pony loopt voor me uit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Denise

pony loopt voor me uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 13:47

Ik heb een probleem. Ik ben een beetje bezig met grondwerken, ik heb daar sinds gisteren ook een boek over waarvan ik zeker heel veel oefeningen in praktijk ga brengen, maar het duurt nog wel even voor ik dat boek uit heb (zit nu in de proefwerkweken). Mijn probleem is dus dat wanneer ik naast de pony loop, dat deze neit netjes met het hoofd naast mijn lichaam loopt, maar dat ik ergens halverwege de nek loop en dat ik het beestej meot tegenhouden om neit nog verder voor mij uit te lopen. Is er een manier hoe ik dit kan oplossen, naast veel grondwerken en dominanter worden etcetera, of misschien wel juist een oefening die daarmee te maken heeft? Bvd.
Ik weet neit of dit hier hoort?

mellamoshan

Re: pony loopt voor me uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:12

wat ik altijd doe is stoppen, op een willekeurig moment, zodat hij op mij moet blijven letten. wanneer hij voor me uit loopt, dan tik ik hem op zijn borst en moet hij een aantal passen terug doen, totdat hij met zijn hoofd naast mij staat en niet verder. dit moet hij dus lopend doen en als je stopt. de lijn moet in principe niet dtrak komen te staan, want dan is het de vraag wie wie leidt... Tong uitsteken
herhaal dit een paar keer, en dan zit het er zo ingebakken Knipoog

succes

victoriaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:19

ik ben het helemaal met je eens mellamoshan Lachen
zo doe ik het ook altijd ...
werkt altijd wel Haha!

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:31

Zorg dat hij tijdens het lopen inderdaad heel erg oplettend op jou gaat worden, door bijvoorbeeld ineens stil te staan of wendingen te maken. Eventueel stukjes versnellen en rustig lopen. Mocht hij echt blijven dringen, dan kun je hem gerust iedere keer een paar pasjes achterwaarts vragen... hielp bij mijn V-pony erg goed.. vaak is echter de oplettendheid al voldoende.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 10:43

Oké, dat ga ik eens proberen. Heel erg bedankt voor de tips!

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:47

Bij mijn pony's geef ik altijd kleine, korte rukjes dan blijven ze ook goed bij me. Hebben ze best snel door (die van mij dan Tong uitsteken )

spookje_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:14

toen ik halflinge rnet had wilde die altijd een heel stuk voor me uitlope en dat deed die ook zo he toen eerts een tijd met een zweepje erbij gelope en als die tever naar hore kwm een zacht tikje op zijn hals dat werkte welzoalng ikdat zweepje maar bij had zo niet leek of we er nooit aan hadde gewerkt toen heb ik 1x met touw op zijn nues geslage en vrij hard ook nu loopt die heel braaf ernaast het was wel een harde aanpak maar werkte wel

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:17

ik loop zowiezo nooit naast m'n pony, want dat is de plek van het veulen.. en het veulen word begeleid door de pony...

ik loop altijd voor hem uit, en als hij mij inhaalt.. dat zet ik hem weer terug op zijn plek,

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:21

Ik gebruik daar voor de target stick van de clicker training, dat is een stok met daar op een tennis bal.Op die bal plak je een snoeje vast,als je dan gaat lopen laat je steeds die bal zien en als zijn of haar neus die bal aan raakt dan geef je een snoepje.Dit doe je net zo lang tot dat je het snoepje er af kan halen,en hij of zij dan de bal volgt en dus netjes naast je blijft lopen.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:22

Op het moment dat ze je voorbij wil, stil zetten en achteruit laten lopen of meteen een andere kant op lopen (links, rechts of helemaal omdraaien) en je pony moet dan volgen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 19:04

ceasarlover schreef:
ik loop zowiezo nooit naast m'n pony, want dat is de plek van het veulen.. en het veulen word begeleid door de pony...

Het probleem is ook juist dat ik naast hem loop, en neit als de leidende persoon. De vraag is dus hoe ik ervoor kan zorgen dat zijn hals achter me blijft, niet of jij wel of neit naast je pony loopt.
Alle andere mensen: Bedankt voor de reacties. Ik ga mijn pony neit slaan, al vinden sommige mensen dat het werkt, maar de rest ga ik misschien proberen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:32

Het is echt niet zo dat je niet naast een pony kan lopen omdat jij dan op de plek loopt waar vaak het veulen loopt. Het is alleen ontzettend lastig om dat goed te doen. Het is een combinatie van de twee stappen daarvoor:

*leiden. Voor je pony uit dus.
*opdrijven. Achter je pony aan.

Ik wil altijd de vorige stappen goed voor elkaar hebben voordat ik met een volgende stap begin. Kun je de pony niet goed leiden of niet goed opdrijven, dan zal het lopen ter hoogte van de schouder ook niet goed gaan! Dominante paarden willen graag zelf vooruit lopen. Het is wat lastiger om die paarden op te drijven of achteruit te zetten. Niet-dominante paarden en paarden met weinig vertrouwen in de mens volgen vaak lastig. Opdrijven gaat dan vaak wel heel makkelijk, of ja het lijkt makkelijk te gaan omdat ze gauw voor je wegrennen.

Wanneer het leiden en opdrijven er aardig in zit neem ik spelenderwijs de combinatie- oefeningetjes al een beetje mee:

-opdrijven en tegelijkertijd begrenzing bieden (er achter lopen, aan het halster een doorhangend touw, dat vasthouden)
-met het leiden pony je voorbij laten lopen
-longeren

etc. Ik verzin er steeds nieuwe oefeningen bij. Er zijn geen standaard oefeningen die bij elk paard werken. Ik merk vanzelf wel wanneer ik waaraan kan beginnen.

Zit je basis er niet in, of snap je nog niet wat het effect van jouw signalen is, dan geen unieke 'straf' oefeningetjes verzinnen!

Marlo_es

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 11:45

Kelly doet dat ook altijd,ik draai altijd mijn rug naar de toe,zodat zeniet verder kan..

Beetje moeilijk uit te leggen sorry:P

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:38

Dat deed mijn paard ook, ik zet hem stil, paar stapjes achteruit. en dan weer vooruit. nu is het zo dat als ik één stap achteruit zet hij ook een zet, en als ik stil ga staan hij ook. Lachen

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:27

Hier ben ik ook mee bezig met een van mijn verzorgpony's. Ze loopt altijd voor me uit en meestal ook te draven. Nu neem ik haar steeds mee en zodra ze gaat draven moet ze achteruit. Ze heeft het bijna door Knipoog

Ariane120

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:51

Net als Kaoliefje,..

als het paard niet luisterd, 3 passen achteruit.
daarna gewoon weer verder, dan heb je in ieder geval de " aandacht" van je paard.

Ik zou gewoon zeggen, oefenen oefenen en oefenen goed consequent blijven!
Heel veel succes!!!

Aliekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:40

ik ga mee met de bovenstaande reacties, het helpt goed

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:38

Aliekie schreef:
ik ga mee met de bovenstaande reacties, het helpt goed

Idd, misschien dat als je je arm voor/tegen z'n borst houdt als hij zo veel naar voren loopt, dat dat helpt? Maar de bovenstaande reacties klinken een stuk beter Knipoog

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:39

Wanneer paarden dat bij mij doen gebruik ik mijn stem, en laat ik ze stoppen.
Wanneer het paard dan naar me luistert, en rustig stopt, stap ik verder met het paard. Zo doe ik dat de hele tijd.
Bij mij helpt het. Haha!

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:44

als je paard voorbij jou loopt kan je ook gelijk omkeren. dit helpt ook wel soms

lollyfantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:27

als je pony door je heen loopt moet je hem/haar een stuk achteruit laten lopen ( vinden ze helemaal niet leuk !)
het kan best zijn dat je het een paar keer moet doen maar het werkt wel vooral bij jonge paarden.
en dan indd op een willekurig moment stil laten staan zodat hij op blijft letten