Koper wil pony terug doen na 3 kwart jaar

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zou jij de pony terug nemen?

ja
22 (12%)
nee
129 (75%)
weet niet
19 (11%)

Totaal aantal stemmen: 170

charmedwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 14:12

IK heb afgelopen zomer een pony verkocht.
Ik heb haar zelf enkele maanden gehad en gereden.
Bij ons was ze gezond ,toen ik haar kocht had ze een schimmelinfectie en we hadden daar van de dierenarts zalf voor gekregen en dat was inmiddels beter. Maar hadden het toch even in de advertentie vermeld.
Het laatste stukje van haar manen was afgebeten door een pony die bij haar in de wei stond.

Ik heb alles netjes aan de koper vertelt, ze hebben mij gevraagd of het zomereczeem was. Dat was het naar mijn weten niet want ze had er bij ons (midden in de zomer ) nergens last van.

Na de verkoop heeft de pony een terugval gehad, ze heeft in 2 weken tijd, na de verkoop 2 keer hevige koliek gehad, ik ben nog naar haar wezen kijken , ook heb ik de koper geadviseerd de pony anders te voeren.

Een paar maanden later komen ze naar mij toe met het verhaal dat ze zomerecxeem heeft ik kon het niet geloven. Ben gaan kijken ze hadden haar manen volledig ingesmeerd met afgelopen olie.
Ik heb hun toen ook gezegd dat wij zo met onze pony's niet omgaan.

Daarna is het een hele tijd stil vanuit de kant van de koper, ze rijden vrolijk rond op de pony, die niets verkeerd doet (ondanks het naar mijn mening niet diervriendelijk rijden van de ruitertjes). De pony wordt op die stal verhuurd aan kinderen die haar dan mogen rijden.

Nu 3 kwart jaar later wil de koper dat ik de pony terug neem, omdat die zomerexceem heeft en dat is door de dierenarts bevestigd in oktober.

Ik heb veel sites afgesurft en heb op verschillende sites gevonden dat zomereczeem op iedere leeftijd kan ontstaan en plotseling de kop op kan steken door stress van een verhuizing, ziekte of ernstige verwondingen.

Ik ben ervan overtuigt zelf correct gehandeld te hebben en ben dus niet van plan een pony na 3kwart jaar terug te nemen en daar komt nog eens bij dat het bewijs wat ze geven van oktber is en dat is nu dus een half jaar geleden.

Weet iemand wat mijn rechten zijn?

TeeGee

Re: Koper wil pony terug doen na 3 kwart jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:15

Je hoeft de pony niet terug te nemen, het gaat niet om een verborgen gebrek. Daarnaast valt het buiten de periode van 6 maanden.

Oeps verkeerd gestemd. Het moet Nee zijn.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:16

Volgens mij hoef je de pony niet terug te nemen, maar met zekerheid zeggen kan het niet. Wel erg vervelend allemaal in ieder geval.

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:18

Erg zonde dit allemaal.. bestaat er geen wet voor huisdierenverkoop ofzo?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:20

TeeGee schreef:
Daarnaast valt het buiten de periode van 6 maanden.

Dit geldt alleen als de verkoper een prof. handelaar is.
Is de pony gekeurd bij aankoop door een dierenarts? Zo ja, is er door de dierenarts gelet op zomerexceem ( lijkt me wel als de koper hier naar jou toe ook nog nadrukkelijk om vraagt ).
Als er gekeurd is, en er zijn geen tekenen van zomerexceem gevonden, dan hoef je de pony niet terug te nemen. Als er niet gekeurd is, staat de koper ook niet zo sterk in de schoenen, zij hebben immers niet aan hun onderzoeksplicht voldaan.
Bovendien kan zomerexceem toch door allerlei omstandigheden ontstaan ( ook voer ! ). Het kan dus net zo goed ontstaan zijn door de manier waarop zij er voor gezorgd hebben. Ik denk niet dat ze een poot hebben om op te staan.

Valdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:21

ik zou zeggen nee, waar of dit ook echt klopt weet ik niet

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:23

Ik weet niet of je het verplicht bent (kan ik me ook niet voorstellen) maar ik denk dat ik het wel zou doen, maar dan alleen omwille van de pony (of kom ik nu heel kinderachtig over.. Bloos )

Kan je de pony niet terugnemen en vervolgens weer verkopen naar iemand die er wel heel goed voor zorgt?

charmedwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 14:25

De pony is bij aankoop niet gekeurd, het gaat ook niet om en groot bedrag.
Er is alleen aan mij gevraagd of ze het had en paar maanden later hebben ze een dierenarts laten kijken

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:27

Dan zouden zij dus moeten bewijzen dat jij wel op de hoogte was van het zomerexceem voordat je de pony verkocht. Dat kunnen ze ( neem ik aan ) niet, dus ze hebben geen poot om op te staan.
Ik kan me eventueel nog wel voorstellen dat je de pony bij hen wil weghalen ( gezien je verhalen ).

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:28

Volgens mij hoef je de pony niet terug te nemen er kan zoveel gebeuren in 3/4 jaar.
Voor de pony zou ik hem haar misschien wel terug nemen en een leuker adresje vinden.

charmedwoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 14:30

Het probleem met het terug halen is dat ik mijn stallen vol heb staan, ook zit er nu dus wel een stickertje met zomereczeem op de pony. Wat verkopen weer onmogelijk maakt... ik heb zelf niet de middelen om haar tot de dood te houden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:31

Je hoeft de pony niet terug te nemen, sowieso zou ik hem niet terug willen als er al driekwart jaar op is geragd (want zo klinkt het wel)
Of een paard aan zomerexceem lijdt kan zich pas openbaren als er verhuisd wordt van een kustprovincie naar het binnenland, maar jullie hebben niet geweten dat ze (als ze daar echt aan lijdt) zomerexceem heeft. En zomerexceem valt toch echt niet onder de koopvernietigende gebreken...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:33

hoe groot is ze?
als het om een klein prijsje gaat, ben je haar zo kwijt aan een manege

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:35

crossmonster schreef:
hoe groot is ze?

Ik zou mijn paard nooit aan een manege verkopen

_spirit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:39

Maarr, ze hadden gevraagt of ze zomerexceem heeft en jij had 'nee'gezegd. en 3 kwart jaar heeft die het. Heeft die pony het wel eens eerder Zomerexceem gehaD? Want anders vind ik het wel vreemd, Want tuurlijk kan je pony het opeens krijgen maar toch ook door slecht voer+Andere pony's of ben ik dan gek?
ik zouhem ook niet terug nemen. heb ook een foutje gemaakt het moet nee zyn. Maarr idd die koper heeft geen Ene Poot om op te staan.Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:40

En die verlopen olie op de manenkam is wel gezond voor de manen en voor het paard?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:47

muts_x schreef:
crossmonster schreef:
hoe groot is ze?

Ik zou mijn paard nooit aan een manege verkopen

Ik ook niet .
voor geen goud !
Boos!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:25

_spirit_ schreef:
Maarr, ze hadden gevraagt of ze zomerexceem heeft en jij had 'nee'gezegd. en 3 kwart jaar heeft die het. Heeft die pony het wel eens eerder Zomerexceem gehaD? Want anders vind ik het wel vreemd, Want tuurlijk kan je pony het opeens krijgen maar toch ook door slecht voer+Andere pony's of ben ik dan gek?

Er is gevraagd of de pony zomerexceem had en de verkopende partij heeft (neem ik aan) naar waarheid gezegd dat ze er nooit iets van hebben gemerkt, dan heeft de verkopende partij voldaan aan de informatieplicht. Als de verkopende partij wel wist of vermoedde dat de pony exceem had en daarover liegt, is het een andere zaak, maar dat is hier niet aan de orde.
Zomerexceem kan inderdaad "zomaar" opkomen, er zit ongetwijfeld een factor voer in, maar hoe dat precies zit is niet bekend. Het heeft in ieder geval helemaal niets te maken met andere ponies, het is niet besmettelijk.
Voor zover ik weet ben je wettelijk gezien niet verplicht om de pony terug te nemen, morele verplichting is iets wat je zelf moet beoordelen. Het is in ieder geval erg sneu voor de pony.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:56

Cassidy schreef:
Je hoeft de pony niet terug te nemen, sowieso zou ik hem niet terug willen als er al driekwart jaar op is geragd (want zo klinkt het wel)
Of een paard aan zomerexceem lijdt kan zich pas openbaren als er verhuisd wordt van een kustprovincie naar het binnenland, maar jullie hebben niet geweten dat ze (als ze daar echt aan lijdt) zomerexceem heeft. En zomerexceem valt toch echt niet onder de koopvernietigende gebreken...

Dit hoeft niet! Zomer exceem kan meerdere oorzaken hebben. Alleen als het veroorzaakt word door vliegjes of insecten zal het ophouden als ze in de buurt van de kust staat.

En ik zou de pony niet meer terug nemen. Als ze na een maand al het vermoeden van zomerexceem hadden en haar toen hadden laten testen dan had je er eventueel over kunnen denken. Nu niet meer.

Caatje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:58

TeeGee schreef:
Je hoeft de pony niet terug te nemen, het gaat niet om een verborgen gebrek. Daarnaast valt het buiten de periode van 6 maanden.

Mee eens. Verkocht is verkocht.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:02

Je hoeft de pony niet terug te nemen. De koper moet aantonen dat het gebrek al bestond voordat de koop was gesloten en dat jij haar daar niet over hebt geinformeerd. Dit is dus niet het geval, want het exceem is pas later begonnen. Plus dat de 6 maanden al zijn overschreden..

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:07

Je moet natuurlijk niks ,maar ik zou in het belang van de pony haar terug nemen.maar dat is mijn mening succes ermee.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:11

ben het met de bovenstaande eens. maar alleen als je je dit financieel kan veroorloven natuurlijk!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:20

Cassidy schreef:
En zomerexceem valt toch echt niet onder de koopvernietigende gebreken...

Ik meen juist van wel.
Even uit een ander topic geplukt:
Citaat:
Een bij de koop verborgen gebrek is ALTIJD reden tot koopontbinding, maar je moet wel aannemelijk maken dat het gebrek al vóór de koop bestond! Dierenarts van de vorige eigenaar benaderen? Ik weet niet of die wel gegevens mag geven, of dat er een zelfde soort ethiek/zwijgplicht is als bij mensen...
Ook als de vorige eigenaar er niets van afwist is een verborgen gebrek reden tot koopontbinding. Overigens gelden alleen ernstige 'de waarde verminderende' gebreken als koop ontbindend.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:26

zomereczeem is een ingewikkeld vraagstuk...
het is moeilijk te bevestigen of het wel of geen eczeem is..
wij hebben er in de ijslander wereld vaak mee te maken..
het kan allerlei oorzaken hebben: verhuizen, ander voer stress etc..
daarnaast kan het ook zomaar ineens de kop op steken, ik ken een ruin van inmiddels 22.
Hij heeft al jaaaaren dezelfde eigenaar, staat aan de bosrand (waar een gevoelig paard acuut eczeem krijgt) en al jaren loopt hij daar in de zomer vrolijk rond zonder deken en smeersels en met een dikke bos manen en staart..
tot vorig jaar...
hij begon ineens te schuren, staart en manen tot bloedens toe kapot, kapotte plekken op de rest van het lichaam..
manen en staart compleet eraf en kort, inmisseld 3 dekens kapot geschuurd, elke keer netjes smeren en het gaat niet weg...
manenkam is inmiddels hard geworden en met rimpels erin (kenmerkend voor eczeem)..
zomaar ineens...