Wat doen jullie wanneer je paard niet op de trailer wil?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Irene2

Wat doen jullie wanneer je paard niet op de trailer wil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 14:09

Hallo,

jullie raden het al, mijn paard wil niet op de trailer.
probleem:
1. paard probeert over de trailer heen te kijken met inladen,
2. paard loopt er vrijwel direct weer achteruit wanneer hij er wel inloopt,
3. paard gooit kont opzij met inladen.

Oplossingen gezocht!

ik denk dat dit topic erg handig is voor meerdere paardeneigenaren die problemen hebben met inladen.

(ik had verwacht al zo'n topic te vinden,maar die is er niet?)

Groetjes Irene

Imker

Re: Wat doen jullie wanneer je paard niet op de trailer wil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:28

Mijn wedervragen zijn dan gelijk:

- hoe oud is het paard?
- hoe is het laden in het verleden gegaan?
- heeft het nare ervaringen opgedaan ergens?
- ben je zelf wel vol vertrouwen? Want een baasje zonder durf, maakt van een paard een angsthaas.

Mijn tweejarige hengst wilde niet op de trailer (en er is niets zo vervelend als een professionele vervoerder die haar eigen paard niet op de trailer krijgt Clown ). Bij hem was het een kwestie van gewoon niet willen en stugheid van zijn kant.
We hadden al allerlei manieren geprobeerd en zijn uiteindelijk eruit gekomen, door hem gewoon 2 weken lang op de trailer te voeren.
Binnen 1 dag stond hij erin en nu loopt hij er op een drafje in.
Let wel: dit is bij een jong paard, wat nog geen enkele nare ervaring in de trailer heeft gehad.

PB anders even, misschien kan ik je wat tips geven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 14:56

Eigenlijk is het antwoord bij ieder trailerprobleem: duidelijkheid, rust, en oefenen. Iedere stap in de goede richting belonen, en stoppen met oefenen op een goed punt (en dat punt kan ook 5 meter voor de trailer liggen).

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:44

Mijn paard liep in het begin ook nooit de trailer in.
Mijn vader en nog zo`n man tilde hem altijd van achteren op zo liep die wel de trailer in haha, geloof het of niet hij loopt nu als een mak lammetje de trailer in.

Ik zou als ik jou was paar keer steeds oefenen dan even rijden en weer in en uitladen. mischien longeertouwtje erachter houden ook als ie erinstaat todat de stang erin zit en iets lekkers in je hand nemen.

Succes ermee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:45

_angela_ schreef:
Eigenlijk is het antwoord bij ieder trailerprobleem: duidelijkheid, rust, en oefenen. Iedere stap in de goede richting belonen, en stoppen met oefenen op een goed punt (en dat punt kan ook 5 meter voor de trailer liggen).

Inderdaad.
Bij mijn paardje is het gewoon in de trailer gaan staan, druk op het halster en geduldig wachten tot ie erin staat. Kan soms 5 min. duren, maar erin gaat ie........

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:52

er staan al tig topics over trailer laden, even goed zoeken...
er zijn ook legio mensen op bokt te vinden die je thuis kunnen komen helpen Lachen

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 14:23

mijn paardje heeft ook een trailerprobleem. hij weigert er in te gaan, heb alles al geprobeerd, het is hopeloos. dit is al meer dan een half jaar zo dat ik 2 keer per week minimum 1 uur aan de trailer stond!
Tot deze week! mijn vriend was het gewoon beu en zei dat hij wel eens zou probere (hij heeft helemaal niets met paarde, net zoals mijn vader) en het paard stond er binne 5 min op!
de volgende dag probeert mijn vader en ook nu stond hij er snel op! normaal zetten ik en mijn zus hem er op, dus ik denk dat hij gewoon een voorkeur heeft voor mannen!

ik wil gewoon bewijze dat het soms in een klein hoekje zit en dat je soms niet te ver moet gaan zoeken!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:02

nathe schreef:
mijn paardje heeft ook een trailerprobleem. hij weigert er in te gaan, heb alles al geprobeerd, het is hopeloos. dit is al meer dan een half jaar zo dat ik 2 keer per week minimum 1 uur aan de trailer stond!
Tot deze week! mijn vriend was het gewoon beu en zei dat hij wel eens zou probere (hij heeft helemaal niets met paarde, net zoals mijn vader) en het paard stond er binne 5 min op!
de volgende dag probeert mijn vader en ook nu stond hij er snel op! normaal zetten ik en mijn zus hem er op, dus ik denk dat hij gewoon een voorkeur heeft voor mannen!

ik wil gewoon bewijze dat het soms in een klein hoekje zit en dat je soms niet te ver moet gaan zoeken!

Of je bent zelf niet zeker genoeg van je zaak. Als jij ook maar de kleinste twijfel hebt over of je paard wel of niet de trailer op gaat, dan pikt je paard dat op, en wordt ook onzeker over de veiligheid van de trailer.... Iemand die het beu is, verwacht eerder dat het paard er bij hem wel direct oploopt, en geeft het geen probleem....

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 19:08

Naar aanleiding van bovenstaande (en de rest van dit topic) quote ik mezelf even:

Citaat:
Heey, jou probleem komt me heel bekend voor.
Tot voor kort geleden deed mijn paard precies hetzelfde. Ik liep met hem op de trailer af hij loopt braaf mee tot vlak voor de klep. Toen bleef hij staan en als ik hem wel door trok ging hij er naast. Of hij stond met zijn voorbenen op de klep en sprong er dan vanaf... Het werd van kwaad tot erger, iedere keer als ik met hem naar de trailer liep voelde ik mezelf ook gespannen, van wat zal ie nu weer proberen.
Toen heeft mijn hoefsmid, type groot,sterk,no-nonsens, hem er een aantal keer opgezet. En wat denk je hij liep er zo 5 x in en uit zonder problemen.
Daarna ging ik het zelf proberen, nu is bij mij ook de knop om en loop ik op de trailer af met de gedacht, hij loopt er zo in! En wat denk je, sindsdien heeft ie niet meer geweigerd, en dat zonder slaan, zonder lokken, geen lijnen helemaal niks! Wel als ie er braaf in is gelopen een beetje biks geven als beloning.En ik blijf oefenen, een paar dagen voor ik met de trailer weg moet ga ik elke dag weer even 10 min. een opfris cursusje doen met hem.

Longeerlijnen en dergelijke werkte bij hem niet, hij liet zich dan meestal bijna op de grond vallen. Met een zweep werkt misschien 2 x maar daarna gaan ze de trailer definitief met iets ''slechts'' associeren, dus kijk daar ook mee uit.
Bij die van mij was het waarschijnlijk vooral een dominantie probleem. Maar nu weet hij gewoon dat als hij voor een open trailer staat dat hij er gewoon in moet en dat gaat nu ook echt goed. Dit is echt iets wat je moet trainen, net als rijden moet je paard dit ook leren. Neem er de tijd voor en ga niet 1 dag van te voren ofzo beginnen.

Dit is misschien ook nog wel een handige website:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm ---> links in beeld naar beneden scrollen tot je trailer laden ziet staan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:12

Ik heb precies het omgekeerde probleem. Mijn paard loopt er op een drafje in. Maar dan moet ze er nog uit. Ze vind het doodeng om van de laadklep te lopen die schuin naar beneden ligt.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 13:38

Mijn kwpner wou er eerst ook niet in. Toen hebben we de trailer voor de stal gezet, trekker er voor en een paar balken aan de zijkan van de trailer en ook aan de binnen kant van de stal zetten. en niet een metervoor de staldeur maar gewoon boem! ervoor. Toen hebben we wat brokken in de trailer gelegt en ook wat hooi. Zo hebben we haar 2 dagen laten staan. Nu loopt ze er zo in.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 18:57

Geduld, geduld en nog eens geduld. Wij hebben geoefend met de "clickermethode", waarbij we elke stap naar voren beloonden. Als het paard achteruit ging of terugliep, hebben we het helemaal teruggezet. D.w.z. dat je het paard een eindje achteruit laat lopen. Dat ziet een paard als straf. Als je het paard uiteindelijk op de trailer krijgt in de trailer voeren, zodat hij de trailer associeert met iets prettigs. Als het paard nu teveel voor de klep nog treuzelt gebruiken we een longeerlijn om toch enigszins drang op te leggen om vooruit te gaan. De eerste keren waren we best lang bezig, maar nu gaat het goed. Wat ook wil helpen is oefenen met een 2paardstrailer waar dan al een maatje van je paard instaat.

lauratje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:05

ik heb eens op TV gezien dat je het beste zorgt dat er op het einde van de trailer een emmer met eten hangt Haha!
als het paard dan honger heeft zal het er wel op af stappen.
dat moet je veel oefenen en zo zal je paard er wel gewoon aan raken Knipoog

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:27

Gewoon zelf leren een systeem in het laden "in te bouwen", dan heb je altijd zeggenschap, al gaan ze er naast staan, of steigeren ze, of willen ze er niet meer uit. Als je het principe van het plaatsen leert bepaal jij wat er gebeurd! Alle problemen komen feitelijk op hetzelfde neer, behalve als er ongelukken zijn gebeurd.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 17:11

ja, afgelopen zaterdag had ik dus wedstrijd. de week ervoor veel geoefend, veel beloond, en 2 keer gevoerd op de trailer. en hij ging erin!
op de terugweg wilde hij ff niet, toen heeft mn vader 2 longeertouwen erlangs gehouden en nescio liep er super in. bedankt voor de tips!

bepske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:37

Het is ook erg belangrijk te weten of ie echt bang is, of dat ie er gewoon helemaal geen zin in heeft Knipoog
Daarna kan je een aanpak gaan bedenken;)
Succes!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:37

Fijn dat het nu goed gaat. Het is altijd zo'n gestress als je paard voor de wedstrijd de trailer niet in wil.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:41

Veel geduld hebben zoals hier al staat dan komt het na een tijdje wel terug Lachen
Die van mij loopt altijd braaf de trailer op, alleen laatst wilde meneer er niet in, toen heb ik een aantal brullen gegeven, en toen liep hij erop. Daarna een appel en een klopje gegeven en toen was het weer goed Lachen

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:45

Ik had t zelfde probleem als jij met mijn paard. Na een dagje uit dat meneer na 3 uur echt niet meer wilde laden( da gekomen en verdoofd de trailer in) heb ik hulp ingeroepen van petra Vlasblom. Zij heeft een bedrijfje Two Moons. Mijn bijrijdster en ik zijn eerst op theorie avon dgeweest en daarna is ze bij mijn paard op stal gekomen. Binnen 10 minuten stond ie in de trailer zonder geweld, geschreeuw odf wat dan ook. Gistern zelf geoefend en ook dat ging super. Morgen avond weer oefenen en vrijdag gaan wij zonder stress op vakantie met paard. Oke ik ben 150,- euro lichter( wel incl halster en leadrope) maar heb nu wel een paard wat weer met plezier de trailer op gaat en niet pas na uur of misschien wel uren. En mocht zij je paard niet geladen krijgen: No cure , no pay!

Kijk eens op www.twomoons.nl ik was er erg mee geholpen.