Mis ik iets?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 09:11

'Paarden zijn vluchtdieren'
'Paarden kunnen onvoorspelbaar reageren'
'Hou rekening met onverwacht gedrag want het blijven dieren'

...en de óverige verkeersdeelnemers moeten hier goed van op de hoogte zijn. 'Hou rekening met het paard in het verkeer!' want zie boven.

Euh... De níet ruiterij leg je zo toch alleen maar uit dat een paard niet in het verkeer hoort?! Allemaal argumenten om die onvoorspelbare, potentieel gevaarlijke beesten alleen op speciale ruiterpaden buiten het hek toe te staan toch?!

Welk imago denkt de ruiterij in vrédesnaam met de 'voorlichtende' akties aan de niet-ruiterij te bereiken? Die niet-ruiterij heeft paarden niet als hobby. Wat kan die niet-ruiter jouw probleem schelen? 'Rot dan maar helemaal op met die knol zeg!' zegt díe.

HC

Harvumi

Re: Mis ik iets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:14

En gelijk heb je...heb hier pas discussie over gehad, kwam er niet uit. Waarom zou de niet-ruiter zich iets aantrekken van de ruiter? Het is hun probleem toch niet? Er zijn vele niet-ruiters die zo denken en zelfs vluchtgedrag bij paarden uitlokken als zij die tegenkomen in het verkeer.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 09:19

Kijk hier http://www.mijnalbum.nl/Foto=W37ISYCM eens goéd naar.

Echt schandalig ruitergedrag. Kijk naar waar die fietser heen moet voor dat 'vluchtdier' en welk risico díe loopt terwijl díe van haar rijbaan gejaagd wordt. Stel dat dit paard inderdaad één stapje naar rechts doet. Zie de grote vrachtwagenband. De ruiter is in deze voor de fietser bloédlinke situatie vrolijk aan het fotograferen. Nog erger dan telefoneren tijdens het rijden.....

Dit moet je eens met de motorfiets doen. Is goed voor rij-ontzegging!

Wat mis ik? Waarom denkt de ruiterij te mogen wat niemand mag?!

HC
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 17-04-07 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:20

Er zou een keer een grote voorlichtingscampagne gegeven moeten worden (maar dan wel een positieve reclame). Mensen weten meestal niet dat paarden kunnen schrikken, ik denk dat een campagne hierover al genoeg doet. Of aandacht voor ruiters tijdens de autorijlessen.
Maar ja, dromen doen we allemaal wel eens. Op dit moment hoop ik met een buitenrit gewoon dat die ene vrachtwagen niet toetert en dat die auto bij het inhalen minimaal 20 cm afstand tot mij en mijn paardje houdt.

En je hebt gelijk: zo'n schrik campagne over paarden helpt helemaal niets!

ps. die foto van hierboven is inderdaad té erg, ik hoop niet dat veel ruiters zich zo gedragen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 09:26

mariettek schreef:
ps. die foto van hierboven is inderdaad té erg, ik hoop niet dat veel ruiters zich zo gedragen!

Dat zou toch niet in je hoofd ópkomen als je op je brommer of in je Smart rijdt? Nu zijn het nog twee 'onvoorspelbare dieren die een onverwachte zijsprong kunnen doen' (uitspraak van de betreffende ruitster) van 500 kilo ook!
Stel je een voor dat je daar fietst zeg.

Nogmaals, dat komt toch niet in je bolle hoofd óp als je met je brommer het dorp in tuft?
Wát mis ik?
Wie moet wáár nu rekening mee houden?

HC

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:27

Ruiter en overig verkeer behoort gewoon rekening te houden met elkaar. Dat er voorbeelden te noemen zijn dat de ruiter een uitzonderingspositie wil, omdat deze een vluchtdier bij zich heeft is niets goed aan te praten..

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 11:49

Iedereen moet zich aan elkaar aanpassen in het verkeer. De automobilisten moeten er wel rekening mee houden dat een paard kan schrikken, maar de ruiter moet daar ook rekening mee houden en daar op voorbereid zijn. De automoblisten hoeven zeker geen paarden op te jagen of dergelijke dingen wat ook vaak gebeurd.
Als iedereen gewoon rekening met elkaar houdt dan is alles veel makkelijker.
Wat die personen op de foto doen vind ik echt onverantwoord!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:30

Tja, je moet ook rekening houden met de onberekenbaarheid van (andermans) kinderen in het verkeer. Dus in die zin vind ik het redelijk om mensen die niet met paarden te maken hebben te informeren dat paarden niet in alles gelijk te stellen zijn aan bijvoorbeeld een brommer, zodat ze daar rekening mee kunnen houden. Aan de andere kant moeten ruiters zich in het verkeer ook aan regels houden en niet zoals op die foto maar een eind heen doen en daarmee een behoorlijk gevaarlijke situatie veroorzaken.
Wat veel ruiters ook vaak vergeten is dat paarden voor heel veel mensen beangstigend zijn en dat je dus zo'n stunt als op die foto gewoon echt niet kunt maken. Of je paard goed luistert of niet, is voor zo iemand volstrekt niet relevant, zo'n paard is eng en je wilt niet weten wat voor idiote stunts mensen kunnen uithalen als een paard onverhoopt toch te dicht bij komt. Over "vluchtdieren" gesproken Ach gut

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:49

Je moet het woord 'paard' maar eens vervangen door 'auto' in die topics. Haha!
"Ik heb m'n auto niet zo goed onder controle, er kan altijd wat gebeuren, ik kan zó als een malloot de weg opschieten en totaal ale controle kwijt zijn, dus houd goed rekening met mij!"
Dan zou het antwoord simpel zijn: zorg eerst maar eens dat je kunt rijden en weet wat de regels zijn, anders blijf je fijn rondjes op de parkeerplaats oefenen. Haha!

Natúúrlijk moet er wederzijds rekening met elkaar worden gehouden, maar het loopt vaak al spaak op het punt dat men niet eens weet wat de regels überhaupt zijn en al bij de 'uitzonderingssituaties' als 'gevaarlijke situaties' wordt begonnen.

Je kan de uitzondering niet als regel nemen zoals iedereen zo vaak lijkt te roepen. Verkeer is een risico waar je jezélf aan blootstelt. Je kan en mag niet verwachten dat er rekening met jou wordt gehouden.

Citaat:
'Paarden zijn vluchtdieren'
'Paarden kunnen onvoorspelbaar reageren'
'Hou rekening met onverwacht gedrag want het blijven dieren'

Páárden zijn dan wel vluchtdieren, maar er zit in het verkeer toevallig wel een ruiter op dat beest die de touwtjes in handen heeft. Knipoog

Citaat:
Tja, je moet ook rekening houden met de onberekenbaarheid van (andermans) kinderen in het verkeer.

Dat is iets anders, kinderen kunnen zelf de situatie en het gevaar nog niet inschatten. Dat is ook de reden dat ze onvoorspelbaar gedrag kunnen vertonen. De ruiter op zijn rijdier kan het gevaar en de situatie wél inschatten, de onvoorspelbaarheid komt daar voort uit gebrek aan controle.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:00

elanor schreef:
Citaat:
Tja, je moet ook rekening houden met de onberekenbaarheid van (andermans) kinderen in het verkeer.

Dat is iets anders, kinderen kunnen zelf de situatie en het gevaar nog niet inschatten. Dat is ook de reden dat ze onvoorspelbaar gedrag kunnen vertonen.

Als jij een mamma (of pappa) met kindje op eigen fietsje tegenkomt, dan is er wel een volwassene bij om situaties in te schatten, maar dan nog neem je een ruimere boog er omheen omdat kindertjes niet altijd even voorspelbaar rechtuit fietsen. Dat is volgens mij een zeer gangbare manier van reageren door medeweggebruikers. Paarden/ruiters passeren zou op vergelijkbare manier moeten gebeuren en het kan zinvol zijn om daar de medeweggebruikers op te wijzen.

elanor schreef:
De ruiter op zijn rijdier kan het gevaar en de situatie wél inschatten, de onvoorspelbaarheid komt daar voort uit gebrek aan controle.

Nou schat je de gemiddelde ruiter wel hoog in hoor Haha! Haha! Maar op zich heb je gelijk en er zijn helaas veel mensen die met veel te weinig controle over hun dier op pad gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 18:04

Volgens ethologen (en díe kunnen het weten Haha! ) 'zijn' paarden helemaal geen 'vluchtdieren' en bovendien is het voor het verkeer irrelevant.

Verder ben ik erg blij dat er hier op Bokt ook ruiters in staat zijn in hun beleving 'paard' door 'auto' te vervangen. Ik 'mis' het dus neit. Pfffffff.... Knipoog
Hoeveel % zou dat eigenlijk zijn, die ruiters (en meners) als volwaardige verkeersdeelmers? Is dat weer de bekende 5 tot 10%?
Wat dan met de rest? Hoort die niet in het verkeer of gaat die er via onbegrips-acties indirect voor zorgen dat de minderheid ook niet meer het verkeer in mag?

HC

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:29

HC,ik hoop dat je weet dat het niet is toegestaan om andermans foto's zomaar te gebruiken?
Ik geef dan ook geen toestemming voor het plaatsen van MIJN foto.

Het meisje op de voorgrond met het paard aan de hand is een vriendin,en ik zit te paard op het achterste paard.
Je zegt dat de ruiter op de foto zeer verkeerd bezig is,maar dat vind jij.
Ik moet (moest) die weg dagelijks langs om te kunnen gaan rijden,de wei ligt aan die weg,dus zodra ik mijn paard uit de wei ging halen,kwam ik meteen op die weg uit.
Aan de rechterkant is GEEN fietspad,dus ik zou daar eigenlijk op de rijbaan moeten rijden met mijn paard.
Dat zou betekenen dat ik al het achterop komende verkeer zou stremmen,en een enorme file zou veroorzaken.
Ook zouden de automobilisten mij gaan inhalen en levens gevaarlijke situaties uithalen om mij voorbij te gaan.
Tuteren,de weg afsnijden is geen uitzondering daar.
Ik koos er daarom voor om tegen de rijrichting te rijden om al het verkeer wat mij tegemoet komt te kunnen zien.
Op het fietspad ja,dat mag niet nee.
Maar het is in dit geval wel het veiligst.
Als er fietsers aankomen met kinderen,of mensen die bang zijn voor paarden dan kan ik nog een klein stukje naar links,een smal stoepje op.
Ik zie niet in wat hier nou zo verkeerd aan is.
Ja,dat het verboden is om op het fiets pad te rijden weet ik ook wel,maar wat is veiliger: op de rijbaan waar er auto's gevaarlijk in gaan halen omdat er aan die kant gewoon helemaal geen stoep of fietspad is,op tegen de richting in,waar je al het verkeer kan overzien,en waar er nog een uitwijk mogenlijkheid is voor tegemoed komende fietsers.
Ik ken mijn paard,en als het niet verantwoord zou zijn om daar te rijden dan zou ik dat niet doen.

De uitspraak die jij 'gequote' hebt van mij dat een paard een onverwachte zijsprong zou kunnen doen had te maken met het feit dat ik het onveilig vond om op de rijbaan te rijden zonder uitwijk mogenlijkheid,met gevaarlijk inhalende automobilisten,dus jij trekt dat nu uit verband.

En de volgende keer graag vragen of je een foto gebruiken mag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 22:12

Tinkerloos schreef:
HC,ik hoop dat je weet dat het niet is toegestaan om andermans foto's zomaar te gebruiken?
Ik geef dan ook geen toestemming voor het plaatsen van MIJN foto.

Ik neem aan dat dit een grapje is?! Ik plaats een link. !Píng! Heb ik geen toestemming voor nodig want die zit op een openbaar Forum.....

Verder geef je allemaal non-argumenten over iets wat gewoon een viervoudige (1. tegen de richting in, 2. op het fietspad, 3. fotos makend 4. overig verkeer in gevaar brengend) overtreding is én anderen in gevaar brengt omdat het joú beter uitkomt.

Nee, heb ik geen begrip voor en ja vind ik een goed voorbeeld van ruiters die zich naar eigen goeddunken een uitzonderingspositie in het verkeer aanmeten.
Nogmaals, voor bestuurders van een ander voertuig wat jij op jouw zelf openbaar gemaakte foto doet reden voor een rijontzegging!

Íntriest daarbij is dat je niet alleen niet inziet hoe fout dit is, maar ook nog kwaad over wordt naar een ánder.

Samenvattend.
Ik moet jou om toestemming vragen voor een link, jij kan zelf bepalen of jij je aan verkeersregels houdt en je vindt dat een ander geen recht heeft daar wat van te zeggen.
Jaja, en de wereld is plat met Tinkelooos in het midden.

HC

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 06:06

Ik vind het anders ook behoorlijk aso Rolleyes Dat je de nijging hebt om in elk topic je eigen foto's te showen is tot daar aan toe, maar om nu foto's van andere mensen zonder toestemming neer te zetten vind ik niet echt netjes.

En zoals TL zelf al uitlegt moet je soms dingen doen die officieel niet mogen, maar in de praktijk gewoon wel veiliger zijn. En een veiliger manier is niet alleen voor jezelf prettig maar ook voor andere mensen, denk dat niemand er op staat te wachten dat een paard de hele weg blokkeerd.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 06:32

Ja,de wereld draait om mij,zo ben ik,het gaat alleen om mij.
De rest moet zich maar aan mij aanpassen,want ik ben het enige waar het om draait.
Ik kan niet paardrijden,ben levens gevaarlijk,denk niet aan anderen,ook nog eens intriest.
Ik maak foto's terwijl ik te paard zit,(met mijn telefoon) en rij ook nog eens zonder zadel en bit op die foto.

Ik ben de laatste die vind dat wereld om mij draait,geloof me.
(kan ik van jou niet zeggen) Clown
Ik reed die weg maandenlang dagelijks,en ik niet alleen.
Die weg ligt in Loosdrecht,en wordt door heel paardenminnend Loosdrecht ook gebruikt om van die weides over de weg ergens heen te rijden.(bos of hei)
Het politiebureau ligt een meter of 20 verderop,en zelfs de politie mannen daar vonden dat het veiliger was om te paard op dat fietspad te rijden dan op de rijbaan waar ik eigenlijk hoor.
Dat zou veel gevaarlijker zijn,ook al is dat de juiste plek op de rijbaan voor mij als ruiter.

Ik weet niet wat jij je voor stelt hoe het op die weg eraan toegaat als ik op de juiste rijbaan zou rijden daar?
Zo'n vrachtwagen die mij net passeerd rijd natuurlijk ook aan de andere kant.
Dan rij ik op de rijbaan,en die vrachtwagen wil mij passeren.
(dat past eigenlijk niet,want de rijstroken zijn vrij smal)
Hij wacht op een gaatje en haalt levensgevaarlijk in.
Hij ziet dat het toch niet past,en voegt terug in,waar ik nog rij!
Mijn paard schrikt er echt niet van,die is 100 % verkeersmak,maar wordt dan wel aangereden.

Ik heb het in het begin 2 keer geprobeerd,op de rijbaan daar,maar ben er snel mee opgehouden.
Ik wil niet zo'n gevaar zijn dat mensen door mij intehalen verongelukken of de andere weggebruikers aanrijden om uit te wijken voor mij.
Ik heb hier het veiligste gekozen,juist ook voor andere weggebruikers,want mijn paard zelf zal niet blikken of blozen van een vrachtwagen,een dieplader met boottrailer,klapperend zeil,brommers enz..nee,ik ben op dat fietspad gaan rijden omdat ik juist zo'n braaf paard heb,en de andere gebruikers niet onnodig in gevaar wil brengen.

De foto heb ik toen gemaakt om aan te tonen hoe druk de weg was,hoe smal, en hoe gevaarlijk om op de juiste rijbaan te rijden als ruiter.
Ik steek verdorie altijd mijn hand uit als ik afsla, ik bel niet te paard, ik rook niet te paard, laat kinderen altijd even aaien onderweg, ik ga in stap langs wandelaars op het ruiterpad, ik heb geen muziek op/in te paard,ik draag altijd mijn ruiterbewijs bij me,en ik stijg altijd af als er iemand met me praat onderweg.(voor een wandelaar dan,voor een andere ruiter hoef ik natuurlijk niet afte stappen)
Ik hou meer rekening met anderen dan jij zo even neerzet,en insinueerd.
JA,ik was fout om op het fietspad te rijden,en JA die fietsers moesten aan de kant voor mij,en JA,dat vonden ze geen probleem.
Ik ben het tigste paard wat daar die dag voorbij komt op het fietspad,en ik weet bijna zeker dat de mensen naar me zouden roepen dat ik gek was als ik gewoon op de rijbaan zou gaan rijden.

HC,je mag van mij eens komen,en op diezelfde weg met je paard gaan rijden,en dan kijken hoeveel ongelukken het verkeer om je heen veroorzaakt.
(jij zelf zal waarschijnlijk heel en ongedeerd blijven,maar het gaat me ook om de andere weggebruikers,die doen de raarste/gevaarlijkste dingen om je voorbij te komen)

Het is zo makkelijk om iets te roepen van 1 foto..terwijl je het achterliggende verhaal en situatie niet kent.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 06:41

Hmm.. Is het niet aan een ruiter om onveilige situaties te voorkomen?

Het gebruiken van andermans foto is inderdaad niet geheel netjes, maar op een openbaar forum mag het inderdaad wel volgens mij (alhoewel een verwijzing naar de bron op zijn plaats was geweest, maar dat zou opgevat kunnen wordne als ´persoonlijk kritiek´ dus dat HC die keus niet heeft gemaakt snap ik wel..

Maar is het soms niet beter een andere route te kiezen als je weet dat deze weg zo gevaarlijk is? En eigenlijk als ik eerlijk ben, als dit de enige route als optie is dagelijks dan denk ik dat het misschien goed zou zijn om de gehele situatie van stalling/ weide en uitrijmogelijkheid te herzien.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 06:47

Het is niet echt netjes om andermans foto's te gebruiken en vervolgens heftig te gaan bekritiseren zonder toestemmen. Vooral als er daarna nog wat van wordt gezegd.

Paarden in het verkeer... het bestaat al zolang dat er auto's zijn en nog verder weg. Waarom is altijd de ruiterij die moet oppassen en na afloop een berg kritiek krijgt. In het verkeer moet je altijd alert zijn.. in de bebouwde en niet bebouwde kom dat geldt voor iedereen. Als ik op de fiets of in de auto zit hou ik rekening met kinderen die zomaar de weg over kunnen vliegen en oudere mensen die je ook nog weleens van de sokken rijden Clown En ook hou ik ruiters langs de weg in de gaten. Iedereen is onberekenbaar in het verkeer.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 06:50

Bienotje schreef:
Maar is het soms niet beter een andere route te kiezen als je weet dat deze weg zo gevaarlijk is? En eigenlijk als ik eerlijk ben, als dit de enige route als optie is dagelijks dan denk ik dat het misschien goed zou zijn om de gehele situatie van stalling/ weide en uitrijmogelijkheid te herzien.
Ik ben daar ook weg nu.
Maar toen ik daar stond was het dus niet anders om juist die weg te nemen.
Zodra je de wei uitkomt,sta je meteen op die weg.
(of je nu naar links of naar rechts zou gaan,je kan niet om die weg heen,de uitgang van de wei komt op de weg uit)
Het scheelt wel dat iedereen die langs die weg zijn paard had staan gebruik maakte van dat fiestpad,dus de mensen die daar wonen weten niet beter.
Ik weet dat dat het niet goed praat dat ik op het fietspad rij,maar het is zeer zeker veiliger,en waarom zou ik als enige gevaarlijk gaan doen door op de rijbaan te rijden(ook al hoor ik daar thuis) terwijl verder iedereen op het fietspad rijdt.
En nu krijg ik natuurlijk iets naar mijn hoofd van: maar als iemand anders in de sloot springt...blablabla.. Vork

Ik moet op de plek waar ik nu sta ook een weg over,maar die is veel veiliger.
Niet zo vreselijk druk,en je hebt meer ruimte.
Daar kan een auto je netjes passeren,zonder zichzelf of jou in gevaar te brengen.
Ik rij daar ook op de rijbaan,en sorteer voor bij het stoplicht,ga over als het groen is,en rij netjes waar ik rijden moet.
Maar dat doe ik omdat het daar ook veilig is,omdat het daar kan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:08

Dit topic gaat op slot voor overleg