Is dit meisje geschikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pompiedom90

Is dit meisje geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 15:10

Ik ben hier nog niet zo heel erg lang, dus ik weet niet of het nier wel goed staat.
Ik had een vraag aan jullie:

Een meisje die ik ken(ze woont naast mij), 15 jaar.
Ze vertelde mij vorige week dat ze van een kennis, die een leuke tinker hengst heeft, die ook wel eens dekt. Daar ze vanaf volgende week op mag gaan rijden, en dan indien dat lekker gaat, ook verder mag berijden omdat de eigenaresse niet meer kan rijden ivm. rugklachten. Dat meisje rijd, vind ik dan, erg netjes. Nette zit, lekker ontspannen. En ze is niet bang aangelegt. Ze heeft geen wedstrijdervaring maar als ik moest zeggen op wat voor niveau ze rijd zou ik zeggen L1/misschien L2. Ze heeft nooit een eigenpaard of pony gehad, maar wel paarden voor anderen gereden. Wat erg goed ging, en waar die mensen ook tevreden over waren.
Nou heb ik zelf geen ervaring met hengsten, alleen met mijn haflingermerrie en shetlanderruin, maar ik had zo de vraag:
Is dit niet te veel van wat ze kan? want het is een jonge hengst die nog niet zo lang onder het zadel is. Hij is wel ontzettend lief en braaf (zal niet zo snel gaan bokken oid.) maar het blijft een hengst. En aangezien ze niet zo oud is (ze is ongeveer 1.73 en het paard rond de 1.48)

Pám Dommels.

Kaitlyn

Re: Is dit meisje geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:11

Het hangt ervan af hoe het paard onder het zadel is.. Misschien gaat het hartstikke goed misschien niet, ik zou het d'r laten proberen en kijken hoe het gaat

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:12

Aangezien ze niet zo oud is (ze is ongeveer 1.73) bedoel je daar niet aangezien ze niet zo groot is?

(verder geen commentaar.. heb namelijk geen flauw idee of het past!)

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 15:13

ik bedoel inderdaad aangezien ze niet zo groot is.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:13

over het algemeen zijn tinkerhengsten een stuk braver dan warmbloedhengsten

erg klein is ze ook niet, en veel meiden van 15 zijn al erg volwassen , ik denk dat je zelf de situatie het beste kan inschatten

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:15

Ik denk dat het best zou kunnen, ligt er gewoon een beetje aan hoe de hengst op haar reageert denk ik. Ik zou d'r inderdaad een keertje laten proefrijden.

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:16

Ik denk dat dit voor ons moeilijk te zeggen is, het hangt af van hoe het paard zelf is en hoe ze er mee omgaat, ik zou het gewoon lekker proberen als ik haar was. Maar moest ze dit niet gewoon lekker zelf weten? Tong uitsteken Of begrijp ik je nu verkeerd, moest je dit voor haar vragen ofzo?

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:18

Tja, wat wil je horen?
Als het (behalve een hengst) een lief braaf beestje is onder het zadel, lijkt het mij geen enkel probleem. Waarbij ik aanneem dat ze wel begeleiding heeft/krijgt van die kennis want je zet geen 'vreemde' plompverloren op je paard (geen enkel paard, hengst of niet) zonder enig toezicht.
Verder is er weinig van te zeggen, ik ken haar niet en de pony ook niet. Je (ze) komt er maar op een manier achter: gewoon proberen!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:19

een opgevoede hengst kan 10 keer makkelijker zijn dan een ruin die niet is opgevoed.

Mijn eerste ingeving bij het lezen van dit topic: waar maak je je eigenlijk druk om?

Maargoed, je hebt vast het beste met haar voor. Anders ga je toch gewoon mee om te kijken? Hopelijk voor haar wordt ze begeleid en is het een leuk paard.

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 15:23

Rakni: Ja dat kan ik inderdaad wel eens doen, maar ze raakte zelf ook wat in twijfels door haar zus.
Saskia: Er onstond een discussie over, tussen haar en haar zus. Vandaar dat ik het vraag.
Pretletetter17: Het is een lief en braaf paard van wat ik gehoord heb. Hij is nu 1,5 maand onder het zadel, maar pakt het goed op. Ik denk ook dat ze het gewoon moet gaan proberen. Ze krijgt 1 of 2 keer in de week begeleiding, ze rijd hem dan volgens mij 3/4 per week.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:25

ik ben ook 15 en ben nu ook bezig met hengsten(nog niet rijden) maar verder alles merk is KWPN ik denk dat het gewoon aan het paard ligt wat ze gaat doen als hij ervandoor gaat, gaat hij toch wie hem ook vast heeft!

EmMyYy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:05

ik denk dat het wel kan
maar je kan het toch proberen en als het niks is .

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:16

rakni schreef:
een opgevoede hengst kan 10 keer makkelijker zijn dan een ruin die niet is opgevoed.

Mijn eerste ingeving bij het lezen van dit topic: waar maak je je eigenlijk druk om?

Maargoed, je hebt vast het beste met haar voor. Anders ga je toch gewoon mee om te kijken? Hopelijk voor haar wordt ze begeleid en is het een leuk paard.

EmMyYy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:23

misschien

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 12:46

waarom zou een meisje van 15 die veel durft niet geschikt zijn? ik reed toen ik nog op alles wat een beetje wild was vond ik leuk nu durf ik dat juist minder

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:13

Als ik dit zo lees,moet ik eerlijk zijn dat het klinkt alsof er jaloezie in het spel is.

Als jou buurmeisje dat aanbod krijgt, laat haar dat zelf uitproberen!
Als ze al ervaring heeft met het aanrijden van diverse paarden,zal dit vast ook wel lukken! Knipoog Het wil echt niet zo wezen dat ze niet geschikt is,want misschien bezit ze wel veel lef en durf! Knipoog Indien het nodig is natuurlijk. Lachen

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:16

ik denk gerust dat het kan , zij zal zelf wel weten of het gaat of niet !
zoals recanches al zegt lijkt het alzof je jalours bent
ik zou het in ieder geval zijn

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:21

_Sammy_ schreef:
ik ben ook 15 en ben nu ook bezig met hengsten(nog niet rijden) maar verder alles merk is KWPN ik denk dat het gewoon aan het paard ligt wat ze gaat doen als hij ervandoor gaat, gaat hij toch wie hem ook vast heeft!

Begrijp ik dat nu goed? Merk? Vork

Nouja, verder heb ik zoiets laat dr lekker proberen dan zie je wel waar het terecht komt..
Je hebt ook hengsten die zijn zo mak als lammetjes enzo, en anders valt ze een keer er af kan gebeuren toch?
Denk dat het beste is als je dr gewoon laat proberen en dan zelf beslist..

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 14:16

Revanches schreef:
Als ik dit zo lees,moet ik eerlijk zijn dat het klinkt alsof er jaloezie in het spel is.

Als jou buurmeisje dat aanbod krijgt, laat haar dat zelf uitproberen!
Als ze al ervaring heeft met het aanrijden van diverse paarden,zal dit vast ook wel lukken! Knipoog Het wil echt niet zo wezen dat ze niet geschikt is,want misschien bezit ze wel veel lef en durf! Knipoog Indien het nodig is natuurlijk. Lachen

Het gaat niet om jaloerzie, er onstond een discussie over tussen haar en haar zus. Zij zit niet op bokt, omdat ze geen kabelaansluiting heeft. Maar vroeg mij of ik het hier te vragen.

Haar zus rijd zelf ook paard, en die zei dat ze eens gehoord had dat er wel een groot verschil is tussen een hengst die dekt, en een hengst die niet dekt. Dat de (jonge)dekhengst in dit geval veel sneller last heeft van zijn 'hormoontjes', en als je weinig ervaring met hengsten hebt je er beter niet aan kunt beginnen. Haar zusje die het paard dus gaat rijden vond het overdreven. Wat vinden jullie?

Het gaat trouwens om een fries, ik dacht dat het een tinker was maar het is een fries.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:22

haha de dekhengst op onze manege is zo mak als een lammetje dus dat wil ook niet alles zeggen

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 14:24

En hoe oud is dat paard? word die ook bereden onder het zadel?

Deze hengst is geloof ik tegen de 4 jaar.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 14:27

Waarom zou het niet kunnen, ervaring zou handig zijn, maar dat krijg je niet vanzelf. Verder hangt het, volgens mij, er vooral van af hoe zij reageert, handelt en inzicht heeft en iedereen is daar anders in. (lees handiger/slimmer of minder handig/slimmer)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:04

ik ehb ook een hengst gereden die dekte, en pas net onder het zadel is. het hoeft echt niets te zeggen, die van mij maakte ene paar sprongen en voor de rest kon je er alles mee, en ik ben ook een meisje van 15. vaak jonge meiden hebben veel lef, zolang ze ene cap op haar hoofd drukt, vind ik dat het best kan Knipoog

BarSjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:59

Als het meisje netjes begeleid word en de hengst redelijk braaf lijkt zie ik er geen probleem in waarom ze het niet gewoon lekker zou gaan proberen.
Ken menig merrie die vele malen lastiger zijn onder het zadel dan de gemiddelde hengst!

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:49

ik denk dat je dat zo niet kan zeggen, het klikt of het klikt niet.
maar als ik naar het verhaal moet kijken denk ik wel dat ze geschikt is Knipoog