Wie is er FPG instructeur?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Golfola

Wie is er FPG instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 15:22

Hallo,
Ik wil graag ervaringen uitwisselen met FPG instructeurs, want ik ga zelf ook de opleiding vpolgen en lesgeven aan gehandicapten.

Groetjes Golfola

Mies7

Re: Wie is er FPG instructeur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:49

Ik ben FPG-instructrice in opleiding... En ben al een tijdje werkzaam op 2 FPG-maneges als instructrice.

Golfola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 21:40

Oh leuk! Bedankt voor je reactie!

Op welke maneges geef je les?
Wat vindt jij er zo leuk aan om te doen?

Groetjes Golfola

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:43

Waar staat FPG voor?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 21:46

federatie paardrijden gehandicapten.
het is mijn doel ook om uiteindelijk de bevoegdheid te halen, maar dat is vooralsnog een meer jaren plan.
je moet eerst minimaal L zijn, dan orun halen, en dan commandantencursus doen toch bij fpg?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:56

je met een instruceteurs diploma hebben idd Lachen
ik doe nu deurne, hierna zou ik ook graag de opleding bij de FPG willen doen.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:35

Marigold schreef:
je moet eerst minimaal L zijn, dan orun halen, en dan commandantencursus doen toch bij fpg?

dat klopt niet Marigold en xx_irisje, je moet op L-niveau rijden(maar niet perse wedstrijden gereden te hebben), maar je hoeft geen opleiding bij de ORUN te hebben gevolgd te hebben (tenzij je direct de instructeursopleiding wilt gaan volgen) zie: http://www.verenigingfpg.nl/opleidingcomm.php

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 14:05

hé, dat wist ik dus niet!
dat maakt het weer anders, het is dus ook genoeg om eerst goed te leren rijden zegmaar, het scheelt wel dat wedstrijd niet verplicht is, en orun ook niet!

ik hoop dat ze in de toekomst op meerdere plaatsen de cursussen geven, bij voorkeur in elke provincie op een centrale plek..
centraal nl is voor heel veel mensen minimaal 10 keer heel ver rijden met paard en trailer.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 20:49

je moet een intructeurs dilpoma hebben toch, of deze van de orun is of ergens anders van maakt niet uit..

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:40

je haalt juist een diploma xx_irisje, je hoeft dus zeker niet al instructeur te zijn! (lees anders de inhoud van bovenstaande link nog even door)

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 18:55

rhijnauwen schreef:
je haalt juist een diploma xx_irisje, je hoeft dus zeker niet al instructeur te zijn! (lees anders de inhoud van bovenstaande link nog even door)

Als je geen ORUN of Deurne hebt dan kun je de commandantencursus bij de FPG volgen, maar daarmee ben je nog geen echte IPG instructeur!!!! Dit commandantendiploma geeft je wel toegang tot de eigenlijke IPG-opleiding.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-07 19:03

Golfola schreef:
Oh leuk! Bedankt voor je reactie!

Op welke maneges geef je les?
Wat vindt jij er zo leuk aan om te doen?

Groetjes Golfola

Ik geef les bij FPG-manege Onder de Linde in Beetsterzwaag en bij Stichting Paardrijden Gehandicapten 'De Vrije Ruiters' in Tjerkgaast (zat voorheen in Sneek).
Manege Onder de Linde werkt nauw samen met Revalidatie Fryslan waardoor we daar een wezenlijke bijdrage leveren aan het revalidatieproces van invalide ruitertjes. Heel gericht werk je in overleg met revalidatie-artsen naar bepaalde doelen toe, dus hier is echt sprake van paardrijden op (fysio-)therapeutische basis.
In Tjerkgaast geef ik voornamelijk les aan mensen met zware gedragsstoornissen, denk aan autisten, pdd-nossers, enz. Sommige ruiters leven helemaal in hun eigen wereld en daar kun je totaal geen contact mee krijgen, maar anderen reageren op bepaalde aanwijzingen en sommigen kunnen uiteindelijk zelfs redelijk zelfstandig rijden/sturen/springen! Gezien het niveau van de ruiters (en dat is niet denigrerend bedoeld) is dat echt een super resultaat!
Ik geef zo'n 15 uur in de week les aan invalide ruiters, inclusief 6 uur per week huifbedrijden. Dit is voor mij meer dan genoeg, want lichamelijk en vooral fysiek is het toch wel veel zwaarder werk dan lesgeven aan valide mensen... Maar de afwisseling tussen lesgeven aan wedstrijdruiters, invalideruiters, manegeruiters, beginners, gevorderden, enz vind ik het leukst... Elke dag is anders en met elke ruiter werk je naar andere doelen toe.