Last van je heup o.i.d. de 1e 10 minuten van rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ktink

Last van je heup o.i.d. de 1e 10 minuten van rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 20:32

Hejhej!

Ik heb de afgelopen 2 jaar (met vlagen) dat ik de 1e 10 minuten/kwartier dat ik rij,
nogal last heb van mijn heup of iets wat daarbij in de buurt zit.
Het verschilt ook per paard of pony.
Ik heb ook het idee dat het erger word als ik veel rijd, of veel op hetzelfde paard rijd (dan is het vooral bij dat paard).
Hebben meer mensen hier last van?
Of weet iemand wat het kan zijn? En hoe je er minder last van hebt?
Ik ben er een keer voor naar de huisarts geweest, die wist ook niet wat het was.
Uiteindelijk foto's laten maken van me heup, maar niets gevonden.
Ik ben geboren met heupdisplasie, maar dit moet over zijn.
Noujah.. ik ga hier niet dood aan ofzoo.. maar ik ben toch wel benieuwd wat het kan zijn..

Amrah

Re: Last van je heup o.i.d. de 1e 10 minuten van rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:34

Ik zou niet weten wat het is maar misschien helpt het als je je los werkt voordat je het paard opgaat... anders zou ik het eerlijk gezegt ook niet weten...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:35

ik heb het ook, weet niet of het hetzelfde is, maar ik heb op beude heuen chronische slijmbuers ontsteking, vooral op brede paarden heb ik er last van..
swinters meer dan zomers

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 20:40

Ik heb ook het idee dat het 's winters en op brede paarden (of zadels!) het ergste is..
Maar heb je het ook alleen in het begin?
En ook wel is tijdens het lopen dat het super veel pijn doet?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:42

jup tijdens het lopen kunnen er pezen over de slijmbeurs gaan en blijven hangen, en dat doet enorm zeer
ook tijdens de sex doet het soms heel erg zeer, lekker romantisch Clown

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 20:44

Haha.. noujah.. daar heb ik nog geen ervaring mee.. maar ik zal het in me achterhoofd houden Tong uitsteken

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:45

Nou, misschien dat ie iets naast de kom zit? Heb ik namelijk.
Als ik een verkeerde beweging maak, verschiet de kop iets (dit kan door verzwakte banden, iets vlakke kom en verkeerde beweging). Als ik dan een rondje rond de manege loop, dan 'loop' ik de kop er weer in. Ben in het verleden aan m'n voet geopereerd en dat was helemaal mis gegaan. Verkeerd gaan lopen etc. met als gevolg dit. Ik stap standaard op m'n paard met een krukje, anders is de kans 10x groter dat ie verschiet.
Pas op met wat je doet, heb 3/4 jaar niet kunnen rijden door chronische pijn. Een Cesar-therapeut was voor mij de oplossing.

Hopelijk valt het voor jou mee!!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 20:50

@Nikeyy
Zoals ik aan jou verhaal lees heb je er de hele tijd last van tijdens het rijden. Ik heb het maar af en toe, en de eerste paar minuten. Soms heb ik ook het idee dat de kop een beetje uit de kom schuift, maar niet eruit ofzoo. En het gaat ook gewoon weer over als ik gewoon verder rijd.
Af en toe heb ik met 'gewoon' lopen ook last van me heup. Maar dit verdwijnt dan ook weer naar 10 minuten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:54

ik denk ook niet dat ie echt verschuift, ik denk eerder aan de slijmbeurs, ook omdat je het bij beide hebt

ik he het al jaren, ene jaar meer last van als het andere
maar het is chronisch, ik heb het op mijn schouders ook, ook al jaren,
went wel zullen we maar zeggen Haha!

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:54

Ja, ik heb er ook last van, als je opstapt, en dan voel je het weer, AAH NEE! Tong uitsteken
Ik zit dan altijd aan m'n stijgbeugels te prutsen, dan weer iets korter, iets langer, dan weer dit dan weer dat, maar na een tijdje gaat het vanzelf weer over Clown

Met bokspringen op school heb ik er ook heel er last van, kennen jullie dat ook? Huilen

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 20:56

@ Mistie
Vréselijk is dat.. bokspringen...
Maar ik heb het al jaren niet meer gedaan.. en ik kan me niet herinneren dat ik er destijds last van heb gehad..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:57

ik zit niet meer op school Clown

maar dat is idd dezelfde beweging
goh eerste keer dat ik meer mensen zie met deze aandoening

in de winter is het soms zo erg dat als ik gereden heb, ik niet af kan stijgen, zodra ik mijn been op wil tillen, dan doet het zo ontzettend zeer, als ik even rustig op en neer heb bewogen dan gaat het weer, hebben jullie dat ook?

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:00

ktink schreef:
@ Mistie
Vréselijk is dat.. bokspringen...

Inderdaad, ver-schrik-ke-lijk!
Ik heb dr ook nog een trauma aan over gehouden,
ben een keer (omdat ik zo'n last had van m'n heupen, en ik al niet de lenigste ben Clown ) met bok en al op een mat gevallen, beide polzen zwaar gekneusd..

Die vent van gym zit een beetje tegen mij te 'zeiken' dat ik rek-en-strek-oefeningen moet gaan doen Hamer
Nee bedankt, ik kom nog met gemak op m'n paardje, dus dat laat ik maar ff achter wegen Schijnheilig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:07

Ik heb dat van de fibromyalgie Lachen
Als ik goed ben opgewarmt, is het een stuk minder.

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 21:11

crossmonster schreef:
ik zit niet meer op school Clown

maar dat is idd dezelfde beweging
goh eerste keer dat ik meer mensen zie met deze aandoening

in de winter is het soms zo erg dat als ik gereden heb, ik niet af kan stijgen, zodra ik mijn been op wil tillen, dan doet het zo ontzettend zeer, als ik even rustig op en neer heb bewogen dan gaat het weer, hebben jullie dat ook?

Daar heb ik eigenlijk geen last van..
Wel af en toe dat als ik 5 meter gelopen heb als ik net van me paard ben dat ik het ook weer even erg goed voel. Maar dan loop ik naar de stal, zadel paard af en loop naar de kantine en dan is het al weer over (gelukkig).
Als ik er last van heb is het ook maar even 10 minuutjes mischien.. Maar toch Tong uitsteken

Urielle schreef:
Ik heb dat van de fibromyalgie Lachen
Als ik goed ben opgewarmt, is het een stuk minder.

Ik ging even snel op zoeken wat het was.. maar heb je het dan alleen in je heupen? Of op meerdere plekken? En heb je regelmatig pijn? Of maar af en toe?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 07:22

ktink schreef:
.
Ik ben geboren met heupdisplasie, maar dit moet over zijn.

Bij mij moesten 15 jaar terug alweer beiden vervangen worden. De ene kant heb ik laten doen, de andere niet. De helft van de pijn, compromis in functionaliteit. Beetje 'genant' met op en vooral afstappen soms maar voor de rest gaat het heel goed.

Ik rij veel, relatief érg veel, zelfs. 120 bergkilometers in de afgelopen 4 dagen bijvoorbeeld. Ben nét terug en ga zo weer op pad.
Ik heb erg veel baat gehad bij het boek van de doctoren Schusdziarra 'Anatomy of Dressage' over de anatomisch juiste zit en een rijstijl met een 'iberische' zit op een iberisch type zadel en McClellan types. Daar staan ook een paar daadwerkelijk zinvolle gymnastische oefeningen in.

Met name voor vrouwen is de twist van het zadel vaak letterlijk een knelpunt in de heupen. Dit komt in het genoemde boek aan bod en Dr. Deb Bennett heeft hier een beknopt stukje over op haar site.

Wat in ieder geval alvast snel een bijdrage zal zijn is
- lange stijgbeugelriemen en doorrzitten, doorzitten, doorzitten

- koop een paar stijgbeugels met een dichte voorzijde, waar je de voet gewoon insteekt zodat je op doorschieten niet meer hoeft te letten en dus lage hielen niet meer noodzakelijk zijn

- heel goed opwarmen, vooral 'stretchen' en dit ook niet vergeten na het rijden

- neem, zo lang je pijn hebt, VOORAF een pijnstiller. Pijn maakt dat je niet soepel zit en dat helpt noch jou, noch jouw paard

- (bio)gluscosamine doet wonderen. Zit ook in soja en spelt. Wij bakken veel speltbrood van zelf versgemalen eco-spelt en dat scheelt merkbaar.

Veel succes.

HC

eenhoorn1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:38

Ik heb vaak in het begin last van mijn heup, het lijkt dan net alsof mijn heup vast schiet in mijn kom ( een soort kramp in je bot). Volgens de huisarts is dit een overblijfsel van mijn zwangerschap ( lichte bekkeninstabiliteit). Hij heeft mij aangeraden voor de les wat te lopen, dat lukt wel met poetsen en zadelen. Voordat ik erop stap, doe ik een oefening waarbij ik een paar keer door mijn benen zak ( een soort ' droog' lichtrijden).

Dat scheelt bij mij enorm met de pijn. Als ik toevallig op een paard rij wat grote sprongen neemt in de galop, dan voel ik het na de les ook vaak. Dan loop ik het even rustig uit.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:51

eenhoorn1979 schreef:
Ik heb vaak in het begin last van mijn heup

Dit herken ik, hier heb ik ook regelmatig last van. ''Het'' schiet dan in mijn heup waardoor de boel lijkt te blokkeren. Wat Crossmonster zegt, ook tijdens andere bezigheden heb ik hier regelmatig last van Clown

Volgens mijn dokter kan het liggen aan het feit dat ik als stuit geboren ben. Als kind had ik vaker last van mijn heupen.

Wel apart, we hebben er allemaal last maar ook allemaal door een andere mogelijke oorzaak Knipoog

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:55

Whahaha! Ik heb eergister even zonder zadel op m'n miniwelshje van 1.34 gestapt (zelf ben ik ong. 1.67m)
[daar geen commentaar over, weet dat ik te groot ben]

Maar kon er niet meer af! Ben er ook opgekomen met een emmer Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:56

Ik heb het niet tijdens het rijden. Maar na het rijden, of een dag erna heb ik wel erge last van m'n heup..

eenhoorn1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 15:54

MarchaL: Volgens mijn dokter kan het liggen aan het feit dat ik als stuit geboren ben. Als kind had ik vaker last van mijn heupen.

Ik ben ook geboren als stuit, lekker eigenwijs. Vingers aflikken

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:15

eenhoorn1979 schreef:
Ik ben ook geboren als stuit, lekker eigenwijs. Vingers aflikken

Precies ja Knipoog

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:54

Nou heb niet altijd last met rijden, alleen als ie dus in het gewricht iets verschoven is. Hij gaat niet helemaal naast de kom, maar verschuift een stukje zodat m'n hele gewricht uit verband is. Als ie niet goed zit moetk het erin lopen en anders trekt(lees rossen!) de therapeut hem erin. Verdrietig Gelukkig heb k dit al 3 mnd niet meer gehad!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 12:20

Ik ben ook in stuit geboren..
Nog meer mensen?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 18:25

ik heb een lichte vorm van heupdisplasie en ik heb ook wel eens pijn in die heup als ik net op het paard zit. dan oet hij even "knakken" en na die tijd is het over