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 17:23

Vorig jaar had mijn paard heel weinig manen door de halsdeken.
Omdat ik er geen nette vlechten in kreeg (plukken, ongelijk), heb ik het gelijk getrokken en geknipt en zo los op wedstrijd gereden. Mag gewoon, als ze maar op 1 lengte hangen.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 09:09

je kan ook blond nephaar invlechten, en dan daar knotten van maken, je kan zulk haar heel goedkoop krijgen, als je maar syntethisch vlechthaar neemt.

het is tenslotte maar voor eventjes.

_Wendy16_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:32

Ik zou er persoonlijk geen gel of haarlak of i.d. in doen, gaat de pony alleen maar meer van schuren. Ik heb er ook paar jaar last van gehad met m'n pony, ma sinds vorig jaar heb ik er 1 keer verlopen olie in gesmeerd (uit een tractor o.i.d.) En dat dan goed in laten trekken, een paar dagen. en dan alles goed wassen! het ziet er de eerste paar dagen niet echt fris uit, maar het helpt echt! Mijn pony heeft nu al 2jaar niet meer geschuurd, en de manen zijn nu wel 2x zo dik.
Hoop dat je wat aan deze tip hebt voor de volgende x :d