Schrik- en obstakeltraining organiseren.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Catori

Schrik- en obstakeltraining organiseren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 07:23

Al een tijdje is er vraag bij ons naar schrik- en obstakeltraing.
Het lijkt me leuk dit te organiseren, maar er zit vast meer aan vast dan wat dingen neer te zetten en op te hangen en mensen te regelen.
Wie heeft zoiets weleens zelf georganiseerd en kan me tips geven hoe het aan te pakken?
Of misschien wel af te raden Clown , hahaha.

Hoor het graag, negatieve en positieve ervaringen.
Dan kan ik afwegen er wel of niet iets mee te gaan doen Knipoog

Marijkjuh

Re: Schrik- en obstakeltraining organiseren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 07:26

Bij ons op stal kwam geloof ik toen een vrouw uit Amsterdam die samen met ons de obstakeltraining ging doen. Zij gaf ook tips en hielp veel. Ook kregen we een lesje grondwerk (het begin daarvan teminste)
Obstakeltraining is echt onwijs leuk en leerzaam voor paarden en eigenaren.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 07:29

Wij hebben bij de rijvereniging in Velserbroek plannen om een clinic grondwerk te combineren met een obstakelparcours. Mocht je op de hoogte gehouden worden stuur me dan een pb-tje.

www.hofgeestruiters.nl

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:05

Er is ook een boek over geschreven, maar ik ben op dit moment even de titel kwijt.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:29

Ik heb een paar keer aan zoiets meegedaan. Een paar dingen die je neer kan zetten;
- zeil op de grond waar je overheen moet rijden (leg het zeil wel vast!)
- parasollen
- marktkraam zonder zo'n middenstuk, zodat je eronderdoor kan rijden
- zeil ophangen, wappert lekker ( Haha!)
- met grote vlaggen rijden
- verjaardagsvlaggetjes
- prullenbakken waar je tussendoor moet rijden
- met een bal overgooien enz. enz.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:36

Wij organiseren schrik en obstakeltrainingen op lokatie. Bij ons heet het trouwens "uw paard als Politiepaard? " Zelf hebben wij politiepaarden getraind vandaar de naam.

Meer weten? kijk maar even op de website of mail maar.

groet Mail

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 23:50

ik doe het zelf. ik kan mijn twee oudsten inpakken met een zeil, bijvoorbeeld. de jongste nog niet, maar ik introduceer heel rustig aan steeds nieuwe dingetjes. zo hebben ze al een lege ton, ballen, een pylon, en hang ik weleens dekens op.
mijn twee oudsten zijn dan ook nergens bang voor. de jongste is net een jaar dus alles rustig aan... laat maar kijken.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 07:02

dank jullie wel voor de reacties!!
Ik zou het graag zelf organiseren, maar denk dat dat te hoog gegrepen is om dat zelf te doen, te regelen, maar ook de mensen te leren wat ze moeten doen als hun paard schrikt ofwat...

toch?
Maar ga toch zeker even op de sites kijken die jullie zeiden en ff in de bieb snuffelen.
en m'n ouwe instructrice vragen;)

Sap_Fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:27

Ik ben een keer op een open trainingsavond van de politie wezen kijken.. en daar trainen ze ook met zeil op de grond en in de lucht.. met vuur en met schoten! Heb t met m'n eigen paard ook gedaan en die schrok zich een hoedje! maar hij deed het wel en sindsdien heb ik geen kind meer aan m.. ik kan er achterstevoren en binnenste buiten op gaan zitten, het enige wat ie kan doen is harder gaan lopen of eten gaan zoeken op grondhoogte Haha!

Heb t op m'n oude stal ook een keer zelf georganiseerd met een vriendin..
heel makkelijk over gedacht
* zeil op de grond
* bankje met pot bloemen erop neergezet
* parasollen neergezet
* zo'n hugh paardenskippy(voet)bal in de bak gegooid
* iemand die met vuilniszakken aan het wapperen was..
en er stond iemand met een motor aan de kant te gassen

nouja, dat ging allemaal best.. en tis misschien een b'tje onprofessioneel, maar op de een of andere manier leer je zo wel het vertrouwen van je paard te winnen.

succes

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 11:08

En wat zijn dan de (beste) manieren om deze enge dingen te benaderen met je paard?

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 16:05

Citaat:
En wat zijn dan de (beste) manieren om deze enge dingen te benaderen met je paard?

Goeie vraag....
Iemand op een berg enge dingen afsturen is 1, maar begeleiden en helpen is 2......

@Sap_Fresco bedankt Knipoog

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:06

Ja vind ik ook een goede vraag! Mijn merrie is als de dood voor wapperende dingen en vlucht het liefst. Dan al niet over mij heen..

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:31

Wouw lef hoor! ik ga dit topic zeker volgen want zodra het geregeld is meld ik me bij jou aan! mijn haf kan nog wel wat schriktraining gebruiken Lachen

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 22:53

Inderdaad een goede vraag. Samen met je paard een paardverslindende paraplu benaderen is 1 maar je paard leren dat het allemaal prima is, is een heel ander verhaal. Het is oo niet zo eenvoudig om dat zo maar even op papier te zetten. Het gaat vaan om een combinatie van paard én ruiter (ja goed gelezen het paard staat voorop want daar draait het allemaal om). Als ruiter of begeleider moet je je paard "leiden" en vertrouwen kunnen geven. Bedankt dat je bij een foute aanpak dingen ook kunt verergeren.
Als je het zelf wilt proberen begin dan klein. Dus geen vuurwerk of zo, maar gewoon een paraplu (dicht!) Je paard mag er alles mee doen. bijten, snuffelen, op gaan staan, enz. Als dat vertrouwd is ga je op je gemak de paraplu openen. Kijk goed naar je paard. Wat is zijn reactie!!!! Blijft hij koel ga lekker door en voor je het weet zit je als ruiter met een paraplu in je hand op het paard. Maar ontstaat er spanning ga dan pas door als die spanning is verdwenen. Een klein voorbeeldje maar er zijn enorm veel dingen te doen. De reacties die wij krijgen zijn altijd leuk. Leuk (en nuttig) voor je paard maar ook voor jezelf.
Het is geen kunst om je paard met een A4-tje alle hoeken van de bak te laten zien. Het is wel een kunt om te zorgen dat hij braaf blijft. Knipoog

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 06:59

tamary schreef:
Er is ook een boek over geschreven, maar ik ben op dit moment even de titel kwijt.

Het paniekvrije paard

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 09:19

aart 65
Dat bedoel ik.......
je paard ergens op af sturen is niet zo moeilijk. Een parcours bouwen en wat met allemaal enge dingen is ook praktisch goed mogelijk, maar dan komt de klus.
ben inderdaad met je eens dat het paard voorop staat.
Het paard vind het tenslotte eng, wij niet. (ga ik van uit Clown )
Een paard zal uit zichzelf niet langs iets gaan dat eng is, dus moet de persoon erbij het paard zover krijgen dat het wel lukt.
En naar mijn mening is dat niet door meppen en slaan en alles, maar door vertrouwen wederzijds.

Eigenlijk heb jij heel mooi verwoord wat ik bedoelde;)

en ik ga zeker voor het boek kijken.

ik heb er geen haast mee, hoeft niet volgende week te gebeuren;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:04

leuk initiatief, maar haal er een ervaren iemand bij die de groep kan begeleiden, juist vanwege wat aart al aanhaalde dat je het ook goed fout kunt leren!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:13

Wij geven al jaren de Schrik- & Obstakeltraining voor groepen in workshops en clinics, bij ons thuis en op locaties. En ik zou er ook voor waken om "zomaar" wat te gaan doen. Je paard leert pas echt als je zelf weet wat je doet en daarvoor is begeleiding echt aan te raden! Een workshop of clinic moet vooral leuk en plezierig zijn met een positief leereffect voor zowel paard als ruiter!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 19:39

Ik heb de opdracht gekregen een kleine obstakel training te organiseren op een pensionstal. ik wil me goed voorbereiden en niet zomaar aan de slag dus zou eigenlijk wel eens willen kijken hoe anderen te werk gaan. Zou ik misschien eens mogen kijken bij een van de trainingen die jullie (Aart/Monya) geven?

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 20:20

Uiteraard ben je welkom om hier eens te komen kijken naar een politietraining. Je zit wel wat ver uit de buurt zag ik, maar als je eens deze kant op wil komen, bel of mail dan even (gegevens te vinden op onze site www.sense4horses.nl)

Goed van je dat je je goed voor wil bereiden op een dergelijke training. Maar wees ook niet bang om het te zeggen als je het niet aandurft, want het is best een hele verantwoordelijkheid, en je kunt paarden snel beschadigen met dit soort trainingen als je niet precies weet wat je doet. Wij hebben jonge politiepaarden in opleiding getraind, en hebben daardoor heel veel praktische ervaring. Dat is niet in één uurtje uit te leggen en te leren...maar, succes en als je er vertrouwen in hebt dat je het kunt, veel plezier!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:31

Uiteraard mogen mensen komen kijken, geen probleem. We reizen ook door heel NL, er zijn er dus ook op locatie, misschien is er wel een bij je in de buurt. Kijk maar even op de agenda.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:48

Bij ons op stal hebben we zondag schriktraining. Ik doe ook mee met mn jaarling, lijkt me erg leuk.
Ik zal even navragen wie het precies doet (is niet iemand van stal, het is echt zo'n workshop op locatie). Ik zal het zondag wel even neerzetten wie het gaf en of het leuk was.
Ik zou inderdaad niet zelf ermee aan de gang gaan, kleine dingen kan natuurlijk wel maar je kan ook een hoop fout doen.

Chilopoda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 20:47

Kijk ook gerust even op onze website http://www.hetpaniekvrijepaard.nl en als je toch naar de bieb gaat met dezelfde benaming is er een boek op de markt waar je een hoop uit kunt halen.

@TinkerTreas: Wij waren vandaag bij jullie en ik wil graag horen hoe je het vond.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 20:00

ik ga eens kijken voor het boek. Denk dat het organiseren op eigen houtje een brug te ver is voor nu...ik heb niet de ervaring om paard en ruiter te helpen het goede te doen;)