vraagje over sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

vraagje over sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 11:31

had een vraag over sporen wat is het verschil tussen normaal spoor en een spoor met wieletjes zijn die net zo vriendelijk wie kan me dat uitleggen..gr

fuego3

Re: vraagje over sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:57

nee die zijn zeker niet vriendelijk die worden gebruikt in de western sport en dan is de bedoeling dat je ze niet aan het paard legt en zijn zeker niet voor recreatie ruiter bedoeld groeten fuego

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:06

fuego3 schreef:
nee die zijn zeker niet vriendelijk die worden gebruikt in de western sport en dan is de bedoeling dat je ze niet aan het paard legt en zijn zeker niet voor recreatie ruiter bedoeld groeten fuego

Klinkt alsof het levensgevaarlijk is Nagelbijten / Gniffelen Niet zo snel oordelen hoor. En wieltjes zijn niet alleen voor de western Bloos

Alle sporen zijn even streng, pijnlijk en paardvriendelijk. Het ligt er maar net aan hoe je ermee rijd. Voordeel met een wielspoor is dat deze verplaatst van plek. Probeer het maar eens bij je eigen arm. Als je met een knopje rijd en prik blijft deze op 1 en dezelfde plaats prikken, een wiel wat draaid doet dat echter niet. Die verplaatst. Met een knopje of stompe spoor rijd je een paard veel sneller beurs.

En begin niet aan sporen als je er niet mee om kan gaan. Er worden zoveel paard kapot gereden door toedoen van een ruiter die fout met zijn sporen rijd. (sommige paarden zijn overgevoelig voor wieltjes)

Maar beide zijn even paardvriendelijk en pijnlijk. Het ligt net aan het beengebruik van de ruiter.

Wielsporen zijn wel voor de beter ruiters onder ons, althans dat vind ik zelf. Je moet extra goed weten wat je doet. Wat niet wegneemt dat je dit met een knop niet moet doen Knipoog

Ik zou zeggen, kijk eens of je uberhaubt al aan sporen toe bent en rijd dan eerst met ee knop en dan een wiel alleen maar om te voelen wat het verschil is. Let erop bij een wiel dat het wel draaid, anders is het niet zo prettig voor het paard Knipoog

En lees dit toppic eens door, staat veel nuttige info in voor jullie:
viewtopic.php?f=105&t=725752

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:07

Hier zijn al massa's topics over.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 13:19

bedankt voor de topic heb het even goed doorgelezen..

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:06

RT-P ---> RUI

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:32

ik vind het wielspoor vriendelijker deze rolt inwezen en knop spoor niet die blijft op een punt prikke..

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 18:10

mijn ma heeft het een keer bij mij uitgeprobeert op mijn rug. Bloos
een stompe wielspoor is absoluut vriendelijker.

eefyee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 15:04

De wielspoor is vriendelijker, vanwege de reden die Bietjuhh ook al noemt. Hij moet dan wel goed draaien, en de ruiter moet ermee kunnen rijden, anders heeft het nog geen zin om een wielspoor te gebruiken Knipoog

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:54

Men denkt vaak dat de wielspoor niet vriendelijk is omdat ie er zo 'gevaarlijk' uitziet, maar het tegendeel is waar. Knipoog

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:44

moet je niet dat hele fijne wielspoortje nemen. want dat is net een scheermesje.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:49

De spoor is zo hard als de ruiter em gebruikt.

Een wielspoor is uiteraard wel langer als een knopspoor, dus als je niet goed met sporen kunt rijden zal je eerder constant het paard raken.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:31

Ik had eerst stompe sporen, maar nu sporen met grof wiel. Het zijn echte fijne dingen, het enige nadeel is dat ze herrie maken als je ermee loopt. Knipoog

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 20:23

eigenwijs23 schreef:
moet je niet dat hele fijne wielspoortje nemen. want dat is net een scheermesje.

Als jij je paard er constant op een foute marnier mee prikt wel ja Knipoog

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:08

heb je weleens zo'n spoortje over je eigen arm laten draaien?
Dan krijg je dus toch maar even een mooie streep op je arm.
Ik heb zowel de grove als de fijne wielspoor. Maar de fijne vind ik absoluut niet prettig en heb ik ook nooit meer gebruikt.
En hoe vaak zie je wel geen mensen die eigenlijk niet met sporen zouden mogen rijden..

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:17

en ja zeker elk spoortje is schadelijk als je er constant verkeerd mee werkt. De vraag was het verschil tussen de verschillende sporen. Nou en een fijn wielspoortje is nu eenmaal een stuk scherper dan een grove.( Ben het wel eens met wat jij had geschreven overigens.) Komt in principe op het zelfde neer.

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 09:37

_Nicky schreef:
Ik had eerst stompe sporen, maar nu sporen met grof wiel. Het zijn echte fijne dingen, het enige nadeel is dat ze herrie maken als je ermee loopt. Knipoog

Tsja, elk voordeel heeft z'n nadeel .....

Jinah&Summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:50

een spoor met een wiel die is waarschijnlijk scherper!!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:55

Een spoor hoeft neit pijnlijk te zijn, als je je benen maar stil kunt houden. Als beginnende ruiter kun je maar beter geen spoor nemen, pas als je een goede zit met stille benen hebt kun je over een spoor gaan denken.