Scheerangst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Bonte_

Scheerangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 17:19

mijn pony word elk jaar geschoren , onder zware sedering omdat hij zoo veel bang heeft
ik wil graag dat dit mindert , had zelf een scheermachien gekocht, bleek een miskoop te zijn .

Hoe leer je een pony geen bang te hebben van een scheermachien
graag nuttige tips en niet van laat hem er aan ruiken , dat werkt niet

bedankt

loulou

Re: Scheerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:45

is hij bang van het geluid. of van het apparaat op zijn lijf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:49

Je kan hem eerst aan het geluid laten wennen. Gewoon de machiene aan zetten, reageert hij daar zo veel op? Vanuit verschillende hoeken laten horen, achter hem langs dicht bij ect.

Je zou hem ook gewoon áaien' als hij uit staat, zolang je er maar om denkt dat je hem niet snijd en de messen er af haalt als dat kan.

Ook aan het snoer kun je hem laten wennen als hij daar van schrikt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:23

Ik heb nog nooit een paard verdoofd voor het scheren. Zelfs niet onze volbloed.
Eerst heb ik haar aan het apparaat laten snuffelen. Ze vond het wel heel eng. Daarna haar met het apparaat (uit) over haar hals geaaid. Ze dacht wel dat het een moordwapen was en was wat wantrouwig, maar bleef staan.
Dit een paar dagen achter mekaar gedaan.

Daarna weer ruiken, aaien, en vervolgens het apparaat aanzetten op de laagste stand. Vond ze weer heel eng, maar ze bleef wel staan. Na een paar dagen het apparaat aan en zachtjes tegen haar hals aaien zonder te scheren.

En na weer een paar dagen de stoute schoenen aangetrokken en vanuit het aaien over de hals naar de buik met het apparaat aan, begonnen te scheren op de zijkant van de buik. Dit is het verst van haar hoofd af zodat ze het minder eng vond.

Het is belangrijk dat je zelf heel rustig blijft. En zo heb ik haar helemaal geschoren. Alleen vlak achter de oren vond ze het wel heel eng worden en moest ik meer geduld hebben. Hoofd en benen heb ik niet gedaan, vind ik niet functioneel.

Bij mijn KWPNer kon ik zo beginnen. Die vond alle aandacht wel fijn. Ik vermoed dat ik bij mijn jonkie ook geen problemen ga krijgen.

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:03

wat scum zegt heeft idd vaak het meeste geholpen

gelukkig heb ik dik niet de mijne staat los met scheren

gewoon heel veel gedult hebben

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:05

Mijne moet ook verdoofd anders is hij een gevaar voor zichzelf en de omstanders. Sommige paarden hebben dat nou eenmaal. Hij is een enorme stijfkop en als hij iets niet wil dat WIL hij dat ook niet.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:07

en vooral als je eenmaal de machiene op het lijf hebt hem zo min mogelijk af halen en uitzetten.
vaak als je even stopt of hem uitzet is het ineens weer super eng.gr

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 20:11

awel cheveyo , dat doet mijne ook ! gevaarlijk word het , niet oren plat in de nek ofzo he maar met de benen beginnen te " dansen " maar als je daar net scheert ..
zoals uitgelgd steet heb ik al gedaan , maar dan niet met zo veel tijd ertussen ,

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:15

Mijne flipt compleet...zonder verdoving. Met verdoving hadden we net 40 minuten meen ik om hem te scheren, benen er in gelaten.

Hier gebeurt het overigens wel onder controle van de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:33

Ik heb dan weer de mazzel dat cloud los kan staan tijdens het scheren, zijn we af gelopen winter nogal ongelukkig achter gekomen.

Als alles echt niet werkt zou ik hem onder verdoving houden en proberen zo weinig mogelijk in een winter te scheren. Zo is het prettiger en veiliger voor jou en je paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:01

Ik heb mijn hengstje vorig jaar geschoren. Hij vind normaal al het nieuwe eng en gaat dan ook door het lint. Ik heb hem vastgezet en eerst aan het apparaat laten snuffelen. Toen heb ik hem ermee geaait. Dat vond hij niet eng. Ik heb toen het apparaat aangezet om hem aan het geluid te laten wennen. Ook hier heb ik hem goed naar laten kijken, vervolgens heb ik hem voorzichtig met de achterkant geaait terwijl hij aanstond. Dit ging super en toen ben ik gewoon voorzichtig begonnen. Hij vond het zelfs wel lekker.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 11:05

ja ik scheer hem alleen in de winter , maar deze winter had ik het gevoel dat het koud ging worden dus heb ik een dekenpatroon er op aten staan , en nu wil ik het er vanaf , hij heeft het veel te warm , hij ruift wel , maar niet goed genoeg , je ziet er veel haar vanaf komen maar , het mindert niet op de uid zelf ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:44

VSW --> SV.