Ik heb nog nooit een paard verdoofd voor het scheren. Zelfs niet onze volbloed.
Eerst heb ik haar aan het apparaat laten snuffelen. Ze vond het wel heel eng. Daarna haar met het apparaat (uit) over haar hals geaaid. Ze dacht wel dat het een moordwapen was en was wat wantrouwig, maar bleef staan.
Dit een paar dagen achter mekaar gedaan.
Daarna weer ruiken, aaien, en vervolgens het apparaat aanzetten op de laagste stand. Vond ze weer heel eng, maar ze bleef wel staan. Na een paar dagen het apparaat aan en zachtjes tegen haar hals aaien zonder te scheren.
En na weer een paar dagen de stoute schoenen aangetrokken en vanuit het aaien over de hals naar de buik met het apparaat aan, begonnen te scheren op de zijkant van de buik. Dit is het verst van haar hoofd af zodat ze het minder eng vond.
Het is belangrijk dat je zelf heel rustig blijft. En zo heb ik haar helemaal geschoren. Alleen vlak achter de oren vond ze het wel heel eng worden en moest ik meer geduld hebben. Hoofd en benen heb ik niet gedaan, vind ik niet functioneel.
Bij mijn KWPNer kon ik zo beginnen. Die vond alle aandacht wel fijn. Ik vermoed dat ik bij mijn jonkie ook geen problemen ga krijgen.