paard de trailer niet in krijgen,

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal86

paard de trailer niet in krijgen,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 08:53

beste mensen,

ik zit met een groot probleem, Gisteren hebben we het paard van een goede vriendin van mij naar de kliniek moeten brengen.
Ze gaf al een tijd geleden aan dat hij de trailer niet in wilde, prima wij gisteren met goede moed naar Mexico zo heet het paard. Wij trailer gereed gemaakt enz. Mexico netjes ingepakt voor transport. Maar nu komt het, zodra hij recht voor de trailer staat blokkeert hij, na een half uur hadden we hem zo ver dat die twee stappen deed de trailer binnen, en ging er weer net zo hard uit.
We hadden hem al tragigelle (hoe het ook precies mag heten) gegeven.
Hij was wel versuft, maar nog veelste alert. Na ander half uur, en een versuffing middel van de vee arts, (die was onder tussen ook gekomen en heeft ook geholpen maar moest naar een spoed geval.)
Uit eindelijk trailer zo neer gezet dat hij alleen maar recht door en achter uit kon lopen, tweede poging lukt, god zij dank,,

we hebben alles geprobeerd,
met eten in de trailer (werkte niet)
broodje voor hem houden zodat die elke keer een stap zou zetten (lukte wel, tot die met twee benen binnen stond)

met een longeerlijn, (lukte niet)

Longeerlijn met zweepje, (lukt niet)

werkelijk waar niets lukt.

Heeft iemand tips hier voor om op te lossen. we hebben zoveel geduld met hem gehad we hebben zijn maatje mijn paard uron er naast gezet, uron het voor laten doen dat het veilig en safe daar binnen is en niets aan de hand is. Maar mocht niets baten.

Wie o wie kan hier ons nog bij helpen. hij staat nog bij de kliniek hebben nu al een heel plan uit gedacht hoe we hem de trailer weer in gaan krijgen.

Maar wie heeft hier nog tips bij dat die gewoon als ieder ander er makkelijk in loopt, en niet alles blokkeert..

hoop snel wat tips te horen

dikke kus chantal

Liezel1

Re: paard de trailer niet in krijgen,

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:56

Paardje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:55

aan welke kant hij/ zij er meest er uit gaat Clown
of er langs moet je een longeer lijn of draad aan de ene kant maken Tong uitsteken Vingers aflikken
en dan loopt ie er zo in teminsste bij mij en nu gata ie er zo in!! Pling

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:50

schakel hulp in, dan ben je er zo vanaf.
Tis dat ik mn hand heb gebroken en nog poosje moet revalideren anders wil ik je wel komen helpen.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:53

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:53

Ik weet niet of het de oplossing is maar het klinkt niet alsof Mexico bang is. Het komt op mij eerder over als eigenwijs/ niet willen, klopt dit? Zo ja dan denk ik dat je hem een keer duidelijk op zijn mieter moet geven (je hoeft hem niet in elkaar te schoppen of te slaan) maar wees een keer heel goed duidelijk door bijv.een keer goed met de zweep op zn kont te tikken (pas op dat hij je niet trapt) misschien reageert hij dan (doet is ie het goed vooral belonen). Mijn paard heeft ook wel eens van die fratsen en als ik dan een keer goed duidelijk ben is er niks meer aan de hand maar soms proberen ze je gewoon uit. Succes ermee.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:59

Die van ons wil ook niet normaal op de trailer. Dat was al zo bij haar vorige eigenaresse en die had er van alles aan gedaan. Trainingen en noem maar op. Zij kreeg als advies iets over het hoofd te doen en ja hoor het werkt. Als ze nu de trailer opmoet proberen we eerst zonder iets en lukt dat niet dan gaat de jas er overheen en dan staat ze er zo op.
Een zweep proberen we liever niet uit ze reageert nogal heftig op de zweep.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:03

Ik heb dit probleem ook gehad. Wij hebben hem er elke keer voorgezet totdat hij stopte. Als hij stil staat moet je hem achter uit drukken. Dus eigenlijk zeggen dat hij er niet in mag. Een aantal passen achteruit en dan opnieuw naar voren stappen. De eerste keren zal het nog niet lukken. Maar na een tijdje begon die van ons het te snappen en liep er zo in. En nu loopt hij er bijna altijd in. Wil meneer toch een keer niet druk ik hem gelijk weer naar achter en snapt hij het weer.

Misschien dat dit bij jou ook zou werken.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:08

bekijk de dvd van Pat Parelli: 'Troublefree trailerloading' eens....

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 16:34

eej eej mensen,,

ik vind het super tips. We gaan het zeker allemaal uit proberen, ik kreeg ook al een prive berichtje ontvangen van een beste dame die lessen erin geeft. Misschien dat dat gaat werken...

thanx voor al jullie hulp

kuskus

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 18:16

- De tijd nemen
- Geduld hebben
- Volhouden hoe lang het ook duurt.
- Voor deurtje open.
- 4 mensen waarvan het paard ze kent en vertrouwt
- 2 longeer lijnen gekruisd achter het paard houden
dus 1 persoon 1 touw en deze om en om lichte druk laten geven
-Iemand midden in de trailer laten staan wel iemand die het paard vertrouwd en waarvan het paard ook de persoon vertrouwd. Deze mag echt alleen maar het touw vast houden en geen druk op het touw zetten. En roepen kom maar mexico en bla bla gewoon alles op een liefe toon
- 1 iemand die elke keer een voetje vraagt en ook al zet die zijn been maar 1 cm naar voren, moet je met zijn alle het paard de hemel in prijzen. Net doen of je gek bent Knipoog
-Als het paard er eenmaal in staat ook rustig aan doen en heel goed belonen met klopjes op de hals en een uitbundige stem.
-verder heel veel oefenen.

Ik weet niet of het er mee te maken had maar wij hadden een gehuurde trailer en het sro op stal was op dus moest ik stro uit de stal halen daar zat natuurlijk ook haar geurtje aan misschien dat jij dat ook kunt doen?

Deze manier werkte erg goed bij mijn paard.
We gaan altijd op tijd laden en eigenlijk was er nooit een probleem. toen moetsen we naar de kliniek en toen wilde ze de trailer niet op een paar mensen kwamen ons helpen. 2 longeer lijnen hengsten ketting bezem en een longeer zweep. Oohw wat vond ik het zielig maar op dat moment was ik zo pissig.
Toen moesten we 2 weken later weer terug naar de kliniek en toen kwam een stal genoot ons helpen en toen deden we deze manier het ging echt geweldig! binnen 5 minuten stond ze erop en met de hardhandige manier hebben we zeker 30 tot 45 minuten gestaan met der. Op de terug weg konden we nureina zelfs met zijn 2en laden op die vriendelijke manier.
Ook zij blokkeerde helemaal verstand op 0 helemaal nergens aandacht voorhebben niet voor ons niet voor andere paarden we kwamen er gewoon niet door heen. Maar met dat belonen ze had echt zo iets van WAUW ze vinden me braaf Haha!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:03

Heey, jou probleem komt me heel bekend voor.
Tot voor kort geleden deed mijn paard precies hetzelfde. Ik liep met hem op de trailer af hij loopt braaf mee tot vlak voor de klep. Toen bleef hij staan en als ik hem wel door trok ging hij er naast. Of hij stond met zijn voorbenen op de klep en sprong er dan vanaf... Het werd van kwaad tot erger, iedere keer als ik met hem naar de trailer liep voelde ik mezelf ook gespannen, van wat zal ie nu weer proberen.
Toen heeft mijn hoefsmid, type groot,sterk,no-nonsens, hem er een aantal keer opgezet. En wat denk je hij liep er zo 5 x in en uit zonder problemen.
Daarna ging ik het zelf proberen, nu is bij mij ook de knop om en loop ik op de trailer af met de gedacht, hij loopt er zo in! En wat denk je, sindsdien heeft ie niet meer geweigerd, en dat zonder slaan, zonder lokken, geen lijnen helemaal niks! Wel als ie er braaf in is gelopen een beetje biks geven als beloning.En ik blijf oefenen, een paar dagen voor ik met de trailer weg moet ga ik elke dag weer even 10 min. een opfris cursusje doen met hem.

Longeerlijnen en dergelijke werkte bij hem niet, hij liet zich dan meestal bijna op de grond vallen. Met een zweep werkt misschien 2 x maar daarna gaan ze de trailer definitief met iets ''slechts'' associeren, dus kijk daar ook mee uit.
Bij die van mij was het waarschijnlijk vooral een dominantie probleem. Maar nu weet hij gewoon dat als hij voor een open trailer staat dat hij er gewoon in moet en dat gaat nu ook echt goed. Dit is echt iets wat je moet trainen, net als rijden moet je paard dit ook leren. Neem er de tijd voor en ga niet 1 dag van te voren ofzo beginnen.

Dit is misschien ook nog wel een handige website:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm ---> links in beeld naar beneden scrollen tot je trailer laden ziet staan.

eefyee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:00

Wij werken op stal vaker met twee longeerlijnen, die we kruislings langs de kont van het paard doen, en zo aan beide kanten kracht hebben, en het paard dus een beetje de trailer op kunnen duwen. Het is natuurlijk een heel ander verhaal als je paard bang is. Anders eens iemand anders laten proberen, waarvan hij weet dat hij met diegene niet kan spotten. Als dat werkt regelmatig oefenen Knipoog

sander10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 14:58

als ik met sander wil gaan laden dan weigerd hij ook vaak. wat je moet doen.
Zet hij een stap naar voren/ zeg je neenee! jij gaat niet naar voren maar gewoon terug.
Zo heeft hij zoiets; huh ik moet er toch in. waarom mag ik nu ineens niet naar voren. En dan steeds verder. totdat hij erin staat. en dan heeft hij 2 stappen op de klep gezet. weer terug duwen
Sander (mijn paard) is ook een eigenwijs. maar zo is het mij gelukt.
Al die zwepen en longeer lijnen helpt bij mij echt niet. Geweld (al is het geen geweld maar zo noem ik het maar) is helemaal geen optie bij veel paarden. tja, bij de één werkt het wel en de ander niet.
Maar bij mijn paard iig niet.
Succes ermee!!!!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:05

Chantal86 schreef:
eej eej mensen,,

ik vind het super tips. We gaan het zeker allemaal uit proberen, ik kreeg ook al een prive berichtje ontvangen van een beste dame die lessen erin geeft. Misschien dat dat gaat werken...

thanx voor al jullie hulp

kuskus

Onze DVD is een aanrader, je kunt het jezelf hiermee aanleren.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:21

In de kleine 20 jaar die wij nu met paarden en pony's bezig zijn hebben we vaker met dit probleem te maken gehad. Wij hanteren de laatste 12 jaar een methode waarbij uiteindelijk na een paar keer deze methode toegepast te hebben, alle (moeilijke) beestjes normaal de trailer inlopen en met 1 persoon te laden zijn. Hoewel de een wat hardnekkige ris dan de ander.
Het systeem is heel eenvoudig.
Je neemt een heel lang touw. Je zet het paard midden voor de trailer. Schot opzij en voordeurtje open kan een veiliger gevoel geven voor het paard. Het midden van het touw leg je over de schoft, zodat je aan weerskanten van het paard echt nog een heel lang touw over hebt. Het touw doe je (vanaf beide kanten) tussen de voorbenen door, dan rijg je beide uiteinden door de ring van het (stevige) halster. Dan sla je de uiteinden van de touwen over de voorstang van de trailer en houd zelf de beide einden touw in je hand (met handschoenen!!). Daarmee kun je naast de trailerklep gaan staan, je hoeft er zelf niet in. Je haalt het touw aan tot het strak staat, dus op druk. Niet heel hard gaan trekken, maar gewoon druk uitoefenen. Het enige wat het paard kan is vooruit stappen. Het doet geen pijn, het geeft geen stress, het is alleen, zeker de eerste keren, een geduldkwestie. Uiteraard is het zaak om het touw op druk te houden als het paard een stap zet, anders kan hij weer met een rotgang achteruit. Duurt het erg lang, dan kun je nog iemand vragen om met een longeerlijn, die je aan een kant aan de trailer vast maakt om het paard heen te lopen en zo met druk van de longeerlijn onder zijn billen, wat extra druk uit te oefenen. Na een paar keer liepen ze bij ons allemaal de trailer op zodra ze zagen dat de lijn gepakt werd. Soms mocht je van dat leuke paardje/ponytje ook nog even het touw helemaal bevestigen, en dan liepen ze uit zichzel de trailer in. Het klinkt ingewikkeld, maar is vrij simpel. Wij hebben altijd deze touwen bij ons, en hebben ook al vaak op wedstrijden iemand kunnen helpen met deze methode. Nogmaals, het doet geen pijn, het geeft geen stress, maar is een kwestie van geduld. In het begin is het handig als er aan weerskanten van de klep iemand staat, zodat het beestje er niet naast kan lopen. Je kunt als dat dreigt te gebeuren gewoon rustig de voorhand terug duwen naar het midden van de klep. Succes. Als het niet lukt kun je me ook even een pb sturen, dan kan ik het beter uitleggen, of even bellen of zo.
En uiteindelijk, na een paar weken, kun je het touwtje over de hals gooien en lopen ze zelf braaf naar binnen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 15:55

Touwtjes en longeerlijnen zijn eigenlijk lapmiddelen, maar lossen het eigenlijke probleem niet op.

Mijn paard is vrij dominant en ging dus ook de trailer niet op, wel met longeerlijnen aan de zijkant (dus niet kruislings, alleen als geleide lijnen zodat hij niet meer langs de trailer kon rennen) en ik heb Petra van 2moons erbij gehaald.
Zij heeft me geleerd de rollen om te draaien zodat mijn paard mij zag als leider en niet anders om (wat het geval was als we gingen laden, lopen aan de lijn etc) Nu loopt hij zonder enige poespas zo de trailer op.

Het was absoluut niet omdat hij bang was, maar hij wilde gewoon niet. Diezelfde dag heeft ze nog twee andere mensen geholpen met bange paarden en die stonden ook gewoon rustig op de trailer.

Dit lost je probleem voor de terugreis niet op, maar je zou er wel eens over na kunnen denken om haar te vragen als het paard weer thuis is. Voordeel is dat jij en je paard leren om stressloos in de trailer te gaan.

bepske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:48

Heel veel succes weet wat het probleem is Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:15

kijk anders ook eens in de boktwiki onder trailerladen...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:20

De target stick vasn clicker training daar krijg je veel mee voor elkaar.Mijn paard volgt die stick overal.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 17:38

geduld geduld geduld. gewoon oefenen en de tijd nemen. In de trailer dan bv. zijn bix geven en er weer uit. na een paar dagen weer herhalen. Gaat dit goed dan een keer gaan rijden. zo moet het langzaam aan beter gaan. Bij ons gaan de veulens al jong met de moeder mee (da en naar keuring) en eigenlijk nooit een probleem.
sterkte en overhaast niets.