Steigeren (o.a. met uitrijden) Wie heeft een goede tip voor

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ish

Steigeren (o.a. met uitrijden) Wie heeft een goede tip voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 15:11

Ik rijd een paard, Rik, van 7,5 jaar oud die verder kerngezond is. Als we samen het bos ingaan dan wil hij op bepaalde momenten niet meer verder. Mijn eerste reactie is aanpakken, maar uiteindelijk gaat hij dan rechtop. Ik heb al vanalle geprobeerd en voel nu het omhoog gaan goed aankomen. Normaal gepsproken geef je een paard dat omhoog gaat benen, zodat ze weer voorwaarts gaan, maar dat maakt het bij Rik alleen maar erger.
Toen mijn vriendin hem net had was het een superlief paard tijdens het rijden. Nooit iets aan de hand, ik sprong ontzettend goed met hem. Later is hij begonnen met het steigeren bij bijv. de bak in gaan, de brug over (om in het bos te komen) etc. Het naar binnen gaan en de brug over is er nu uit, maar in het bos wil hij nog niet echt. Tijdens het springen gaat het ook beter, maar hoger als 1.10 (en dan moet hij een goede bui hebben kom ik niet meer).
Hij heeft een jaar terug vitamine E gebrek gehad waardoor zijn spieren samentrokken. De dokter is hiervoor geweest en we voeren hem nu dagelijks vitamine E bij (dat heeft hij ook nodig, doen we dat niet dan gaat hij direct weer blokkeren).
Ik weet gewoon niet meer wat ik eraan kan doen om hem zover te krijgen. Ik heb al vanalles geprobeerd van rustig en ontspannen tot eens een keer flink aanpakken. Niets heeft zin. Ik ben bijna hopeloos.. Ik vind het erg jammer, want verder is het een ontzettend lief paard.
Wie kan me helpen of heeft goede tips? Ik zou het erg fijn vinden!

Lynn_Nikita

Re: Steigeren (o.a. met uitrijden) Wie heeft een goede tip voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:13

als echt niks medisch is, kun ke ook omtrekken als hij wil steiegeren, op hele kleine volte zetten.
werkt bij mijn paard het beste, omtrekken en schelden

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:16

zou het toch verder nog op de medische kant gaan zoeken. Wij hebben ook eens zo'n steigerend paard gehad. Achteraf bleek dat het inderdaad vanwege de pijn was dat hij dat deed.

Ish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 15:28

Medisch is hij al helemaal onderzocht. Gekraakt, die vitamine E toen, alles..
Dus daar kan het niet aan liggen.

lieselotte19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:32

Misschien is het omdat je paard angst heeft of je niet vertrouwt. Laat zien wie de baas is.

Ish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 15:37

Klinkt misschien gek, maar het is geen angst.. Het is gewoon vervelend doen, dat maakt het ook zo lastig. Dat ik de oorzaak gewoon niet kan achterhalen.
Soms zeggen ze wel eens, kan de leeftijd zijn: streken.
Ik merk wel als mijn instructeur (die hem van het begin af aan goed aanpakt) erop zit, hij het minder doet.
Soms denk ik wel eens dat ik hem in het begin te weinig heb aangepakt en dat hij dat nu weet. Maar ja, nu wil ik hem de baas zijn, maar als hij omhoog gaat wordt het gevaarlijk voor hem (en ook voor mij)

MissStynk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:41

Als de medische ookzaak is uitgesloten, proberen wanneer hij gaat steigeren op 1 teugel helemaal naar binnen stellen. Dan kan hij niet omhoog. Krijgt hij het toch voor elkaar onverwacht rechtop te gaan staan? Zou ik hem eens een goede klap tussen zijn oren verkopen! Zeker als je zelf al aangeeft dat het gewoon irritant doen is!

Ish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 15:45

MissStynk schreef:
Als de medische ookzaak is uitgesloten, proberen wanneer hij gaat steigeren op 1 teugel helemaal naar binnen stellen. Dan kan hij niet omhoog. Krijgt hij het toch voor elkaar onverwacht rechtop te gaan staan? Zou ik hem eens een goede klap tussen zijn oren verkopen! Zeker als je zelf al aangeeft dat het gewoon irritant doen is!

Okee, dat is inderdaad een goede oplossing. Ik heb dat een tijd gedaan, maar daarna er eigenlijk niet meer aan gedacht om hem aan één kant helemaal naar binnen te stellen. Dan gaan we dat nog maar eens proberen.

Andere tips zijn natuurlijk nog altijd welkom, want ik weet echt geen oplossing.

soleillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:58

mijn paardje steigert ook snel uit eigenwijzigheid.. Dan wil ze bijvoorbeeld nog niet naar huis en gaat ze vervelend doen. Maar nadat ze een paar keer een tik met de longeerzweep heeft gehad van een vriendin van me (ze stond er -veilig- schuinachter) was het al snel minder.. als ze haar ziet is het gelijk klaar. misschien eens proberen wat er gebeurt als je iemand meeneemt om te helpen dus?! Lachen suc6 nog verder! Lachen

PS: En een halstertouw van haar halster naar haar singel spannen voor onderweg (naar de handelaar waar ik rij) helpt ook altijd goed. Als ze dan haar hoofd op wil trekken om te steigeren, trekt ze dus als het ware haar hele lichaam mee, wat uiteraard niet kan. Dan stopt ze ook al snel omdat ze dan wel snapt dat ze omvalt als ze het toch doet...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 09:40

Een vraag wanneer begint ie met stijgeren? Ik las in je start bericht dat hij het doet zodra je de bak ingaat of het bos ingaat, dus wanneer hij weet dat hij iets moet gaan doen. Waarom zou hij nou opeens gaan steigeren wanneer hij dat vroeger nooit gedaan heeft Bloos Misschien zit het zadel hem niet lekker of heeft een oud zadel vroeger niet lekker gezeten. En steigeren kan gevaarlijk worden wanneer je er mee gaat experimenteren. Een paard dat op je valt is geen pretje. Loopt ie in de bak zonder ruiter wel lekker voorwaarts en graag?
Om te voorkomen dat ie omhoog komt gebruikte ik bij mijn ene paardje een plastic fles cola met water wat ik tussen zijn oren mepte wanneer hij omhoog wilde komen misschien dat dat ook bij jou helpt.

Ish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 11:29

Dinopino schreef:
Een vraag wanneer begint ie met stijgeren? Ik las in je start bericht dat hij het doet zodra je de bak ingaat of het bos ingaat, dus wanneer hij weet dat hij iets moet gaan doen. Waarom zou hij nou opeens gaan steigeren wanneer hij dat vroeger nooit gedaan heeft Bloos Misschien zit het zadel hem niet lekker of heeft een oud zadel vroeger niet lekker gezeten. En steigeren kan gevaarlijk worden wanneer je er mee gaat experimenteren. Een paard dat op je valt is geen pretje. Loopt ie in de bak zonder ruiter wel lekker voorwaarts en graag?
Om te voorkomen dat ie omhoog komt gebruikte ik bij mijn ene paardje een plastic fles cola met water wat ik tussen zijn oren mepte wanneer hij omhoog wilde komen misschien dat dat ook bij jou helpt.

Het bos inlopen is op zicht geen probleem.. Maar als ik eenmaal in het bos ben, dan doet hij het gewoon opeens. Eerst dacht ik dan dat hij dingen misschien eng vond, maar als ik ernaast loop doet hij het niet.
Wat ik weet, past het zadel gewoon goed dus daar zou het eigenlijk niet aan kunnen liggen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:49

Misschien een stijgerriempje Knipoog of is dat voor het bokken?

Ish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 15:51

Henkjan schreef:
Misschien een stijgerriempje Knipoog of is dat voor het bokken?

Een stijgerriempje Verward Nog nooit eerder van gehoord ?!

rian_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:06

Mijn eerste reactie: controleer of het zadel goed ligt, kijk of er geen drukplekken zijn op de schoft of schuurplekken bij de singel e.d. Ook hoofdstel controleren, of het bit goed zit, of er geen riempjes op misterieuze wijze strakker zijn gezet enzo. Hoeven, benen en rug bekijken op gevoelige plekken, allemaal standaard dingen die je heel snel over het hoofd ziet!
Als het echt klieren is (moet je wel zeker van zijn!) goed aanpakken. Zou ook anderen vragen om eens te kijken wat zij er van vinden: twee weten meer dan één!
Veel succes!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:13

en als niet jij maar een ander er op naar buiten gaat, doet ie het dan ook?

Ish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 18:15

coco25 schreef:
en als niet jij maar een ander er op naar buiten gaat, doet ie het dan ook?

Als mijn instructeur erop gaat, doet hij het wel, maar hij krijgt hem erdoorheen. Hij heeft hem van het begin af aan flink aangepakt. Ik denk dat ik in het begin te lief ben geweest en dat hij dat nu weet. Maar hij doet het ook bij anderen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:16

Als je naar buiten gaat he verwacht je dan al bij een punt dat ie gaat staan?

Ish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 18:19

coco25 schreef:
Als je naar buiten gaat he verwacht je dan al bij een punt dat ie gaat staan?

Nee, heb er elke keer opnieuw weer vertrouwen in. Daarnaast doet hij het altijd op een ander punt en
zie je het vaak niet aankomen, omdat ik gewoon niet weet waarom hij het doet.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:21

Ik vindt de adviezen om je paard maar tussen ze oren te slaan geen goed idee. Ik denk dat je dan nog beter een rauw ei mee kan nemen en als ie gaat staan tik je het ei op zijn hoofd leeg. Het gevoel bij je paard ; ik heb mijn hoofd gestoten en voel bloed (eigeel) langs me hoofd lopen. soms werkt het maar kijk wel uitr sommige paarden kunnen er van in paniek raken.

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:50

coco25 schreef:
Ik vindt de adviezen om je paard maar tussen ze oren te slaan geen goed idee. Ik denk dat je dan nog beter een rauw ei mee kan nemen en als ie gaat staan tik je het ei op zijn hoofd leeg.

Ik vind het toch grappig dat iedereen als hij aan het rijden is standaard een ei of zakje water vast heeft om zodra het paard omhoog komt dit op zijn hoofd kapot te slaan Nagelbijten / Gniffelen
Lijkt mij dat je dat dan toch eerst moet pakken, en dan ben je toch al te laat met straffen?

Mijn paard is momenteel ook bezig met het steigeren Boos!
Ik begin echt radeloos te worden hoe ik het op moet lossen, been bijgeven zorgt ervoor dat ze alleen maar hoger steigert.
Omtrekken heeft meer resultaat, ik blijf haar op de kleine volte houden tot ze rustig wordt en rijd dan weer rustig verder naar ontspanning, maar vaak komt ze ineens vanuit die ontspanning toch weer op dr achterbenen Verward
Iets kapot slaan op dr hoofd begin ik niet aan, ik wil niet weten wat er gebeurt als ze in paniek raakt, denk dat ze dan juist achterover zal klappen, aangezien ze nu als ik dus boos wordt op haar en haar een tik geef (achter mn been of op dr kont) omdat ze steigert al compleet over de rooie gaat.
Ze wordt dan echt blind van woede en gaat net zolang door tot ik eraf lig.

Ik blijf het topic dus maar even volgen Bloos

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 18:58

coco25 schreef:
Ik vindt de adviezen om je paard maar tussen ze oren te slaan geen goed idee. Ik denk dat je dan nog beter een rauw ei mee kan nemen en als ie gaat staan tik je het ei op zijn hoofd leeg. Het gevoel bij je paard ; ik heb mijn hoofd gestoten en voel bloed (eigeel) langs me hoofd lopen. soms werkt het maar kijk wel uitr sommige paarden kunnen er van in paniek raken.

Dit is een oud fabeltje!

Ten eerste moet je je ei in een zak van je jas stoppen en dan eruit halen als hij omhoog komt..
Nou, dan moet je wel een cowgirl zijn om dat voor elkaar te krijgen bij een goed steigerent paard!
Of je zult het ei al van te voren vast moeten hebben, maar dan heb je hem in je hand kapot geknepen voordat het het hoofd van het paard raakt!

Nee, daar geloof ik niet in.
Het beste is toch doorpakken.
Die van mij heeft het ook gedaan bij het verlaten van het erf.
Ik heb haar flink door "getrapt"
En in het begin ging ze inderdaad meer omhoog en nog meer in staking, tot ze door had dat ze toch niet kon winnen.
En sindsdien gaat het redelijk goed.
heel af en toe onderweg bij zogenaamd enge dingen probeert ze het nog!
Dat maakt het nu wel wat lastiger omdat ze ijzers onder heeft en dan zo naar weg glijd van achter als ze omhoog komt (op straat)

P.S. als ze omhoog kwam trok ik haar wel een kant op om..
(dan ging ze niet zo hoog.)

Vivianne___x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:51

voorwaarts rijden..
dat is een goede oplossing wat ook heel goed helpt bij de haf van een vriendin van mij

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:55

Heb je hem al eens na laten kijken voor evt rugklachten?
Dat kan ook een oorzaak zijn?!
In ieder gaval veel succes

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 07:39

Als een paard op je been nog meer omhoog komt is hij dus aan het staken. Als je echt een medische oorzaak uit kan sluiten is het een geval van voorwaarts krijgen.
Bij mijn paard heb ik het ook gehad. Bij haar is het ontstaan door pijn. Vervolgens alle oorzaken van de pijn verholpen. Helaas had ze toen ontdekt dat ze mij onzeker maakte met haar gedrag. En zo deed ze het ook zonder dat ze pijn had.
Bij een steigerend paard moet je zorgen dat je weer voorwaarts kan rijden. Bij mij was de enige oplossing dat er iemand bij was die haar naar voren kon 'jagen'. Ik er op en een ander er bij op de grond met een longeer zweep. Het is nooit nodig geweest om haar te raken met de zweep, alleen in haar richting zwaaien was genoeg.