Wanneer gras nou echt gevaarlijk

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Wanneer gras nou echt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 21:37

Mijn haflinger mankeer van alles dus doet op het moment verder niks .
Paarden staan van half 10 tot 8 buiten ongeveer, ik heb jessie nu nog iets korter omdat ze paar weken niet echt op de wei heeft gestaan.
Nu heeft de eigenaresse best wel weides met heel vol gras, en ze worden vaak verweid. Omdat het nu nog het voorjaar is en mijn hafje niks doet, vraag ik me af in hoeverre dat allemaal veilig is.
Ik ben als de dood voor hoefbevangenheid of iets

morelia

Re: Wanneer gras nou echt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:37

Je hebt inderdaad reden om ongerust te zijn. Ik zou haar maar een paar uur op het gras zetten en daarna apart zetten met wat hooi. De weidegang ook heel geleidelijk opbouwen. Kun je ook niet rustig met haar wandelen?

boghy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:42

mijn haf is 2 jaar geleden bevangen geweest en ze krijgt zo'n 6 uurtjes weidegang en als de wei echt schaars begint te worden voor ze verweid worden mag ze er 8 uurtjes inblijven.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:55

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:37

mijn vorige pony heeft ook hoefbevangheid gehad door gras waar te veel eiwitten in zaten.
Dit komt heel snel terug als ze het een keer hebben gehad!Nu lopen onze paarden een paar uurtjes buiten.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 20:39

kat schreef:
mijn vorige pony heeft ook hoefbevangheid gehad door gras waar te veel eiwitten in zaten.
Dit komt heel snel terug als ze het een keer hebben gehad!Nu lopen onze paarden een paar uurtjes buiten.

Eiwitten zijn niet gevaarlijk!! De suikers zijn veeeel gevaarlijker in het gras.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:52

En wanneer je dus de meeste kans hebt op hoefbevangenheid oid is nú. Juist nu het gras veel zon krijgt en niet veel langer wordt omdat het niet regent. Alle suikers die in het gras zitten (door het vele zonlicht) zijn nu geconcentreerd in een klein beetje gras. Je moet er dus op rekenen dat er nu minder gras nodig is om ervoor te zorgen dat ze hoefbevangen worden.
Bij ons gaan de paarden om deze reden ook alleen 's ochtends tussen 8/8.30 en max. 12.00 op de gemaaide weide. Daarna gaan ze in het hele kale weitje/zandbakje. Als ik 's ochtends rijd, gaan ze dus al eerder uit het frisse gras.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:56

Of doe aan strookbeweiding: Je zet prikpaaltjes in de wei die je elke dag wat opschuift met een nieuw strookje gras. Paarden kunnen dan blijven lopen maar krijgen niet te veel gras binnen.